Termostat med dioder
Termostat med dioder
Jag vill kunna ligga kvar i sängen när det är kallt ute eftersom att jag hatar att frysa. Så jag tänkte att fixa en termostat med dioder som lyser vid olika temperaturer, t.ex grön diod vid +16 grander, gul mellan 16-5 grader sedan en röd -16 och neråt
Någon som har förslag hur man kan gå till väga, behöver inte vara något extremt. Ska man använda en vanlig termostat eller köra någon sorts av pt100 givare?
Någon som har förslag hur man kan gå till väga, behöver inte vara något extremt. Ska man använda en vanlig termostat eller köra någon sorts av pt100 givare?
Senast redigerad av blizzen 21 november 2012, 09:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Re: Termostat med dioder
Jag skulle ta en 8 pinnar microprocessor typ PIC,AVR samt "one wire" tempsensor DS1820 och tre lysdioder. Jättebra nybörjarprojekt:-)
Ja, men grejjen är den att jag ska kunna läsa av den manuellt också. Och utrustning jag har tillgång till är det som finns vid Umeå universitet
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är det inte det du vill ha lysdioderna för?kunna läsa av den manuellt också
Ja, men lysdioderna innefattar ett stort intervall, därför vill jag ha både och. Så en display hade varit trevligt
Om du vill ha en temperaturutläsning i grader får du ju fixa något display. Vad som finns på Umeå universitet har inte jag någon aning om!
Vill du veta hur du kan lösa det är det nog bättre att du beskriver vad du har tillgång till istället.
Men jag undrar en sak: "grön diod vid +16 grander, gul mellan 16-5 grader sedan en röd -16 och neråt"
Ska den inte visa något mellan 5°C och -16°C? Nåväl, bara en teknikalitet, med en µC + DS18S20/DS18B20 är resten bara en fråga om att tänka rätt.
Vill du veta hur du kan lösa det är det nog bättre att du beskriver vad du har tillgång till istället.
Men jag undrar en sak: "grön diod vid +16 grander, gul mellan 16-5 grader sedan en röd -16 och neråt"
Ska den inte visa något mellan 5°C och -16°C? Nåväl, bara en teknikalitet, med en µC + DS18S20/DS18B20 är resten bara en fråga om att tänka rätt.
Mitt fel, men man kan väl säga, en diod för +, 0 och - grader.
Det jag undrar över är hur får man dioderna att "veta" att det är +,0 eller - grader? någonstans måste det programeras och en dator ska komma in i bilden.
Det jag undrar över är hur får man dioderna att "veta" att det är +,0 eller - grader? någonstans måste det programeras och en dator ska komma in i bilden.
Nej, det <måste> inte programmeras, det hela kan lösas analogt. Det blir dock mer pilligt, speciellt om det ska en display på också.
Det enklaste sätt <rent byggteknisk> är att ta en mikroprocessor (µC), en DS18S20/DS18B20 (digital temperatursensor), ett lämpligt display och sedan programmera.
Då inget är vald är det ganska svårt att ge fler råd. Jag hade ju vald ett alfanumerisk LCD modul som display - men mest av allt hade jag undrat: om kyla är så besvärligt, varför tusan bor man då i Umeå?
Det enklaste sätt <rent byggteknisk> är att ta en mikroprocessor (µC), en DS18S20/DS18B20 (digital temperatursensor), ett lämpligt display och sedan programmera.
Då inget är vald är det ganska svårt att ge fler råd. Jag hade ju vald ett alfanumerisk LCD modul som display - men mest av allt hade jag undrat: om kyla är så besvärligt, varför tusan bor man då i Umeå?
Och om du vill komma igång utan att kunna allt för mycket,
Arduino
1602 LCD Keypad Shield
DS18S20
Lysdioder
Allt går att få på ebay för under 250:- med frakt.
Arduino
1602 LCD Keypad Shield
DS18S20
Lysdioder
Allt går att få på ebay för under 250:- med frakt.
Weston brygga, pt100, op förstärkare. bild finns nedan. Synpunkter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nån termostat lär det inte bli i vilket fall som helst. Det är en reglerande anordning, medan det här är enbart en avkänning och indikering.
Antar jag, det framgår inte riktig om TS även avser försöka påverka utetemperaturen när det är kallt
/B. Esserwisser.
Antar jag, det framgår inte riktig om TS även avser försöka påverka utetemperaturen när det är kallt
/B. Esserwisser.
En brygga kan vara lämpligt, men då är det bra att veta att den heter Wheatstone-brygga. Man får bara upp en massa broar om man skulle googla på weston bridge 
Om inte displayen var nödvändig, och man bara är ute efter "varmt", "medel" och "kallt" så går det att lösa med några småsignaltransistorer. En trissa som "sensor", en för att tända "varmt"-lysdioden, en för att tända "kallt"-lysdioden samt ett par stycken för att tända "medel"-lysdioden om ingen av de andra två lyser. Precisionen går väl i bästa fall att få till +- 3-4 grader dock.
Om inte displayen var nödvändig, och man bara är ute efter "varmt", "medel" och "kallt" så går det att lösa med några småsignaltransistorer. En trissa som "sensor", en för att tända "varmt"-lysdioden, en för att tända "kallt"-lysdioden samt ett par stycken för att tända "medel"-lysdioden om ingen av de andra två lyser. Precisionen går väl i bästa fall att få till +- 3-4 grader dock.