QLOCKTWO - Text klocka [Färdig]
Re: QLOCKTWO - Text klocka [Färdig]
Dra ut din elektronik på ett kretskort med alla komponenter och jag köper ett par "kit"!
Varför inte göra som många andra. Köp en arduino för en tvåhunking och ni har allt man behöver i princip 

Nja... det bör läggas till en RTC-krets med backup, kanske i form av en supercap. Sedan ska det drivas ett antal utgångar osv, alltså behövs det ändå ett drivkort. Hur besvärligt är det då att lägga en µC på det kretskort också och få det hela på ett och samma kort? Och en µC kostar en del mindre än en Ärdudum.
Så ett riktigt mönsterkort med plats för allt är mest vettigt och kostnadseffektivt.
Så ett riktigt mönsterkort med plats för allt är mest vettigt och kostnadseffektivt.
Jag har RTC med backup till min (DS3234), och det är det enda extra förutom arduinon.
Tycker att detta är mest kostnadseffektivt enligt mig, slipper cadda upp allt, fixa kretskort, montera etc.
Enda jag behöver göra är att fräsa fram klockans delar (vilket man egentligen kan göra manuellt lika bra som tråden visat) =)
samt slänga upp ett raster med leds att charlieplexa.
Jag vet hur allt funkar så jag vet att detta även kommer funka alldeles utmärkt
Tycker att detta är mest kostnadseffektivt enligt mig, slipper cadda upp allt, fixa kretskort, montera etc.
Enda jag behöver göra är att fräsa fram klockans delar (vilket man egentligen kan göra manuellt lika bra som tråden visat) =)
samt slänga upp ett raster med leds att charlieplexa.
Jag vet hur allt funkar så jag vet att detta även kommer funka alldeles utmärkt

Jag tycker att det ser oproffsigt ut med ett arduino kort bara liggandes... Trådar instuckna i hylslisterna
Tycker att man endast ska använde kortet vid prototypstadiet. Sedan caddar man ihop ett kort med uC på och programmerar genom ICSP.

Tycker att man endast ska använde kortet vid prototypstadiet. Sedan caddar man ihop ett kort med uC på och programmerar genom ICSP.
Jag kan tycka att en Ärdudum är ganska OK vid 1 st eller möjligen två st. Blir det fler kort blir det oftast 10+ st vilket då blir billigare än att köpa färdiga moduler. Ska man ändå koppla till en RTC är det lika bra att göra det rätt.
Men som sagt: prototypen är helt OK att göra på vilket vis man vill, bara den fungerar. Och om prototypen sedan kommer att hänga på väggen ser jag inget problem i det om det inte är säkerhetsproblem.
Men som sagt: prototypen är helt OK att göra på vilket vis man vill, bara den fungerar. Och om prototypen sedan kommer att hänga på väggen ser jag inget problem i det om det inte är säkerhetsproblem.
- ElectricMan
- Kontakt:
Icecap:
Lägg av med de där förlöjligandena. Det heter Arduino, inget annat.
Vad du håller på med skapar bara irritation och dålig stämning. Det är ju inte första tråden du håller på sådär i heller.
Lägg av med de där förlöjligandena. Det heter Arduino, inget annat.
Vad du håller på med skapar bara irritation och dålig stämning. Det är ju inte första tråden du håller på sådär i heller.
I mitt fall saknas kunskap och intresse för att få ihop elektroniksidan, men skulle väldigt gärna fräsa en fin klocka att hänga på väggen.
Så om någon vill göra elektronikjobbet och få en peng för tid och besvär hade det passat mig bättre.
Lite lödning dör man inte av dock
Så om någon vill göra elektronikjobbet och få en peng för tid och besvär hade det passat mig bättre.
Lite lödning dör man inte av dock

I mitt fall saknades det med, därav arduino + rtc-krets och charlieplexa alla dioderna så räcker allt fint 

- Retroperra
- Kontakt:
Jag ska ju bygga en egen så jag gjorde en förstudie för koden:
http://www.permattsson.se/qclock/
Varsågoda att använda om ni vill
http://www.permattsson.se/qclock/
Varsågoda att använda om ni vill

- ghost_rider
- 13th.Marine
- EF Sponsor