Koppla LED till 400volt

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Koppla LED till 400volt

Inlägg av DW »

Att få tag i glimlampor 400v E10 var inte lätt men vad krävs i motstånd för att få detta att funka?
Men då behöver jag lite hjälp med U=RxI 2,2 volt 25mA
Det finns 4st dioder som jag isf kopplar ihop, nu vet jag inte om de räknar alla 4 eller ström för 1.

LED Light Bars yellow 10.16 x 10.16 mm, HLMP-2755
Technical data
Dimensions W x D 10.16 x 10.16 mm
Light colour yellow
Peak wave length 583 nm
Operating temperature -40...+85 °C
Housing type diffuse
Luminous intensity 35 mcd
Conducting-state voltage (per LED) 2.1 V
Rated on-state current 25 mA
Housing C
Off-state voltage 6...15 V
ELFA länk
https://www.elfa.se/elfa3~se_en/elfa/in ... 3godLHYA5w

16k ohm ??? -nä, jag behöver hjälp!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Koppla LED till 400volt

Inlägg av Walle »

Det bästa är nog en kapacitiv spänningsdelare, tror jag. Dock kan jag inte ge några råd på värden för en sådan, men det vet jag att andra här är duktiga på :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med 400V antar jag att du menar AC, alltså spänningen mellan två faser? Jag utgår iaf. från detta i resten.

Först är det AC varför jag skulle koppla dioderna ihop så att de sitter i serie två och två, dessa två par kopplas sedan ihop motsatt varandra. Detta gör att de lyser oavsett vilken polaritet som läggs på - men bara två st åt gången.

Sedan ska strömmen begränsas till 20mA och i teorin ska ett motstånd på 20k göra detta. Dock blir det 8W som eldas upp i det motstånd och det är ju intensivt dumt och ineffektivt. En lösning kan vara att använda en kondensators reaktans som en del av lösningen, fasförskjutningen gör att förlusten blir avsevärd mindre.

Det rör sig alltså om 50Hz och en kondensator på 180nF bör ge en reaktans på 17,7k. Sedan kopplar man ett motstånd på kanske 3k3 i serie med hela alltet och saken är biff.
OBS: man måste alltid ha ett riktigt motstånd i serie vid en sådan koppling, i annat fall kan de övertoner och störningar som finna på el-nätet slå ut det hela. Kom även ihåg att LED'n ska anses ha full nätspänning, den ska alltså sitta isolerat osv.
Kondensatorn ska såklart tåla spänningen + en del i reserv, en 630Vac typ skulle nog duga.
Senast redigerad av Icecap 9 november 2012, 20:00:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Icecap
vilken uträkning!
Jag inser ganska snart i din text att den nya transformatorstationen jag behöver bygga inte kommer plats
i källaren eller om inte annat i den hållare jag hade tänk att den skulle vara -en E10 sockel.
Jag får nog krypa till korset med nedan lösning. Men kul att se att ni löser precis allt tekniskt :tumupp:

säter
-såg detta igår men går du vidare så kostar frakten typ 80 spänn! En principsak bara, det kan jag inte
tänka mej betala för att skicka en lampa E10.
Jag har ansökt om konto hos Ahlsell, så nästa vecka är det väl löst om inte annat.

Ny fråga kommer: Jag kan få tag på Glimlampa med lägre spänning...väntar på svar från EF medlem.
Frågan blir om man lättare kan ändra spänningen på denna då?
Senast redigerad av DW 9 november 2012, 23:48:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Glimlampor har en tänd- och brinnspänning som beror (minst) på fyllnadsgas, gastryck och elektrodavstånd. Vidare har de ett negativt motstånd, så de måste förkopplas med ett passande motstånd eller drossel. Glimlampan som sådan är alltså densamma oavsett om den är märkt 400 V eller 230 V, det är bara förkopplingsmotståndet som skiljer.

Allt sagt med brasklappen att det var ett tag sedan jag behövde fundera över detta.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har sett dessa alldeles vanliga glimlampor med orange sken och synnerligt låg intensitet där 230V förkopplingsmotståndet är på 120k. Jag har för mig att tändspänningen är 90V och brinnspänningen 30V, alltså behöver man ytterligare ett motstånd på 100k i serie med lampan, då skulle saken vara biff.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Ok, det är en brytare vi talar om för 3-fas med vred på utsidan typ denna.
images.jpg
Så ni menar att det bör finnas motsvarande på baksidan av kopplingsboxen då. (Inne i burken allså)
Frågan är ju om dessa är synliga eller ingjutna i materialet. Är det öppna trådar är det ju lättare att
skifta mellan fas-nolla så får jag ju 230v och då finns det E10 lite var stans att köpa.
Nu är ju som sagt problemet löst iom att jag kommer att få handla på Ahlsell framöver men visst kunnskap
är lätt o bära.

Såg den ut så här vore det ju en enkel match men icke.
neon-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar