Driva GPS ( 5volt ) med bilbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
salis

Driva GPS ( 5volt ) med bilbatteri

Inlägg av salis »

Hej, mitt första inlägg här..

Ganska grön på det här med elektronik, skulle jag behöva lite hjälp!

Jag har en GPS som jag skulle vilja driva med hjälp av batteriet på min motorcykel, grejjen är den att jag måste reglera ner spänningen till 5volt.

GPS:en kräven ca 1.0A vid max laddning, och jag har fått tipset att kolla på en 7805...MEN:

Jag vet inte alls hur jag ska koppla, ej heller om denna komponent är tillräcklig för 1.0 A?

Vidare läser jag på ELFA att 7805 måste ha en viss belastning för att fungera, kan några förklara för mig hur jag kommer runt det? Skulle det dfungera att koppla på en lysdiod?

Mycket taksam för svar! mvh//Henrik
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Här kan du enkelt välja å vraka:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 021125.htm

Vad jag vet behövs ingen särskilld last på 7805. Annars borde ju onekligen din GPS räcka på 1A? :)

Men generellt borde kanske en switchad modell vara att föredra?
Ska finnas där på Elfa, har dock inte koll på exakt vad den heter.

Och inkoppling av 7805 är nog det enklaste man kan göra: gemensam jord på mittenpinnen, +12V in på ena pinnen, +5V ut på motstående sida. Exakt vilka ben som är vad får du kolla på Elfa.

Mvh
speakman
salis

Inlägg av salis »

speakman skrev:Här kan du enkelt välja å vraka:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 021125.htm

Vad jag vet behövs ingen särskilld last på 7805. Annars borde ju onekligen din GPS räcka på 1A? :)

Men generellt borde kanske en switchad modell vara att föredra?
Ska finnas där på Elfa, har dock inte koll på exakt vad den heter.

Och inkoppling av 7805 är nog det enklaste man kan göra: gemensam jord på mittenpinnen, +12V in på ena pinnen, +5V ut på motstående sida. Exakt vilka ben som är vad får du kolla på Elfa.

Mvh
speakman

Hej igen,

Ok, nej jag tänkte mest pga. det dom skriver, att den behöver ha en viss förbrukning för att kunna fungera som det är tänkt, annars kan den lämna betydligt högre strömmar än 5v, och det vill jag ju inte.

Tack på förhand!
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

Tänk på att du kommer elda upp 7W i spänningsregulatorn, så den blir varm.

Du kommer behöva en kylfläns.
salis

Inlägg av salis »

Ok, det ska jag hålla i minnet!

Ingen åsikt ang. belastningen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Välkommen hit.
Strömmen kommer aldrig att kunna bli större än belastningen tar.
Jag har inte hört någon som har upplevt det som ett problem. Men du kan ju sätta en resistor på utgånen om du vill vara säker. Det kan inte vara stor stöm som behövs.
Du lär behöva en kylfläns om du ska belasta den med 1A. Det blir varmt.
En av de få regler som finns här är att inte citera föregående inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att vara lite petig: Den kan inte lämna högre strömmar än 5V....Volt är inte ström! Det är spänning!

Din GPS tar vad den behöver på 5V'en, LM7805'an lämnar det om den orkar och inte blir för varm (skydd inbyggd) and that's it!

En 78xx behöver ingen minimum-belastning (vilket det är du tänkar på), det är 79xx-serien (den negativa regulatorserien) som har det problem.

Med tanka på dina frågor vill jag inte rekommendera dig att börja med switch-tekniken just än, montera en diod (t.ex. 1N4001 eller liknande 1A eller mer diod) mellan batteriet och 7805'an (katod mot 7805) och en konding (10µF 16V duger bra) mellan 12V ingången och GND samt mellan 5V utgången och GND, då händer det inget självsväng o skit. Dioden säkrar mot ett otrevligt "puff" om inkommande spänning av någon dum anledning blir felvänd.

Och som sagt av andra: kylfläns!
salis

Inlägg av salis »

Ang citat. sorry. fuskat med att läsa faq:n där det säkert står?! Won´t happen again!

Ursäkta mina dumma frågor, men exakt vilken funktion skulle dioden mellan batteriet och 7805:an ha?

Som jag hade tänkt mig skulle man kunna sätta en lysdiod på 5v utgången och GND?

Mvh//Henrik
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp det går bra. Man kan sätta en resistor innan regulatorn också för att avlasta den lite.

EDIT: Stavning
salis

Inlägg av salis »

Ok, följdfråga:

Hur vet man vilken typ av konding resp. diod man behöver?
Ployester, keramiska, skiv, polyester osv...?

Jag är verkligen en nybörjare på detta, så snälla ha överseende!

//Henrik
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Diod: du fick typnummer som exempel samt anledning i klartext.....
Men OK, jag känner mig snäll idag: en diod (monterat som jag skrev) skyddar mot felpolarisering som, med ett bilbatteri bakom, kan bli ....besvärligt... kan vi kalla det.

Kondensator: en helt standart elektrolyt är den rätta grejen, angående spänningståligheten på den: minst 16V och inte gärna över 30V.

Såklart kan du peta dit en LED också, kom bara ihåg rätt seriemotstånd.
salis

Inlägg av salis »

Tackar å det vänligaste.

Sista frågan, jag lovar!
Seriemotstånd säger du, ELFA har en högintensiv LED på 4.8volt, då behövs väl inget seriemotstånd?

Mvh//Henrik
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alla lysdioder behöver ett serie motstånd. eller strömreglering på annat sätt. Ta en mer normal diod. Eller en 5V diod med inbyggd serieresistans.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag håller med danei!

Sen är spänningen som anges vid LED/dioder och andra halvledare bara ett typisk värde. Man får aldrig mata en LED med en viss spänning, den ska matas med ström!

detta betyder att den inte drar 20mA vid en viss spänning men att det vid 20mA genom den är en viss spänning över den! I praktiken betyder det att du kopplar dit en vit/blå högintensiv LED med ett framspänningsfall om 4,8V och sedan slår du på spänningen....varefter du tar loss den pajade LED och svär en liten ful ed....

Om du matar en LED "på 4,8V" med 5V kommer den att dra runt 2-10A (om det är möjligt) fram till att den (omedelbart) går sönder.

En vanlig röd har ett framspänningsfall (Vf) om ca: 2V. Ska du alltså mata den med 20mA (bra värde!) ska motståndet alltså vara: (5V - Vf)/20mA = 3/0,02 = 150 ohm.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag skulle definitivt ha hakat på någon transientskyddsdiod (t ex transzorb eller transil) också för att ta hand om transienter.
Skriv svar