Vilken interna oscillator?
V.v. ange var i databladet det står om den.
Jag är väl dålig på förklara, menade att jag har kört utan att ha någon kristall med en PIC16F690, men sen om det funkat bra eller dåligt rent tidsmässigt vet jag faktiskt inte, har inte jobbat med uC så länge, utan är en nybörjare. Har bara jobbat lite med lysdioder i assembler.
Nej, CMCON anger hur man vill använda de pinnar som både har digital och analog funktion.
Ta för vana att alltid sätta pinnarna så som du tänker använda dom.
Det kan undvika en del underliga problem i framtiden.
Tack för informationen och tipset. Förstod också att CMCON har med portar som är både analoga och digitala men inte helt säker på varför.
Jag hoppas att du köpte 18F458 som surplus eller liknande. De går att köpa
nya (för de som *måste* ha dom t.ex t.ex gamla projekt) men de är kraftigt
överprissatta jämfört med liknande moderna modeller (som dessutom är
betydligt bättre på många sätt).
Nu blev jag ledsen, för jag köpte den ny, har boken "Mikrocontrollers: från assembler till RTOS", och där har han använt denna PIC så jag körde med den. Vet inte hur jag ska välja eftersom jag är ny inom området och lär mig nu så jag vet inte vad jag behöver och inte behöver i en PIC just nu för att lära mig. Nu är det så att jag inte följer boken utan har den som "hjälp".
När det ändå finns snälla själar som svara på mina frågor, undrar jag vilken compiler är passande till nybörjare, då det känns som CCS inte är helt rätt då den verkar skjilja sig från det vanliga C språket för PIC. Med tanke på det Icecap sa plus att boken skriver på samma sätt som Icecap sa.
Varför skriva SET_TRIS_d? När det är mer korrekt ur C-synpunkt att skriva:
TRISD = 0x00;
Tacksam för alla svar och hjälp hittills.