Larm vid man över bord
Larm vid man över bord
Jag och fem kompisar har köpt en båt tillsammans och ska ge oss ut på långsegling nästa år. En av de värsta saker man kan råka ut för är att en besättningsmedlem går överbord när han har ensam vakt på natten och autopiloten styr. Vill det sig illa kan det dröja flera timmar innan någon märker det och då är det försent att försöka hitta och rädda personen. Det finns armband man kan bära som är kopplade till en basenhet som larmar om någon går överbord. Tyvärr är dem svindyra och vi har en väldigt sträng budget. Därför tänkte jag bygga ett system själv, men jag famlar lite i mörkret.
Jag tänker mig att det borde vara ganska simpelt att skaffa 6 transpondrar samt någon form av basenhet. Sedan behöver jag bara koppla den till ett larm som den aktiverar om den inte får svar från någon av transpondrarna. Det borde gå att göra rätt strömsnålt om man bara skickar en signal var trettionde sekund. Jag tänker mig att man kan plasta in transpondrarna i epoxi för att göra dem helt vattentäta.
Har ni några tips om var man bäst köper komponenter? Almänna tankar kring projeketet? jag är öppen för alla förslag. Finns det några bra sidor där man kan läsa sig till det som behövs för att bygga systemet?
Jag kan programmera hyfsat och har lekt lite med elektronik innan, men väldigt lite.
Tack på förhand, Joakim.
Jag tänker mig att det borde vara ganska simpelt att skaffa 6 transpondrar samt någon form av basenhet. Sedan behöver jag bara koppla den till ett larm som den aktiverar om den inte får svar från någon av transpondrarna. Det borde gå att göra rätt strömsnålt om man bara skickar en signal var trettionde sekund. Jag tänker mig att man kan plasta in transpondrarna i epoxi för att göra dem helt vattentäta.
Har ni några tips om var man bäst köper komponenter? Almänna tankar kring projeketet? jag är öppen för alla förslag. Finns det några bra sidor där man kan läsa sig till det som behövs för att bygga systemet?
Jag kan programmera hyfsat och har lekt lite med elektronik innan, men väldigt lite.
Tack på förhand, Joakim.
Re: Larm vid man över bord
Det verkar ju vara en vettig pryl. Jag funderar lite kring denna transceiver. Behöver man koppla ihop den med ytterliggare en krets, eller kan man få den att svara som den är? Om vi har varsin sådan på oss och en basstation som sänder på 6 olika frekvenser och larmar när den inte får svar på alla så borde ju det fungera. Med den förbrukningen borde man kunna få extremt lång livstid på modulerna tillsammans med ett standardbatteri inbillar jag mig.
Det finns BARA ett sätt att lösa detta på, kallas för livsele, har man gått överbord så är det försent, oavsett hur mycket elektronik man har ombord.
Keep It Simple Stupid.
Keep It Simple Stupid.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vill man lyxa till ovanstående kan man ju komplettera med 'död-mans' utlösare till ett internt larm ombord.kallas för livsele
Har man livsele, så behövs det inte, då man aldrig kan åka överbord.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det kan ju hända annat på ett vaktpass som man behöver påkalla uppmärksamhet på sovande besättning.
Under 80-Talet pysslade jag med havskappsegling, seglade väl totalt närmare 50kNM, för det mesta i rätt tufft väder och sjö.
Kan påstå att jag har en viss erfarenhet av sånt här, Livselen var och är den enda saken som faktiskt fungerar.
Att på en tuff bidevindsbog nattetid göra ett slag med en båt som har inre förstag i 20m/s och en hårdvindsgenua på runt 40m2 är garanterat ett rätt tufft jobb, samma sak med en spinaker gipp i 20m/s.
Utan livsele har man inte på sjön att göra.
Kan påstå att jag har en viss erfarenhet av sånt här, Livselen var och är den enda saken som faktiskt fungerar.
Att på en tuff bidevindsbog nattetid göra ett slag med en båt som har inre förstag i 20m/s och en hårdvindsgenua på runt 40m2 är garanterat ett rätt tufft jobb, samma sak med en spinaker gipp i 20m/s.
Utan livsele har man inte på sjön att göra.
Håller med Tomas här, det är koppel som gäller. Man får helt enkelt inte trilla av till att börja med.
kan hålla med där, speciellt om resten av besättningen sover, då krokar man ALDRIG loss sig...TomasL skrev: Utan livsele har man inte på sjön att göra.
och så kan man ju ha en supportertuta fastkrokad i samma sele...
Oavsett om resten av besättningen sover eller ej, är man utomskärs i är man fastkrokad, alltid, inomskärs är väl OK om det är bra väder.