Gratis IDE för ARM Cortex M4 i Windows?
-
Gratis IDE för ARM Cortex M4 i Windows?
Hej, jag vill testa att leka lite med stm32f4. Jag kör Windows och har letat lite efter ett IDE som klarar mer än 32kB och inte kostar något.
Finns det något sådant? Känns en gnutta orimligt att det inte finns.
IAR är 32kb, Atollic är 32kb. Det är visserligen möjligt att komma runt dessa begränsningar men jag vill i första hand ha en korrekt/laglig mjukvara.
Finns det något sådant? Känns en gnutta orimligt att det inte finns.
IAR är 32kb, Atollic är 32kb. Det är visserligen möjligt att komma runt dessa begränsningar men jag vill i första hand ha en korrekt/laglig mjukvara.
- Klas-Kenny
Re: Gratis IDE för ARM Cortex M4 i Windows?
Jag kör med CooCox CoIDE till Cortex M3, fixar även M4.
Har sina små buggar här och var men det fungerar i alla fall att använda och är obegränsat.
Har sina små buggar här och var men det fungerar i alla fall att använda och är obegränsat.
Har också börjat testa coocox IDE, har fått för mig att den inte fattar alltid vilka filer som är ändrade tyvärr.
Titta på yagarto som kan köras tillsammans med eclipse.
Yagarto verkar vara lite mer pill innan man får upp jfm CooCox IDE,
Laddade ner CooCox. Verkade intressant. Hann inte testa direkt men i morgon kanske...
Nu har jag testat CooCox (CoIDE) och kan sammanfatta att det utan problem gick att installera, göra ett testprogram. Det var mycket smidigt.
Vill man ha stöd för vissa peripherials är det bara att bocka för dessa i "repository"-fliken och sedan kompilera. Mycket smidigt.
Jag har ett STM32F4 Discovery eval-kort. Den har inbyggt ST-LINK/V2 debug interface. Dvs. jag kunde ladda ner ST-LINK drivrutiner och sedan när jag kompilerat min kod flasha kortet och singelsteppa i koden utan några som helst problem.
Inget pill med länkfiler mm behövdes.
Klart imponerad hur smidigt det gick...
Vill man ha stöd för vissa peripherials är det bara att bocka för dessa i "repository"-fliken och sedan kompilera. Mycket smidigt.
Jag har ett STM32F4 Discovery eval-kort. Den har inbyggt ST-LINK/V2 debug interface. Dvs. jag kunde ladda ner ST-LINK drivrutiner och sedan när jag kompilerat min kod flasha kortet och singelsteppa i koden utan några som helst problem.
Inget pill med länkfiler mm behövdes.
Klart imponerad hur smidigt det gick...
Jag hittade en fin makefile på nätet som lätt gick att modifiera för egna behov. Sen programerar jag min discovery genom en .bat . Alltihopa går bra att köra genom visual studio men dock utan debuggning och så dyker det upp lite andra små fel. I make filen kan man säga åt visual studio att programmera in hex filen direkt där man byggt klart. Tok smidigt!
Själv tål jag inte eclipse även fast det finns fördelar att köra med en sån setup.
Själv tål jag inte eclipse även fast det finns fördelar att köra med en sån setup.
jockwe: Skulle du kunna berätta lite mer hur du menar att du kör via VisualStudio för det lät väldigt intressant !!
Man kan starta ett så kallat "makefile project" i visual studio som helt enkelt bygger helt utifrån en definerad makefile. Därefter kan man definera vilka kommandon som ska köras när man trycker på build eller re-build osv. Ganska smidigt 
http://www.codeproject.com/Articles/370 ... C-in-Visua

http://www.codeproject.com/Articles/370 ... C-in-Visua
Jag har använt Crossworks gratis tills nu !!
Fick precis ett mail från dom då jag frågade igen efter en 30 dagars demo kod
jaja får väll köpa en student licens
Jag skulle väldigt gärna köra VisualStudio men de känna som de blir massa knep o knåp , och frågan är om debugging går att fixa. hmm
Edit*' Jag tänkte fel först då jag la denna i en annan tråd, men men
Fick precis ett mail från dom då jag frågade igen efter en 30 dagars demo kod
Så dom som gör Crossworks är bra schyssta när det gäller eval tid och det finns ingen begränsning i programmet.You’ve been evaluating since 2010. Time to make your mind up about this, I feel.
jaja får väll köpa en student licens

Jag skulle väldigt gärna köra VisualStudio men de känna som de blir massa knep o knåp , och frågan är om debugging går att fixa. hmm
Edit*' Jag tänkte fel först då jag la denna i en annan tråd, men men

Ride7 är inte kul, ingen glädjeresa precis. De verkar inte som de testar saker när de släpper nya versioner....
Testade CooCox som hastigast idag, verkar riktigt trevlig faktist!
Gick hyffsat fort att få ihop en blink-a-led för ett STM32VLDiscovery, inga problem att flasha den via ST-Link SWD med CooCox Cortex Flash programmer. Jag lyckas däremot varken flasha eller debugga direkt ifrån CoIDE. Vad jag kan se har jag samma inställningar, men det kan ju hända att jag missat något.
Någon annan som fått igång debug/flash av ett STM32VLDiscovery via ST-link SWD direkt från CoIDE?
Inställningar i CooCox Flash Programmer (Fungerar) Inställningar i CooCox CoIDE (Fungerar inte)
Gick hyffsat fort att få ihop en blink-a-led för ett STM32VLDiscovery, inga problem att flasha den via ST-Link SWD med CooCox Cortex Flash programmer. Jag lyckas däremot varken flasha eller debugga direkt ifrån CoIDE. Vad jag kan se har jag samma inställningar, men det kan ju hända att jag missat något.
Någon annan som fått igång debug/flash av ett STM32VLDiscovery via ST-link SWD direkt från CoIDE?
Inställningar i CooCox Flash Programmer (Fungerar) Inställningar i CooCox CoIDE (Fungerar inte)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.