Batteriladdning (was: Behöver 6.81V och ca 1A)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nu tror jag att jag har lyckats få en stabil spänning, som regleras lungt och fint.

såhär har jag gjort:

Bild

För att kunna mäta batterispänningen med ADCn var jag tvungen att ha batteri-minus som jord. Dett gjorde att jag fick switcha på plussidan. Därav optokopplaren. En spänningsdelare delar ner batterispänningen så att den kommer under AVREF (2.56V). Ett RC-filter jämnar ut mätningarna.

Mjukvaran tar ett rullande medelvärde, och jämför det med börvärdet, och justerar PWM-frekvensen ett steg vid behov. För att det inte ska ta en evighet att komma rätt, men att man ändå ska kunna ligga stadigt när man hittat rätt frekvens, så ökas antalet samples i varje medel hela tiden (till ett maxvärde)

Bild
(volts/div=1V, sweep time/div=2ms).

Flankerna är väl inte jättesnygga, men de duger antar jag.

Jag får bara knappt 2A i laddningsström, beror det på att batteriet inte vill ha mer, eller äre nått jag kan göra åt det?

Nästa steg är att känna av laddningsströmmen. Därefter temp, och sen göra ett 3-stegs laddningsprogram. Tackar för hjälpen hittils.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Skulle du inte switchningen, delvis ha en spole och en diod oxå... för som det är nu bränner du bort effekt i mos-feten...
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nu hängde jag nog inte med riktigt, jag är ju ingen elingenör direkt...

Var bör denna diod och spole sitta, och varför? (du har säkert rätt, bara att jag inte fattar). Är det för att snygga till flankerna eller?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Du har troligtvis tänkt lite galet med MOSFET:en. Om du vill "trycka" på ström i batteriet (vilket du antagligen vill eftersom du vill kunna mäta spänningen mot jord och inte differentiellt) så är det lämpligare att använda en P-MOS och använda optokopplet så att den sänker gaten till jord när du vill driva.

Som det är nu så kommer transistorn strypa sig själv när source-spänningen ökar i takt med att strömmen ökar. Du kommer att bränna massor av effekt i onödan, och dessutom begränsa dig.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Vad spolen och dioden är bra till? ta en titt på den härhemsidan.

Ett förslag uppkoppling:
Bild
Om det är till någon hjälp :)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tackar å det ödmjukaste. Snällt att ni hjälper en n00b som mig. Jag har kopplat upp allt och trippelkollat. Jag hade inte alla komponenter hemma så... "man tager vad man haver" som kajsa varg aldrig sa.

Kod: Markera allt

ID  modell  jag tog
Q1  BC547C  BC547
Q2  BC547C  BC547
D3  MBR7535 1N5822
D4  1N5818  1N5822
M1  IRF540  IRFP260
L1  220uH   En luftlindad spole med 50-100varv. Ingen aning vad den kan ha för induktans.
Hur ska spänningen på gaten på mosfeten se ut? Nu är den "konstant" med en spik som varar i ca 0.2ms, 1.5V. Nästan oberoende av hur PWM-signalen ser ut. Som det är nu ramlar det ut en spänning runt 5V från mosfeten, den sjunker sedan någon 100dels V i sekunden (utan batteriet anslutet)
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Hej det är alltigt roligt att kunna hjälpa till...

Tja alla komponeter ser bra ut utom spolen...
Du bör ha en spole med kärna ex 58-690-45, du kan hitta liknade i gamla ATX agg...

Gate späningen ska vara vid belastning ca 24volt top till top...

Jag tror jag ta och för klarar kretsen så blir det lättare för dej att fel söka..

M1 är swicthen N-fet, för att den ska ha låg till resistans (=lika med små förluster idet här fallet) bör späningen mellan gate och source vara ca 10 volt eller mer (för IRF540)

Exempel:
Bild

Vad jag har gjort är att höja späningen till Gaten, det gör jag med hjälp av D4 och C2
När kretsen startar kommer C2 vara laddas med skilnaden +12 - diodfallet (för D4) - V1 när sedan M1 swictas till kommer en ström att gå genom L1 även om M1 har ganska hög resistan nu (för att gate späningen är låg) så när M1 slår av kommer späningen på L1 att sjunka till ca -0.7 och C2 kommer att laddas, det här upprepas till C2 upp nåt ca 12v vilket går på några ms...
Vist finns några nakdelar M1 får inte leda hela tiden då C2 kommer tappa späningen vilket leder till Rson på M1 kommer att öka, detta inbär att duty-cykel inte kan vara 100% utan typ 99.9% eller liknade...

Nå jag ska säga några ord om gate drivningen oxå
Q1 är spänings följare delvis kommer späningen mellan bas och emiter vara ca 0.7 volt
Q2 fungerar som en swicht, när den är på kommer den att dra ner bas på q1 vilket leder till att Q1 stängs av och när Q2 är av stängt kommer den att Q1 att leda

Vad gör C1,R2 och D1, ju C1 och R2 kommer att ge hög bas ström till Q2 som kommer att swicthas till snabbt sedan kommer R1 att ge underhåls ström för att Q2 ska vara på och när den swictas av kommer D1 att "ladda" C1
Varför gör på de här visset är att man vill undvika att man Q2 hamnar i saturation vilket gör att Q2 blir långsam när den ska slås av

Dock kan man ersätta Q2,R1,R2,C1 och D1 med en mindre N-fet ex BSN254

Har du några fler frågor så fråga på :)
Dock är jag inte så snabb på att svara...
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag tackar för det utförliga svaret. Jag har tyvärr inte tid att titta på sakerna nu (även om jag är rätt sugen) utan får ta det efter helgen. Då kommer frågorna....
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Hittade felen. Det var Q1 och Q2 som satt felvända. Hade läst pinouten spegelvänt från databladet. (uppifrån ISF nerifrån). Nu funkar det IAF. Men det verkar som om PWM-dutycyclen inte spelar någon större roll, utan den drar på på ca 7.5V oavsett. Ska debugga mer imorron så får vi se om jag kan hitta nått.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Hej igen...

Ni kanske undrar vad som hände... Jo, det som gjorde att spänningen inte kunde regleras var att nätagget inte klarade av switchningen på något vis. Jag kopplade in 12V bilbatteri (typ) och då funkade det bättre. Då hade jag alltså gjort en batteriladdare som gick på batteri! Bra...

Jag fick sen inte utspänningen riktigt stabil. Jag tänkte att det berodde på att jag hade rippel på GND, och alltså fick otillförlitliga ADC-värden. Jag tänkte att det berodde på att jag hade gjort allt på en breadboard. Så, jag routade ett nytt kort, med ytmonterad atmega8 och en smd max232. Funkade sådär... När jag drog på hade lite fluss smygit sig in under processorn och korstlöt ledarna som gick där. Lyste som en LED ungefär. När jag skulle montera bort den så drog jag med kopparbanorna. Därefter avstannade projektet kan man väl säga... Jag kanske tar upp det igen senare.....

Tackar iallafall å det varmaste för all hjälp jag fick i tråden!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

inte för att jag vill vara tjatig men.... bilder = max 700 pixels bredd Tack
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Inte för att vara petig men fanns den regeln när jag la in bilden?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

det gjorde det säkerligen inte men man kan ju vara bussig och editera så vi får detta att bli bättre ur alla synvinklar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

nu är det fixat.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Trist att det ska krångla... swicth tekniken brukar kunna generera hel del svordomar :evil:

Nå det bara till att hojta till om du behöver hjälp :) (är dock inte så snabb på att svara)
Skriv svar