Fel plasma LG 50pc51 vertikal linje & rött flimmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Halvarsson

Fel plasma LG 50pc51 vertikal linje & rött flimmer

Inlägg av Halvarsson »

Såg att det fanns en tråd med fel på likadan tv men då det är ett annat fel så gör jag en ny tråd då iallafall jag tycker det är enklare.

Det första felet som jag har är lite skumt. Det är en vertikal rad med pixlar som har annan färg ibland. När det är blå bild blir den röd och vid röd bild blå. Ibland är det väldigt tydligt ibland syns det inte alls. Hade först en linje som senare försvann men den kom tillbaka. ett tag var det två linjer som var likadana men gick tillbaka till en linje. Finns det något man kan göra eller är det själva panelen som är kass?

När tven är kall så är det ganska mycket rött flimmer. Men upplever att det är mindre när den blivit varm och det är extra mycket där loggan och texten varit. Är detta också tecken på att panelen är dålig eller finns det något att göra där också?

Tack i förhand:
Fredrik
gkar

Re: Fel plasma LG 50pc51 vertikal linje & rött flimmer

Inlägg av gkar »

Jag förutsätter att du vet vad du gör, annars gör det inte för då kan du dö.

Kolla så att alla elektrolyter ser bra ut.
Mät upp alla matningsspänninar och kolla rippel med skåp.
Tryck på digitalkortet och se om det är tryckkänsligt. (BGAer blandannat, har en tendens att halvlossna från kort. Jag lödde om min skärm så sent som förra veckan.)
Tryck på flexfilmen (Eller motsvarande, hur det nu ser ut i din TV) som ansluter elektroniken till panelen. Ofta är det anslutet med ledande lim. Limmet limmar inte alltid fast elektronerna ordentligt.
Ta fram kylsprayen och kolla om nåpot är temperaturkänsligt.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Fel plasma LG 50pc51 vertikal linje & rött flimmer

Inlägg av Danny »

Röda prickar är panelfel. Finns uppdaterad mjukvara som ska undertrycka de röda prickarna, men
de brukar inte försvinna 100%.
Så här kommer det att se ut till slut:
Skriv svar