Erfarenheter av pekskärm (touchscreen) istället för mus
Erfarenheter av pekskärm (touchscreen) istället för mus
Jag tänkte köpa en pekskärm men har svårt att finna info om hur det funkar rent praktiskt.
Jag avser att ersätta mus, och eventuellt tangentbord.
Jag hittar massor av YouTube videor med långdragna tjatiga amerikanska demos som är intetsägande för min del.
Jag är redan helt säker på att det finns nya fina program, i t.ex. Windows 8, som flashar med hur enkelt du med ett finger startar en videosekvens.
Men vad jag vill veta är hur mina gamla program i DOS, Win 98, XP, Vista som t.ex. Norton Commander, Mozilla, Hantec USB-Logic Analyser, Simcity, klippa och klistra, WinSkatt, WinAmp, Spotify m.m. fungerar.
Jag vet hur man använder mus till detta, men kan det ersättas med en pekskärm?
Vänsterklick, högerklick, dubbelklick, klicka och dra?
Finns det drivrutiner som låter pekskärmen ersätta/komplettera musen?
Hur ser pekskärmens anslutningar ut? USB, Mini-Din, PS2, annat special?
Erfarenheter mottages tacksamt.
Jag avser att ersätta mus, och eventuellt tangentbord.
Jag hittar massor av YouTube videor med långdragna tjatiga amerikanska demos som är intetsägande för min del.
Jag är redan helt säker på att det finns nya fina program, i t.ex. Windows 8, som flashar med hur enkelt du med ett finger startar en videosekvens.
Men vad jag vill veta är hur mina gamla program i DOS, Win 98, XP, Vista som t.ex. Norton Commander, Mozilla, Hantec USB-Logic Analyser, Simcity, klippa och klistra, WinSkatt, WinAmp, Spotify m.m. fungerar.
Jag vet hur man använder mus till detta, men kan det ersättas med en pekskärm?
Vänsterklick, högerklick, dubbelklick, klicka och dra?
Finns det drivrutiner som låter pekskärmen ersätta/komplettera musen?
Hur ser pekskärmens anslutningar ut? USB, Mini-Din, PS2, annat special?
Erfarenheter mottages tacksamt.
Re: Erfarenheter av pekskärm (touchscreen) istället för mus
Om inte programmen är gjorda för pekskärm direkt kan man inte ersätta musen med en pekskärm. Jag har önskan om att kunde ha en pekskärm istället och den fungerar ju som en mus med positioneringen, ung. som en pekplatta. Men jag har insett att "gamla" program inte kommer att fungera speciellt bra med pekskärm.
Jag har en laptop med pekplatta. Det ersätter musen hyffsat. Man kan dra och vänsterklicka samt vänsterdubbelklicka.
Klarar en pekskärm det så har man kommit långt.
Jag kan ha en mus samtidigt inkopplad som jag kan ta till om jag behöver högerklicka eller annat.
Det går i alla fall att ha två möss inkopplat i XP och Vista och dom arbetar parallellt.
Klarar en pekskärm det så har man kommit långt.
Jag kan ha en mus samtidigt inkopplad som jag kan ta till om jag behöver högerklicka eller annat.
Det går i alla fall att ha två möss inkopplat i XP och Vista och dom arbetar parallellt.
Jag försöker nu via Pricerunner jämföra skärmar och priser och kryssar i 'Touch Screen' för att bara visa sådana.
Oj vad många, och vad låga priser. Trodde jag.
Tydligen listas skärmen som TouchScreen om knapparna på skärmen är av Touch-typ.
Oj vad många, och vad låga priser. Trodde jag.
Tydligen listas skärmen som TouchScreen om knapparna på skärmen är av Touch-typ.
- prototypen
Detta är skrivet från en iPad, 100 % pekskärn.
Det är inte lönt att putsa bort fingeravtryck, det blir direkt igen.
Har du då ljus från fel håll så är det inte så kul.
Protte
Det är inte lönt att putsa bort fingeravtryck, det blir direkt igen.
Har du då ljus från fel håll så är det inte så kul.
Protte
Jag har telefon Galaxy S2 och platta Galaxy Tab 2 10" så jag är medveten om dess för- och nackdelar.
Vad jag är ute efter är att ersätta musen med pekskärm så lång det går i vanlig PC-miljö med gamla vanliga program.
Te.x. vill jag på PC:n i verkstaden kunna bläddra pdf-handböcker i Foxit Reader direkt på pek-skärmen istället för med en mus.
I bandvagnens dator vill jag köra Google Maps och Spotify utan en mus som ramlar ner på golvet när det lutar och svänger.
Ganska enkla mustryckningar, tycker jag. Inget två-fingrar-nypa-spreta-zooma-bläddra-flash.
Jag får väl gå till nån butik och se om jag kan prova nån pekskärm.
Vad jag är ute efter är att ersätta musen med pekskärm så lång det går i vanlig PC-miljö med gamla vanliga program.
Te.x. vill jag på PC:n i verkstaden kunna bläddra pdf-handböcker i Foxit Reader direkt på pek-skärmen istället för med en mus.
I bandvagnens dator vill jag köra Google Maps och Spotify utan en mus som ramlar ner på golvet när det lutar och svänger.
Ganska enkla mustryckningar, tycker jag. Inget två-fingrar-nypa-spreta-zooma-bläddra-flash.
Jag får väl gå till nån butik och se om jag kan prova nån pekskärm.
Jag kör en lenevo ideapad med touchskärm och windows 7. Det funkar hyffsat, man cadar ju inte direkt med touchen... Men annars har jag inte märkt att det inte funkar med oanpassade program.
Första touchen körde jag i en volvo valp för GPS, måste varit sent 90 tal, sannolikt var det då Win95..
Första touchen körde jag i en volvo valp för GPS, måste varit sent 90 tal, sannolikt var det då Win95..
AndLi:
Touchen ersätter alltså musen rakt av, kan man säga?
Att man inte kan precisions-CAD:a förstår jag.
Volvo valp ja, det har man ju åkt några mil med.
Själv har jag nu förutom BV206 en TGB13 och en TGB30.
Utmärkta, billiga och pålitliga fordon för skogsbruket.
Touchen ersätter alltså musen rakt av, kan man säga?
Att man inte kan precisions-CAD:a förstår jag.
Volvo valp ja, det har man ju åkt några mil med.
Själv har jag nu förutom BV206 en TGB13 och en TGB30.
Utmärkta, billiga och pålitliga fordon för skogsbruket.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Personligen tror jag inte att touch är för att helt ersätta mus och tangentbord. Touch borde vara för att smidigare kunna hantera en eller två applikationerna .
Att tänka sig att man skall köra dos och Win 95 verkar inte vara vettigt.
Att tänka sig att man skall köra dos och Win 95 verkar inte vara vettigt.
Jag har nu besökt några butiker men ingen har något med touch hemma. Varken lös skärm eller laptop.
Jag får höra: De skall få hem, det kommer snart, det är på gång, med Windows 8 så kommer det, menar du en surfplatta?
Jag fick i alla fall lite tips av en som testat samt priser. Det skall tydligen funka hyfsat att dra runt muspilen och göra klickningar.
En 19" standard kostar ca 3100:-, vilket jag tycker är lite dyrt osett när man samtidigt får en 22" WideHD för ca 1600:-
Så jag avvaktar tills vidare, letar lite på Tradera/Ebay, snokar vidare i butiker och hoppas jag får prova nån gång.
Kanske skulle man klara sig med ett litet ritbord med tillhörande plastpenna?
Jag får höra: De skall få hem, det kommer snart, det är på gång, med Windows 8 så kommer det, menar du en surfplatta?
Jag fick i alla fall lite tips av en som testat samt priser. Det skall tydligen funka hyfsat att dra runt muspilen och göra klickningar.
En 19" standard kostar ca 3100:-, vilket jag tycker är lite dyrt osett när man samtidigt får en 22" WideHD för ca 1600:-
Så jag avvaktar tills vidare, letar lite på Tradera/Ebay, snokar vidare i butiker och hoppas jag får prova nån gång.
Kanske skulle man klara sig med ett litet ritbord med tillhörande plastpenna?
vi byggde infoterminaler på jobbet med touchscreens, för det du ska göra så funkar det nog, men det är ju inget som ersätter en mus i dagligt arbete. faktum är att vi kombinerade touchscreenen med en trackball också (den liksom tangentbordet var en modell av metall som ska vara svårsabbat)
..Undrar om inte dom där åbäkena står kvar i källaren fortfarande
..Undrar om inte dom där åbäkena står kvar i källaren fortfarande
>..Undrar om inte dom där åbäkena står kvar i källaren fortfarande
Ja, det är bara att kolla och sen lägga upp en säljtråd här.
Eller PM:a mig direkt...
Ja, det är bara att kolla och sen lägga upp en säljtråd här.
Eller PM:a mig direkt...
Touch kan inte helt ersätta varken tangentbord eller mus av ett par anledningar, inte utan att programmen skrivs om och hanteringen ändras.
Om vi börjar med tangentbord så är det svårslaget tack vare taktil feedback (både av tangenternas placering och deras anslag) och storleken (man kan använda bägge händerna på ett bra sätt). Nån som klarar att skriva på touch utan att titta?
När det gäller mus så är ju problemet med touch att det är svårt att placera markören på ett exakt ställe och sen klicka. Eftersom om du placerar markören och sen försöker klicka så kommer markören att flyttas... På min Android-mobil är det löst genom att man när man t.ex. ska markera text så får man upp två handtag att finjustera med. Det är mycket krångligare än att markera text med musen.
En annan sak är ju att med touch så skymmer fingret den plats där du pekar... tänk dig ett ritprogram där du ska redigera noder på en linje, och noderna ligger tätt. Med mus så ändras den nod som musen är "över" färg och man klickar när rätt nod är markerad. Men hur gör du med touch? När du försöker klicka på en nod så ser du ingen av noderna... om du nu inte zoomar in enormt.
Så min åsikt är att touch är bra för vissa grejer, men kan aldrig helt ersätta traditionella pekdon eller tangentbord, och bra användning av touch kräver nästan alltid att OS och applikationer är anpassat för det.
Om vi börjar med tangentbord så är det svårslaget tack vare taktil feedback (både av tangenternas placering och deras anslag) och storleken (man kan använda bägge händerna på ett bra sätt). Nån som klarar att skriva på touch utan att titta?
När det gäller mus så är ju problemet med touch att det är svårt att placera markören på ett exakt ställe och sen klicka. Eftersom om du placerar markören och sen försöker klicka så kommer markören att flyttas... På min Android-mobil är det löst genom att man när man t.ex. ska markera text så får man upp två handtag att finjustera med. Det är mycket krångligare än att markera text med musen.
En annan sak är ju att med touch så skymmer fingret den plats där du pekar... tänk dig ett ritprogram där du ska redigera noder på en linje, och noderna ligger tätt. Med mus så ändras den nod som musen är "över" färg och man klickar när rätt nod är markerad. Men hur gör du med touch? När du försöker klicka på en nod så ser du ingen av noderna... om du nu inte zoomar in enormt.
Så min åsikt är att touch är bra för vissa grejer, men kan aldrig helt ersätta traditionella pekdon eller tangentbord, och bra användning av touch kräver nästan alltid att OS och applikationer är anpassat för det.
Alltså. Det är mjukvaran som är halva grejen.
Det går att navigera genom Windows och vanliga problem med touchplatta, men de mer besvär än nytta nästan. Det är först när du drar igång din "helskäms-med-stora-knappar"-program som det får ett syfte.
iPad/Android etc. är ju skapt för användas med multitouch
Det går att navigera genom Windows och vanliga problem med touchplatta, men de mer besvär än nytta nästan. Det är först när du drar igång din "helskäms-med-stora-knappar"-program som det får ett syfte.
iPad/Android etc. är ju skapt för användas med multitouch
> Touchen ersätter alltså musen rakt av, kan man säga?
Applikationen vet/ser ingen skillnad. Drivern för touchskärmen
emulerar en mus, så det är bara drivern som "vet" att det inte är
en riktig mus som används. Applikationen ser bara "musrörelser"
oavsett vad det råkar vara som genererar dom (mus, styrspak,
touchskärm, en AVR/PIC som kör mus API't via USB o.s.v.).
Sen kan man ha applikationer som i sig är anpassade till touch skärm,
men det var det ju inte frågan om här.
Att det sedan är diverse problem med att peka noggrant o.s.v är ju
ganska självklart, men det har du säkert helt kläm på redan...
Applikationen vet/ser ingen skillnad. Drivern för touchskärmen
emulerar en mus, så det är bara drivern som "vet" att det inte är
en riktig mus som används. Applikationen ser bara "musrörelser"
oavsett vad det råkar vara som genererar dom (mus, styrspak,
touchskärm, en AVR/PIC som kör mus API't via USB o.s.v.).
Sen kan man ha applikationer som i sig är anpassade till touch skärm,
men det var det ju inte frågan om här.
Att det sedan är diverse problem med att peka noggrant o.s.v är ju
ganska självklart, men det har du säkert helt kläm på redan...