Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MadModder »

Snyggt!

Fast jag tänker direkt på att bland det värsta man kan göra med en kabel är att linda upp den på något.
Nu får man väl iofs ställa det mot hur illa det är med knutar istället. :D

Annars finns ju den här varianten av lurar:
http://www.jays.se/

Kollegan har a-jays four, med platt kabel, och de trasslar sig faktiskt inte alls lika lätt...
sneaky

Inlägg av sneaky »

Som sagt man får väga det mot att bara mosa ner kabeln i en ficka :) Och jag vet inte hur noga det där är egentligen, jag har ett par "nattlurar" som jag brukar ha på mig när jag lägger mig och de stackarna har blivit redigt misshandlade under några år utan att sladdarna gått av. Jag gjorde dock det här mest för skojs skull eftersom jag extremt sällan använder lurar "on the run" så att säga.

Gällande platta kablar, japp det funkar faktiskt riktigt bra. Jag har platta sladdar på mina stora lurar (Sony MDR-XB500 som jag köpte enbart för komfort) och det blir inte i närheten lika tilltrasslat som med runda.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Början på en rullbar verktygstavla/komponent-vagn
Har fått ihop ställningen och en platta (ska bli en på varje sida) Plattorna är 60x100cm. Den totala höjden med hjul kommer att bli ungefär 130cm. Och sen ska det sättas svivlande gummihjul under allt.
Ska nog även fixa till en bättre hylla på botten. (den i bild är bara pålagd som test)
Bild

Mer uppdatering kommer i morgon.
1802

Inlägg av 1802 »

Testade en gammal 4.8V borrmaskin som generator. En vev med 4cm slag, lite vobblig. Provade först med 6V 5W lampa, men det var precis så den glödde. 2.2V gick bättre. Inte så tungt att veva den, men man får veva fort.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Sådär.. Typ färdig..
Bild
Bild

Kommer att hänga upp mer saker i framtiden..
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Snyggt! Ska nog bygga mig nåt liknande, fast utnyttja utrymmet under mer :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Var väl nån annan som byggde en liknande också ? jag har inte riktigt förstått poängen, är det meningen att man ska rulla omkring den ? eller är det att den är vändbar ? vad vinner man på lösningen ?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har gjort endel sväng"dörrar" som jag monterar framför bänkar. När jag ska sitta där fäller jag ut den och får tillgång dels till bänken, dels till det som hänger på svängdörren.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag funderar på att sätta hyllor under för att utnyttja utrymmet mer.
Anledningen till att jag byggde den är att jag har ganska så dåliga möjligheter att sätta upp verktyg och så på väggarna här.. Så jag byggde en liten vägg på hjul istället. Blev rätt smidigt faktiskt! :)
sneaky

Inlägg av sneaky »

danielr112 skrev:Har gjort endel sväng"dörrar" som jag monterar framför bänkar. När jag ska sitta där fäller jag ut den och får tillgång dels till bänken, dels till det som hänger på svängdörren.
Ooh, den idén var inte dum alls. Som det är nu så är köksbordet belamrat konstant hos mig. Som "tur är" så är jag singel så det är ingen som lider av det men det hade ju varit trevligare med ett riktigt område för det. Ett stort "skåp" i vardagsrummet kanske skulle kunna funka. Tål att tänka på :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Farsan byggde utsvängbara hyllor under sina arbetsbänkar. Dom går på hjul och gångjärn och där på har han hyllfack och kan ställa lådor. Bra om man har större saker som man inte vill ha på golvet och skydda från damm.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Glenn skrev:Var väl nån annan som byggde en liknande också ? jag har inte riktigt förstått poängen, är det meningen att man ska rulla omkring den ? eller är det att den är vändbar ? vad vinner man på lösningen ?
Det var jag som byggde en liknande. :)

För min del så är poängen att jag ska ha den i lägenheten, som delas med flickvännen. Därför ska saker gärna se vettiga ut, inte hänga för mycket grejer på väggarna (Alla sortimentskåp blir många skruv..), samtidigt som jag vill ha så mycket utrymme som möjligt att ha grejer på utan att ta mer plats.
Väggen fungerar därför som lite avgränsning så att min hörna inte blir riktigt så tydlig, och när jag inte är där så rullar man den så att den kommer in där jag annars sitter och tar därför ingen plats alls, och när jag sitter där har jag en till vägg att ha grejer på. :)

Men jag nyttjar bara den ena sidan på min, den andra ska vara en snygg sida utåt.
1802

Inlägg av 1802 »

Jag har nått i stil med denna
Bild i vardagsrummet. Den hyser dator med tillbehör. Riktigt prydlig med stängd dörr. Att det sen finns datorer och delar på varje ledig yta är en annan sak :vissla: . Jag bygger på ett elfa freestanding torn. Bild Siktar på minst 19" bredd, och samma djup. På hjul och textil för att den skall synas mindre när den inte anv. Hög så att den precis passerar dörrhål. Kommer att innehålla dator med skärm och div tillbehör, ljud och kanske högpratare. Borde bli plats till div verktyg och instrument.

Rotade fram en tryckgivare från en tvättmaskin. En bit slang och bränsle pump boll modell båttank. Skall bli en isolerad fotströmbrytare(aktiverare) a la photonic. Hittar inte båtpumpen så det blev kylarslang till bil. Rör och adaptrar slangklämmor i massor :-( . Gamla sängben som pluggar.

Tillägg: Hittade båtpumpen. Vindrutespolarslang från givaren till billigt soppafilter Bild (som adapter). 8mm soppaslang till pumpen. Slangbit med M8 skruv, för att plugga pumpen. Bild . Beroende på tryck, har jag 3 brytningar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag hoppas verkligen att du inte har den dator som du faktiskt använder i ett stängt skåp...
1802

Inlägg av 1802 »

I skåpet står en laptop som körs med dörren öppen. Om det är värmen du tänker på, så kan man såga i bakstycket. Men jag vill inte göra ingrepp. Tbord och trackball finns trådlöst. Och tv'n som skärm. Jag har inte provat med stängd dörr. Ramen som spegeln sitter i, är lätt demonterbar. Kan ersättas med galler och fläkt. Men tanken är mest att det inte skall synas ett kontor i finrummet, när datorn inte anv.
Skriv svar