Arduino Due, en Arduino på stereoider

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Arduino Due, en Arduino på stereoider

Inlägg av PHermansson »

Spännande!
  • 32bit ARM Cortex-M3 SAM3X8E
    Digital I/O Pins 54 (of which 12 provide PWM output)
    Analog Input Pins 12
    Analog Outputs Pins 2 (DAC)
    Flash Memory 512 KB all available for the user applications
    SRAM 96 KB (two banks: 64KB and 32KB)
    Clock Speed 84 MHz
    USB Host and Client
    39 Euro plus taxes
http://www.open-electronics.org/arduino ... n-arduino/
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Arduino Due, en Arduino på stereoider

Inlägg av FormerMazda »

Jösses!

För en novis, en sådan vill man ha för att .. man har mycket kod som tar tid att rulla igenom?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

"Due fantastisk", sjunger *Uno* Svenningsson...! :)
"Du ger mig nåt att tro på igen"

Som tekniknörd hoppar jag upp och ned av lycka (nåja!!) och slickar mig om munnen samtidigt!
Med så mycket flashminne (och RAM) så går det att implementera vettiga RTOS.
Program och minne i samma linjära adressrymd, kan det betyda att man kan ladda in kod och köra i RAM? Cool i så fall.

Nackdelen är väl att med så mycket muskler kommer folk att använda sämre kod utan att det märks. Precis som i PC-världen...

Bootloadern får mig att fundera... Inbränd från fabrik, och tydligen ingen möjlighet att ändra den. Låter ju som att det blir en specialkrets. Kommer det att stoppa utvecklingen av derivat? Dvs kommer man att kunna bygga egna Due:or, eller hitta billiga Kinakopior?

Och priset... hoppla! Nog för att det verkar vara grym hårdvara, men jag klarar mig rätt långt med en lös Atmega328 som är nästan gratis i jämförelsen.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Haha... Det var lite min spontana känsla "Jag vet inte vad jag ska ha den till men jag vill ha en".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Hardware issues
The main concern about Arduino DUE is the 3,3V architecture, already foreseen and planned with the UNO design, but the IOREF Pin hasn’t got the expected attention from Shield designers and each shield might work straight away or cause some issues (even the microcontroller damage) if it sends signals to digital and analog input ports at 5 volts. The IOREF pin is indeed the reference provided by designers so that any “well behaving” shield may test this pin and find out if it has to work and interact at 5 or 3,3V.
Any shield has very good chances of finding proper voltage as power supply as DUE supports 5V on its 5V power I/O pin, but any attempt to feed that level to the Arduino DUE digital or analog input will be fatal: the shield works but kills the DUE."
Skriv svar