Problem att köra kompressorer på elverk
Problem att köra kompressorer på elverk
Har ett 3-fas elverk på 6000w, 5500w konstant som jag vill driva en kompressor med 3000w motor.
När jag drar igång kompressorn så snurrar den sakta några varv sedan löser säkringen.
Går det att få denna kombination att fungera på något sätt?
När jag drar igång kompressorn så snurrar den sakta några varv sedan löser säkringen.
Går det att få denna kombination att fungera på något sätt?
Re: Problem att köra kompressorer på elverk
Starteffekten brukar ligga på 6x märkeseffekten, ska du alltså starta en 3kW motor behöver elverket att kunde klara 18kW under uppstartstiden. Om kompressorn ska starta mot tryck behövs även mer effekt för starten.
- prototypen
Kompressor med bensin / dieselmotor.
Eller
Sätt "startmotor", typ en borrmaskin som med måttlig effekt får snurr på kompressorn och sedan koppla in den som vanligt när den fått upp farten en del.
Båda metoderna kräver ventillyft för regleringen.
Protte
Eller
Sätt "startmotor", typ en borrmaskin som med måttlig effekt får snurr på kompressorn och sedan koppla in den som vanligt när den fått upp farten en del.
Båda metoderna kräver ventillyft för regleringen.
Protte
-
danielr112
Sätt en manuell ventill på utgående rör från kompressorblocket. öppna den under starten tills den varvat upp. Då stänger du den ventilen.
Icecap
>Om kompressorn ska starta mot tryck
Ingen kompressorn orkar starta mot tryck.
I regel en avlastning lednig till ventil i tryckströmbrytaren,
som släpper ut trycket cylinder - backventil tank.
Är kompressorn remdriven ?
Om så prova med remarna bort, om endast elmotrorn kan starts.
>Om kompressorn ska starta mot tryck
Ingen kompressorn orkar starta mot tryck.
I regel en avlastning lednig till ventil i tryckströmbrytaren,
som släpper ut trycket cylinder - backventil tank.
Är kompressorn remdriven ?
Om så prova med remarna bort, om endast elmotrorn kan starts.
-
danielr112
Finns ingen kompressor som saknar den typ. Men oavsett så har man byggt upp tryck inom 2 varv.. Och sätter man då dit en manuell ventill så kan man hålla öppet längre.
Det enda auto ventilen gör är att tömma luften mellan kompressorn och backventilen.
Det enda auto ventilen gör är att tömma luften mellan kompressorn och backventilen.
-
limpan4all
Då skulle ju lösningen kunna vara att sätt in en liten tank mellan kompressorn och backventilen istället för bara den lilla slangen.
Nej, den tanken kommer ju att "äta upp" trycker så backventilen öppnar aldrig och du får inte ut nåt tryck...
- prototypen
Sitter ju en backventil i topplocket så en liten tank mellan som evakueras när kompressor stannar kan fungera.
protte
protte
limpan4all
>en liten tank mellan kompressorn och backventilen
Jag tror att en sådan tank kallas trycksvängningsdämpare i reservdelslistan.
Anslutning till cylinder – tankvolym – utgående rör skall bilda en filter som stoppar trycksvängning från cylinder att gå vidare ut i systemet.
>en liten tank mellan kompressorn och backventilen
Jag tror att en sådan tank kallas trycksvängningsdämpare i reservdelslistan.
Anslutning till cylinder – tankvolym – utgående rör skall bilda en filter som stoppar trycksvängning från cylinder att gå vidare ut i systemet.
ta loss bensinmotorn från elverket och sätt den istf elmotorn på kompressorn..... 
Ha ha det var roligt Svanted. 
Lite jobbigt att flytta motorn mellan kompressorn och elverket hela tiden.
Fick lösa problemet med att använda en gammal slutkörd 1.5 HP kompressor istället ihopkopplad med tanken till den större. Totalt 125 liter tankvolym.
Lite jobbigt att flytta motorn mellan kompressorn och elverket hela tiden.
Fick lösa problemet med att använda en gammal slutkörd 1.5 HP kompressor istället ihopkopplad med tanken till den större. Totalt 125 liter tankvolym.
- DW
- Kontakt:
lösningen är som limpan4all säger.
Avlasta med 1 liters flaska. När du startar har du förutom tomma cylindrar denna volymen.
När kompressorn har uppnått tryck o stannar skall magnetventilen släppa och en backventil mot
trycktanken låsa bakåt.
Så har jag på min lite större kompressor 5,5kw. Om du har större tank så sätt en magnetventil i botten
på tanken som tömmer ut vatten / eller timer om nu tanken står inne. Står den ute bildas inte mycket.
Avlasta med 1 liters flaska. När du startar har du förutom tomma cylindrar denna volymen.
När kompressorn har uppnått tryck o stannar skall magnetventilen släppa och en backventil mot
trycktanken låsa bakåt.
Så har jag på min lite större kompressor 5,5kw. Om du har större tank så sätt en magnetventil i botten
på tanken som tömmer ut vatten / eller timer om nu tanken står inne. Står den ute bildas inte mycket.
En lösning kanske är en kondensatorbank mellan generator och förbrukare som kan ta startströmmen?
(med växelriktare och bortkoppling)
(med växelriktare och bortkoppling)