Vilket CAD-program föredrar ni?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Vilket CAD-program föredrar ni?

Inlägg av ochkl0620 »

Vill ju verkligen ha en cnc och håller även på o bygger en men kom på att jag inte kan ett skit om hur man gör en kod att skicka till maskinen :P
Vilka program behöver man, vad rekommenderar ni (helst freeware)?
Det jag vill göra till en början är att bland annat fräsa lite skyltar i plexi, fräsa ut frontpaneler till diverse apparater och kanske ett och annat pcb kort :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program föredrar ni?

Inlägg av ochkl0620 »

Var jag lite otydlig med nåt? :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kolla på Dolphin Partmaster, har det som behövs för att rita = CAD och att bereda = CAM för g-kod.

Gratis = nej men mycket fördelaktig hobby licensiering.

http://www.hobbycadcam.com/
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Det är väl det där med Freeware som gör att inte så många svarat. Dessa program tenderar att kosta en hacka.

På jobbet kör dom GibbCAM till maskinerna. Det kan ladda 3D-solider och även 3D-modeller från vissa CAD-program.
Man kan även rita i GibbsCAM, men det lämpar sig mest till enklare ritningar och justeringar av solider.

Normalt gör man en 3D-modell i valfritt CAD-program, oftast ProE eller Solidworks.
Sedan sparar man ritningen som en "solid" av lämpligt format.
Vi brukar spara som i IGES eller STEP.
IGES eller STEP-filen blir en "solid", dvs. en 3D-klump, där alla ytor är definierade.
All information om hur ytor och hål ska se ut finns i modellen. All information om hur man gjort ritningen, tex axlar, plan, osv. försvinner.

När man laddat soliden i GibbsCAM så väljer man typ vilket verktyg som ska göra vilken yta och sedan tänker programmet ur hur CNC-maskinen ska röra sig (jag är ingen expert på detta moment dock).

Om vi vill ha enklare saker tillverkade är det oftast snabbare att bara göra en skiss på ett papper och mata in direkt i GibbsCAM.
Mer komplicerade saker med många radier och konstigheter blir mycket enklare att ta från en solid.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Ok tack!
Det där med att rita på papper gillar jag :P
Hur funkar det då? Matar man in måtten i programmet då?
Alltså, jag har en bättre fråga. Vad borde jag läsa på för något? Finns det någon cnc för dummies guide? Helst på svenska :)
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

tecno skrev:Kolla på Dolphin Partmaster, har det som behövs för att rita = CAD och att bereda = CAM för g-kod.

Gratis = nej men mycket fördelaktig hobby licensiering.

http://www.hobbycadcam.com/
Borde komma väldigt högt på rankingen av "Icke informativa hemsidor". Det finns ju ingen information alls om vad produkten kan. Synd!
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är ju synd att du inte bläddrat lite på sidorna, finns en hel del information och video exempel på vad du kan göra med Partmaster.

Så den rankingen är nog lite annat än det du refererar till.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Här ett exempel på vad man kan göra i 2,5D CAD program av det lite ovanliga slaget, funktionen merge. Man ritar två konturer som ska vara i olika plan på färdiga produkten.
Sammanbinder dessa två konturer med en profil och voila så har man fräst ut nåt i 3D.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

ochkl0620 skrev:Det där med att rita på papper gillar jag :P
Hur funkar det då? Matar man in måtten i programmet då?
Alltså, jag har en bättre fråga. Vad borde jag läsa på för något? Finns det någon cnc för dummies guide? Helst på svenska :)
Ska man fräsa enklare detaljer så brukar det gå snabbare att skriva programmet "för hand", det förutsätter iofs att man kan programmera, vilket alla med CNC maskin borde kunna.
Om jag ska fräsa eller svarva en enklare detalj så brukar jag skriva ett program i notepad och sedan läsa in i Mach/emc.
Det tar bara ett par timmar att lära sig programmera. Dom har en del skapliga guider på CNCforum, går du genom dom så har du kommit långt i det manuella knackandet.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Det där med programering låter läskigt :-p
Min morsa utbildade sig till cnc operatör i början på 2000 talet och jobbade som det några år. Tyvärr har hon missbrukat i en jävla massa år nu och kan inte ett skit längre :-/
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Vad jag vet så kör de flesta CNC-maskiner fortfarande med den uråldriga G-koden: http://en.wikipedia.org/wiki/G-code

Man skapar en 3D-modell CAD-programmet.
Denna sparas som en 3D solid i ett format som CAM-programmet kan läsa.
Soliden läses in i CAM-programmet.
CAM-programmet skapar efter diverse verktygsval och likande en G-kod utifrån 3D-soliden
G-koden skickas till CNC-maskinen.

Lite beroende på vad man ska göra kan man gå in manuellt i olika delar av denna processen.

G-koden som skapas av CAM-programmet blir normalt ofantligt stor, så man korrigerar inte denna i efterhand när den en gång skapats av CAM-programmet.

I vår verkstad är det ganska vanligt att killarna ritar direkt i CAM-programmet, men man kan förstås knacka G-kod också om man vet vad man håller på med :-)
Skriv svar