Eagle cad, blåbärs frågor..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone

Eagle cad, blåbärs frågor..

Inlägg av Bigstone »

Har plockat upp Örnen igen då småbarnsåren nu är till ända och dags att komma igång igen. :)
Började så smått med stor ambition en gång för snart 13 år sedan att försöka lära mig men tidsbristen då gav blyertspennan en renseans.

Först å främst undrar man ju varför man inte hittar spännings anslutningarna till kretsarna, de verkar man bara få fram genom att välja "Invoke" på komponenten. Vore det inte enklare att de ploppade upp på en gång när man la ut dem i schemat?

Blir inte helt klok på Erc kollen som tjatar om att mina anslutningar till spänningar och jord är osäkra.
Körde Approved på dem alla efter att ha läst på lite i div. Faq. och tutorial guides, verkar vara något ignorerbart enligt många.

Det jag inte har funnit bot på är att om man har en ledning som överlappar tex. en anslutning på en kontakt så måste man ta bort den och göra om den, det verkar inte gå att använda MOVE här eller gör jag fel? (Med MOVE så får man inte någon anslutning till pinnen registrerad utan kan bara göras genom att dra en ny ledning?)

Har vi någon Eagle tråd på forumet by the way?
Användarvisningsbild
lond

Re: Eagle cad, blåbärs frågor..

Inlägg av lond »

Matningsbenen kan vara dolda och blir kopplade när man skapar näten GND, VDD & VCC mm. Då syns det att dom är anslutna i kretskortcadningen. Jag tycker personligen att man inte skall cadda en krets på det sättet utan att rita ut benen på komponenten, men det finns olika skolor hur man gör.

/// Marcus
Skriv svar