Hej
På tex lastbilar kan man trygga olika utrustningar när man tex lägger i backen.
Frågan är vad ligger den signalen på för spänning ?
Ligger spänningen på tills man lägger ur backen.
Ha oxå hört att man kan använda blinkers signal. Samma frågor där.
Någon som vet ?
Spänningsnivå på backväxel signal i lastbil
Re: Spänningsnivå på backväxel signal i lastbil
Med all sannolikhet 24 volt på backljusen. I alla fall om vi snackar tunga lastbilar.
Re: Spänningsnivå på backväxel signal i lastbil
Spänningen till backljusen och ljudsignal är som du säger med all sannolikhet 24v dvs batterispänningen.
Frågan om det som ibland refereras till som tirigger signal för attvsignalera till annan utrustning att backn har lagts i även den är batterispänningen eller något annat.
Eller om "triggern" bara är en inkoppling på backljusen .....?
Frågan om det som ibland refereras till som tirigger signal för attvsignalera till annan utrustning att backn har lagts i även den är batterispänningen eller något annat.
Eller om "triggern" bara är en inkoppling på backljusen .....?
Re: Spänningsnivå på backväxel signal i lastbil
Vad för annan utrustning? Vad är det du ska göra med signalen?
Re: Spänningsnivå på backväxel signal i lastbil
Det kan vara olika beroende på lastbilstillverkare och modell.
Som exempel Iveco har en jordsignal, MAN kan du plocka ut en plussignal, Mercedes går att parametersätta både och, beroende på vilken signal du behöver.
Dvs från påbyggakontakten/modulen där du skall ta dessa signaler ifrån, visst, en kabeltjuv direkt på kabeln till backljuset så får du ju en plussignal.
Som exempel Iveco har en jordsignal, MAN kan du plocka ut en plussignal, Mercedes går att parametersätta både och, beroende på vilken signal du behöver.
Dvs från påbyggakontakten/modulen där du skall ta dessa signaler ifrån, visst, en kabeltjuv direkt på kabeln till backljuset så får du ju en plussignal.
Re: Spänningsnivå på backväxel signal i lastbil
Hejsan, jag har bara koll på volvo lastbilar, här följer en beskrivning.
I påbygnadsentralen finns det ett brunt kontaktstycke, FA(tror det är stift 10, orange kabel), här kan man hämta ut +24V när backen läggs i.
Det finns inget stöd för motsvarande lösning på blinkers.
Dock finns det 3:e parts tillverkare, t.ex. Waeco, som har en styrenhet, dit man byglar in, blinkers signalen, denna styr i sin tur en kamera, som placeras ungefär strax ovanför vindrutans högra hörn(vänserstyrd lastbil) (ovanför passagerar sidan).
Denna kameran ersätter då närsikts spegeln(dolda vinkeln) på lastbilen, och när man blinkar höger, aktiveras kameran.
I påbygnadsentralen finns det ett brunt kontaktstycke, FA(tror det är stift 10, orange kabel), här kan man hämta ut +24V när backen läggs i.
Det finns inget stöd för motsvarande lösning på blinkers.
Dock finns det 3:e parts tillverkare, t.ex. Waeco, som har en styrenhet, dit man byglar in, blinkers signalen, denna styr i sin tur en kamera, som placeras ungefär strax ovanför vindrutans högra hörn(vänserstyrd lastbil) (ovanför passagerar sidan).
Denna kameran ersätter då närsikts spegeln(dolda vinkeln) på lastbilen, och när man blinkar höger, aktiveras kameran.
Re: Spänningsnivå på backväxel signal i lastbil
gripner:
*Blinkers
Beroende på vad du tänker dig för funktion, hur hög belastningen är.
så skulle du kunna hämta en jordande signal, i blinkers spaken, du skulle kunna styra en microkontroller, även styrsignalen för ett relä.
*Backsignalen
Så länge backen ligger i, är denna +24V.
Som tidigare nämns kan du hämta signalen i backljusena också...., det vita backljuset eller backsignalen i ljuset.
*Blinkers
Beroende på vad du tänker dig för funktion, hur hög belastningen är.
så skulle du kunna hämta en jordande signal, i blinkers spaken, du skulle kunna styra en microkontroller, även styrsignalen för ett relä.
*Backsignalen
Så länge backen ligger i, är denna +24V.
Som tidigare nämns kan du hämta signalen i backljusena också...., det vita backljuset eller backsignalen i ljuset.