alternativ till tellstick

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cazz

alternativ till tellstick

Inlägg av cazz »

ok nu kanske jag är ute och flyger och far (Det är ju inte första gången) men en tellstick är ju bara en RF sändare (mottagare om det är en DUO)
Så om jag inte är ute efter mjukvaran (kommer köra den på Linux Raspberry) kan man inte använda en vanlig RF sändare??

Fast sedan gäller det ju förstås att få den att snappa upp koden som fjärrkontrollen använder.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: alternativ till tellstick

Inlägg av Wedge »

Japp, helt rätt.
Och protokollen som Nexa, Jula, Proove m fl använder finns dokumenterade i wikin.
Ska du bara sända fjärrkontrollkoder så behöver du nog inte ens veta vad din gamla kontroll sänder. Sätt en egen kod i din mjukvara, och lär mottagarna din kod istället för fjärrens. Eller lär dem båda koderna.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Ojdå, glömde bort att söka här, sökte bara på google och svenska sidor men fick bara upp en sida on Tellnet.

Intressanta sidor får jag säga för dom som vill bygga en men om man bara vill programmera och köpa en färdig sändare, vilken kan man då köpa.

Misstänker ju att de ligger på olika band så exempelvis en blåtand passar nog inte, eller en sändare för tagentbord/mus?

Det jag har nu är de där billiga från Rusta och tänkte bara programmera så jag kan tända och släcka de tre dimmarna jag har.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har aldrig sett nån generell sändare till dator i butik som man kan sända vad man vill med.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

mm har tittat runt lite, finns en hel del som säljer i det bandet som används men eftersom en basic tellstick kostar 500 kr så finns det inget vad jag har sett som kan konkurrera med det priset och vet att dte kommer att fungera.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vi har ju en norrman som tog fram en produkt!
Kolla multiTRX. Www.skagmo.com
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag frågade honom om det gick att köpa en, men det gick inte längre.
Om man ber snällt kanske han kan lägga upp underlagen, vad vet jag. Men köpa gick inte.
Skriv svar