220V motorstyrning
220V motorstyrning
Jag behöver varvtalsreglera två stycken 220 volts motorer, den ena är en stenslipmaskin och den andra är en fristående motor som jag satt en polertrissa på och ska polera metall med. Båda två är 220 volt och de enda byggsatser jag hittar är max 36 volt/30 A, min fråga är följande:
Är det någon som vet var man hittar sådana byggsatser för 220 volt, gärna digitala med display men ej nödvändigt. Alternativt om någon vet om det går att växelrikta så att de jag har hittat kan kan styra motorn. Jag har en aning att det inte går och att det är en ganska korkad fråga men frågar man inte får man inga svar!
/MVH Markus
Är det någon som vet var man hittar sådana byggsatser för 220 volt, gärna digitala med display men ej nödvändigt. Alternativt om någon vet om det går att växelrikta så att de jag har hittat kan kan styra motorn. Jag har en aning att det inte går och att det är en ganska korkad fråga men frågar man inte får man inga svar!
/MVH Markus
Re: 220V motorstyrning
Behöver du veta varvet, och behöver du styra det med återkoppling (konstanthållning), annars funkar ju en motordimmer.
Att visa varvtalet är ingen nödvändighet, går det med "hyfsat" enkla medel att mäta så är det en bra bonus, annars finns det mätare på e-bay till en vettig peng har jag sett 
Vad innebär konstanthållning enkelt uttryckt?

Vad innebär konstanthållning enkelt uttryckt?
Vad är det för effekt på motorerna? En frekvensomriktare till varje motor skulle bli bäst men du får nog ge ca 500-1500kr/styck för dom.. kan vara svåra att hitta begagnade om man inte har tid att vänta på att dom dyker upp.
Att varvtalet är konstant oavsett last, normalt varierar en motors varvtal med lasten.Vad innebär konstanthållning enkelt uttryckt?
Här är info om motorerna:
Polermaskinsmotorn: 220-240V~ 50Hz 400W
Stenslipen: 220-240V~ 50 Hz
kW 0.25 1.88-1.5 A
r/m 1400
440-480V~ 60 Hz
kW 0.30 0.79-0.85 A
r/m 1680
På stenslipen sitter en stor kondensator popnitad utanpå motorn.
Polermaskinsmotorn: 220-240V~ 50Hz 400W
Stenslipen: 220-240V~ 50 Hz
kW 0.25 1.88-1.5 A
r/m 1400
440-480V~ 60 Hz
kW 0.30 0.79-0.85 A
r/m 1680
På stenslipen sitter en stor kondensator popnitad utanpå motorn.
TomasL: Varvtalet behöver vara konstant men reglerbart. Dock blir lasten ganska konstant hela tiden, polertrissa och slipskivor sitter på hela tiden och den lilla belastning jag tillför när jag trycker mot trissan/skivorna gör ingen skillnad.
Finns färdiga motordimmrar att köpa eller som byggsats? Jag hittade ett schema på en motordimmer 1000W och det ser ut att vara ganska okomplicerat. Är det någon som har erfarenhet av motordimmer?