kanske inte rätt forum men jag ger det ett försök...
någon som håller på med affärssystem o liknande? SAP, Peoplesoft...i princip vad som helst inom området...
Fråga om SAP
jag tänkte mest i utvecklingssyfte. Typ att man kan kombinera affärssystem och elektronik och få ihop något...jag vet inte...
intresset för just det området bara växer och växer för mig, och jag tror att det kommer att integreras i elektroniken snart (det har ju börjat iofs). har ni tips på andra forum där de diskuterar affärssystem och BI av olika slag??
intresset för just det området bara växer och växer för mig, och jag tror att det kommer att integreras i elektroniken snart (det har ju börjat iofs). har ni tips på andra forum där de diskuterar affärssystem och BI av olika slag??
- EagleSpirit
- Kontakt:
Jag vet inte riktigt potentialen i SAP men jag tror det har stora möjligheter att integreras med elektronik redan. Men det är bara vad jag har fått för mig.
På vilket sätt skulle du vilja implementera elektronik?
Henrik: Vad tycker du SAP? Själv tycker jag det är väldigt "svårt" att använda,men det beror kanske på hur företaget har byggt upp det och hur man använder det.
På vilket sätt skulle du vilja implementera elektronik?
Henrik: Vad tycker du SAP? Själv tycker jag det är väldigt "svårt" att använda,men det beror kanske på hur företaget har byggt upp det och hur man använder det.
Det finns tilläggsmoduler till i princip allt. Täcker inte dessa ens behov kan man ju lära sig programmeringsspråket ABAP, och göra egna... Kolla platsannonserna, det söks SAP R/3-konsulter hela tiden
Just mångsidigheten (det här får stå för mig) skapar fler problem än det löser. Ofta hamnar man som användare i en situation där det är svårt att förutsäga vad systemet kommer att utföra, särskilt för de som aldrig pysslat med programmering. Hos oss har en mängd skräddarsydda lösningar har fått tillverkas, och dessa måste ju fixas till och joxas upp inför varje uppgradering.
Säga vad man vill om SAP's system, intuitiva och användarvänliga är de inte. Men när allt är trimmat och klart, då är det nog ganska svårslaget.

Just mångsidigheten (det här får stå för mig) skapar fler problem än det löser. Ofta hamnar man som användare i en situation där det är svårt att förutsäga vad systemet kommer att utföra, särskilt för de som aldrig pysslat med programmering. Hos oss har en mängd skräddarsydda lösningar har fått tillverkas, och dessa måste ju fixas till och joxas upp inför varje uppgradering.
Säga vad man vill om SAP's system, intuitiva och användarvänliga är de inte. Men när allt är trimmat och klart, då är det nog ganska svårslaget.
Vi kanske inte skall fördjupa oss i företag som nästan har gått omkull (B&O och LEGO om jag inte minns helt fel) p.g.a av SAP projekt som har gått över styr... 
Vad menar du med "integration med elektronik" ? Vad skull det nya vara ?
Tänker du på mer produktions-nära saker, som CAM eller liknande ?
Så vitt jag vet är just de produktionsnära delarna de svaga länkarna i SAP.

Vad menar du med "integration med elektronik" ? Vad skull det nya vara ?
Tänker du på mer produktions-nära saker, som CAM eller liknande ?
Så vitt jag vet är just de produktionsnära delarna de svaga länkarna i SAP.