Klargörande ang en stegmotor jag har

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skorpion

Klargörande ang en stegmotor jag har

Inlägg av skorpion »

Hej
Jag har införskaffat mig en arduino uno samt lite bra-att-ha-kretsar för att kunna hobby-leka lite.
Jag har dessutom slaktat lite olika saker som jag hittat i elektronikskrotvagnen på jobbet, där jag bla hittade stegmotorer i några gamla scannrar.
Nu hade jag tänkt att testa styra en av dessa stegmotorer. Den ena verkade vara för 24v och den har jag ingen strömförsörjning för så det fick bli den andra på 12v och 4ohm

Jag använde schemat från http://arduino.cc/en/Tutorial/MotorKnob:
Bild

När jag skulle köra igång allt så rör sig bara stegmotorn fram och tillbaka i hackande steg. Typ vibrationer.
Jag har mätt att orange och gul hörde till samma spole och svart och brun till samma. Testade att vända gul och orange, ingen skillnad, samma med svart och brun, inte heller någon skillnad.

Sen började jag fundera på om motorn kanske inte fick den ström den behövde. Just där börjar min kunskap svikta lite.
Tyvärr hittar jag inget datablad för stegmotorn (Neocene 2T424217), men tillämpar jag ohms lag rätt nu:
I=V/R
A=12/4=3
Så motorn behöver alltså 3A för att drivas? Jag hade isf bara en enkel strömförsörjning på 1A för att ge extra matning till kretsen.

Å andra sidan, skulle jag haft ett nätaggregat som kunde ge 12V 3A, så skulle kretsen SN754410 inte stödja det om jag förstår rätt av databladet:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn754410.pdf

Kort och gott, om jag fortfarande vill använda SN754410 för test, då måste jag hitta stegmotorer som drar max 1A?

MVH Niclas
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Klargörande ang en stegmotor jag har

Inlägg av danei »

Det är inte den strömmen som behövs för att den ska röra sig. Det är den ström som det blir om man har konstant spänning på en lindning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Klargörande ang en stegmotor jag har

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Sef är fantastiskt! Man kommer hit var man än söker på, nästan!
Nu har jag sökt på hur man kollar in en stegmotor.
Jag har TB6560 för att styra 3 stegmotorer i min CNC.
Men jag kan se att dioder blinkar när jag gör test av Axis i EMC2 eller LinuxCNC som jag kör.
Men hur felsöker man? Inget rör sig!

Så får denna tråd liv igen!
Skriv svar