Nyköpt tångamperemeter visar för mycket ifrån start
Nyköpt tångamperemeter visar för mycket ifrån start
Om jag har en dc tångamperemeter (500 kr) +-2% hur mycket kan man tolerera att den visar utan att ngn kabel mäts,dvs när man startar den.Min visar ca 0,25A på en 40 A skala.
Re: Nyköpt tångamperemeter visar för mycket ifrån start
det gör den alltid, tryck på "zero" eller "delta" knappen innan du mäter
-
2% på 40A dvs 0,8A är det möjliga felet.
Nu provade jag en annan en ACtång (200Kr) den räknar snällt ned till noll.Grejen är att tidigare har jag bara haft analoga tänger utan batteri,dom var alltid noll.Finns det ngn som kan titta vad era tänger visar när dom startas.
Men det spelar ju ingen roll om den visar 0 om den ändå har en onoggrannhet på 2%. För visar den 0A så kan det lika gärna vara +0,8A.
Väldigt varierande siffror, DC-tänger är tämligen opålitliga, min KEW för 2500:- visar heller inte 0, förrän den är nollställd, knappt då heller.
AC tången fungerar som en transformator, 0 Volt in blir 0 Volt ut.
DC tången mäter magnetisk fältstyrka med ett hallelement, det kommer alltid att finnas ett magnetfält,
remanens i järnkärnan, jordens magnetism och andra saker i omgivningen.
Därför måste du alltid nolla tången varje gång innan du mäter DCA,
det har alltså inget med noggranheten eller känsligheten att göra, snarare tvärtom,
om tången alltid visade 0 från början var den så okänslig att den inte fångade upp olika magnetfält i omgivningen.
Du har en känslig strömtång, det är ju bra
kostade den iaf en femhundring tror jag nog att din noggrannhet är +-2% avläst värde +- något antal "counts"
en länk till manualen eller ett namn på instrumentet skulle ge alla svar
DC tången mäter magnetisk fältstyrka med ett hallelement, det kommer alltid att finnas ett magnetfält,
remanens i järnkärnan, jordens magnetism och andra saker i omgivningen.
Därför måste du alltid nolla tången varje gång innan du mäter DCA,
det har alltså inget med noggranheten eller känsligheten att göra, snarare tvärtom,
om tången alltid visade 0 från början var den så okänslig att den inte fångade upp olika magnetfält i omgivningen.
Du har en känslig strömtång, det är ju bra

kostade den iaf en femhundring tror jag nog att din noggrannhet är +-2% avläst värde +- något antal "counts"
en länk till manualen eller ett namn på instrumentet skulle ge alla svar

Tack jag undrade ifall jag skulle gå tillbaka till clas ohlsson o byta den,den heter Uni-T.Det går kanske inte att mäta för små strömmar med den.Den skall bara användas till biljobb.
om du kollar på den här beskrivningen är onogrannheten 2% och 3 steg på sista siffran
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 203-p48275
mäter du små strömmar är dom 2% inte avgörande utan dom plus / minus tre steg på sista siffran.
(kanske blir 4 steg om du lägger på 2% av mätvärdet)
edit:
i manualen , bättre än en kataloguppgift
DC Current
Range Resolution Accuracy
40.00A 0.01A (2%+5)
så det blir 2% av mätvärdet och 50 mA i noggrannhet
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 203-p48275
mäter du små strömmar är dom 2% inte avgörande utan dom plus / minus tre steg på sista siffran.
(kanske blir 4 steg om du lägger på 2% av mätvärdet)
edit:
i manualen , bättre än en kataloguppgift
DC Current
Range Resolution Accuracy
40.00A 0.01A (2%+5)
så det blir 2% av mätvärdet och 50 mA i noggrannhet