Funderingar kring avstörning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42

Funderingar kring avstörning

Inlägg av rolex42 »

Jag tror set heter avstörning när man exvis har ett lågpass filter för att hindra brus och oönskade spikar på en spänning man "läser" av.
Här har jag en simulering av ett låg/högspänningsskydd jag fungerar på att bygga och sätta mellan 12v batteri och växelriktare. Växelriktaren drar max 40 A från batteriet vilket iofs inte har med saken att göra, men FET M3 ska klara den strömmen.
HighLowVoltProtDelay.png
Funderingar
1/ C4 & C1 bildar väl lågpassfilter antar jag så att spänningen i de punkterna blir renare. Är detta en bra, dålig eller onödig lösning?
2/ R7, C2 resp D1 & D2 är komponenter efter FET och jag antar att de ska minska ev spikar vid omslag. Men vilket är bäst Rc el diod, eller ska man ha både ock?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Funderingar kring avstörning

Inlägg av Icecap »

Herregud, var ska man börja?

D1 kan du kasta långt bort! Den har ingen funktion.
R9 har på tok för högt värde för snabb växling av M3.
D2 sitter helt fel om du ska stoppa spikar från en induktiv belastning - men nu rör det sig om en inverter och då är den intensivt likgiltig.
Din koppling med de två TL431 förstår jag inte helt men fungerar det är det OK. Det är dock ganska intressant att du frågar om avstörning - och sedan inte har något sådan alls på avkänningen...
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Kopplingen med de 2 tl431 kommer från tl431-d sidan 9 figur 26. Den fungerar i LTspice iallafall.
Som du förstår vet jag nog egentligen inte vad avstörning är. Jag har mina ideer och tankar om vad det kanske kan vara men de är nog inte helt korrekta. Iallafall trodde jag C4 & C1 var nån slags avstörning på avkänning, om man nu med avkänning menar där spänningsnivåerna kollas.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1pF ger ingen avstörning i det frekvensområde!
Om C1 var på t.ex. 100nF ville den med R1 || R2 få en -3dB frekvens på ung. 207Hz och då kan vi börja prata om avstörning.

Men på ingången av U1 har du ingen kondensator och det är ändå den mest känsliga ingången och där det behövs avstörning mest.
Skriv svar