Hej
Fins det dimmers på slad för lysrör ? Och vart får jag tag i sådan ?
Mvh
Mikael Pettersson
Dimmers på slad för Lysrör ?
-
Mikael Pettersson
Re: Dimmers på slad för Lysrör ?
Lysrör kan inte dimmas på samma sätt som lampor. Vanliga lysrör har en glimtändare och en reaktor som tänder dem, för att lysrör ska kunna dimmas så krävs det en högfrekvent styrning (d.v.s. reaktor och glimtändare byts ut mot ett så kallat HF-don). Det innebär att en lysrörsarmartur inte kan dimmas utan att bygga om den.
(Sen är det möjligt att det finns HF-don som kan "styras" med en vanlig dimmer, men jag gissar att de dels är väldigt mycket dyrare och dels inte fungerar lika bra.)
(Sen är det möjligt att det finns HF-don som kan "styras" med en vanlig dimmer, men jag gissar att de dels är väldigt mycket dyrare och dels inte fungerar lika bra.)
-
Mikael Pettersson
Hej
Tack För hjälpen med informationen
Mvh
Mikael Pettersson
Tack För hjälpen med informationen
Mvh
Mikael Pettersson
Kan ju förtydliga med att en glödlampa lyser olika starkt beroende på medelvärdet (eller effektivvärdet) av den ström som går genom den. Kör du mindre ström genom en glödlampa lyser den svagare. Detta fungerar eftersom i glödlampan sitter det en glödtråd som värms upp av strömmen, ju varmare glödtråden blir desto starkare lyser den.
Men ett lysrör fungerar inte på samma sätt, där handlar det om att det rör sig elektroner genom gasen som är inuti röret och det ger en strålning som i sin tur gör att ett skikt på insidan av röret ger ifrån sig ljus. Den mängd ljus det skiktet ger ifrån sig är dels inte särskilt proportionellt mot mängden strålning, och inte heller är mängden strålning proportionell mot strömmen. Om strömmen sjunker under en viss punkt så slutar det helt att gå ström och då slockar lysröret istället.
Ett HF-don fungerar såvitt jag förstår så att det blinkar lysröret med en väldigt hög frekvens (så man inte hinner se blinkandet) och sen styr man hur lång perioder det är tänkt respektive släckt (pulsbreddsmodulering, PWM). Samma teknik använder man när man dimmar lysdioder.
Men ett lysrör fungerar inte på samma sätt, där handlar det om att det rör sig elektroner genom gasen som är inuti röret och det ger en strålning som i sin tur gör att ett skikt på insidan av röret ger ifrån sig ljus. Den mängd ljus det skiktet ger ifrån sig är dels inte särskilt proportionellt mot mängden strålning, och inte heller är mängden strålning proportionell mot strömmen. Om strömmen sjunker under en viss punkt så slutar det helt att gå ström och då slockar lysröret istället.
Ett HF-don fungerar såvitt jag förstår så att det blinkar lysröret med en väldigt hög frekvens (så man inte hinner se blinkandet) och sen styr man hur lång perioder det är tänkt respektive släckt (pulsbreddsmodulering, PWM). Samma teknik använder man när man dimmar lysdioder.