Funderingar kring Footprint
Funderingar kring Footprint
Skall använda detta reläet https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... data_e.pdf
Som alltid blir man lite konfunderad om man tittar underifrån eller ovanifrån, och om det bara gäller footprinten eller de andra skisserna också.
Själva footprinten spelar ingen roll eftersom den är symetrisk, dock pinnarnas numrering.
Som alltid blir man lite konfunderad om man tittar underifrån eller ovanifrån, och om det bara gäller footprinten eller de andra skisserna också.
Själva footprinten spelar ingen roll eftersom den är symetrisk, dock pinnarnas numrering.
Re: Funderingar kring Footprint
Jo, förvisso, för footprinten ifråga, fhar lärt mig att aldrig riktigt lita på vad de skriver, typ
Jag har själv ändrat på footprinten på samma relä i vårat bibliotek som en kollega lagt in fel.
Det stämmer enligt databladet att hålbilden är underifrån och även schemabilden är underifrån.
Jag hade ett relä i skrivbordslådan och kontrollmätte just för att vara säker på att jag kom ihåg rätt.
Det stämmer enligt databladet att hålbilden är underifrån och även schemabilden är underifrån.
Jag hade ett relä i skrivbordslådan och kontrollmätte just för att vara säker på att jag kom ihåg rätt.
Jag kan inte riktigt förstå varför man inte kan ha en gemensam standard för detta, dvs alltid uppifrån, man gör ju alltid footprinten uppifrån.
Hålmonterade transistorer är ännu värre.
Hålmonterade transistorer är ännu värre.
-
När man handtejpade så gjorde man alltid layouterna underifrån.
Så om någon standard skulle funnits så hade den varit underifrån.
Så om någon standard skulle funnits så hade den varit underifrån.
-
och standarder kan ändras med tiden varför uppifrån torde vara bäst. handtejpning har väl ingen gjort på ett tag ?
Det är väl bara vedertagen standard för reläer att ange underifrån. Relän är ju mycket äldre än mönsterkort och anslöts ju tidigare genom lödning, virning eller skruvning och det från undersidan. Då var det smidigt att ritningen visade samma sida man jobbade på.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det står ju i klartext att bilderna är från undersidan.....
Swech
Swech