Pulsgivare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Grooover

Pulsgivare

Inlägg av Grooover »

Har en testbänk för bil/mc och använder en induktiv givare mot ett 40t kugghjul för att mäta varvtal på rullen men signalen blir stökig så jag tänkte använda en pulsgivare istället men hur fungerar en pulsgivare, om den har 1024pulser/varv räknar man 1024 pulser på varje kanal eller blir det 1024 om man använder alla? Tror det var 4st utgångar på den jag har och jag ska bara använda en.
Hårdvaran klarar 15KHz
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Pulsgivare

Inlägg av Icecap »

Om den har två utgångar brukar det vara en quadratur pulsgivare. Detta medger att man kan avgöra riktningen men det behövs knappast här, alltså använder du bara den ena utgång. Båda utgångar ger samma antal pulser per varv, dock är de lite förskjutna för att kunde användas i riktningskänsliga funktioner.

Men du behöver bara den ena utgång och den ger 1024 pulser/varv.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Annars brukar man mäta pulsbredden, så slipper man vänta ett helt varv för att veta varvtalet.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

induktiv givare mot ett 40t kugghjul
Vad händer om du bara har en puls/varv med det upplägget, blir det lika stökigt då också?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har som regel att allt mekanisk är inexakt. Får man 40 pulser per varv räknar jag först 40 pulser innan tiden används, då blir det ett genomsnitt av exakt 1 varv varför det borde passa ytterst bra. Såklart kan man använda varje puls men då måste man filtrera, om det är den minsta fysiska skillnad på kuggarna blir det ju jitter på mätningen och det vill man inte.
Skriv svar