Potentiometer till ledslinga

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
GustavP

Potentiometer till ledslinga

Inlägg av GustavP »

Hejsan

Är inte alls hemma i elektronik, så vänder mig därför hit :)

Jag hade tänkt göra en billig variant av de LEDdimmer som finns på bla. eBay och liknande sidor. Den ska kunna dimma varje färgkanal för sig, 3 totalt.
Ledlisterna är standard 5050 och är parallellkopplade i serie om 3 (om jag nu har rätt för mig).
Den kommer behöva dimma max en halv meter list, så potentiometrarna behöver tåla i alla fall 2.5watt stycket då 5m list drar 72watt med både R,B och G igång.

Kan någon av dessa fungera?
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... entiometer

Problemet är alltså att jag inte vet vilket motstånd potentiometern bör ha. Listen har redan fastlödda(de?) motstånd så det är vanligtvis bara att koppla den till en 12v adapter, tuta och köra.

Man kan tydligen ändra pulsbredden också, men slipper gärna det om det går. Skulle dock vara trevligt om någon ville tipsa med en länk till någon basic krets någon byggt, i fall att om det blir nödvändigt att använda en sådan.

Tack på förhand.
Gustav
Mindmapper

Re: Potentiometer till ledslinga

Inlägg av Mindmapper »

Var väl inte någon av dom som verkar tåla 2,5W?

Är inte heller någon bra ide att köra med en pot. Skulle hellre satsa på PWM med 555 eller liten mikrokontroller.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ljusflödet från en LED har ett starkt olinjärt förhållande till strömmen, så att dimma med en pot fungerar högst otillfredsställande. PWM är vägen att gå, 50% duty cycle = 50% ljus.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hej!

Som walle sa, PWM är din väg att gå.
Jag håller på själv på ett ruggigt likt projekt: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=61608
Och bara du bestämmer dig för nån typ av PWM-generator så kan du sno min idé om drivkort rätt av. Samme kille som fixar mina mösterkort kan säkert fräsa ut till dig också. Komponentlista och allt finns här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=61608

Om du vill bygga själv förstås, annars kan du kolla på electrokit.com och söka på PWM så finns en uppsjö av RGB-kontrollers.
GustavP

Inlägg av GustavP »

Tackar för snabba svar, men har löst det på annat sätt (tror jag). Spårade upp en kinesisk tillverkare av ledattiraljer och beställer därifrån istället. Ska ha ganska många och pga min bristande elektronikkunskap fick det bli såhär :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle ljusstyrkan vara starkt olinjär i förhållande till strömmen? Jag kan garantera att det inte är märkbart.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Även PWM är väldigt olinjärt imho, iaf för ögat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ögat uppfattar all ljusföränding extremt olinjärt. Det är en förutsättning för att man ska kunna se i varierande ljusförhållanden. Men det är en annan sak.
Skriv svar