Vågar man lita på laddare från dx.com?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Vågar man lita på laddare från dx.com?

Inlägg av Andy »

Den finns i versioner från olika tillverkare, numera även en billigare variant i annan färg med annat namn. Man kan undra vad man mer kan spara in på? :D
gkar

Inlägg av gkar »

Typiskt:

Komponenter som inte tål hög temperatur.
EMI filter.
Transientskydd.
Plaster som inte tål temperatur eller som kan brinna för lätt.
Enklare dragavlastning
Sedan kör man alla komponenter hårdade än de är avsedda för, vilket ledar till hög temperatur och kort livslängd.
Det finns alltid något att spara in på, ibland är det en mindre bra ide.
Etc, etc.
daniel_i_malmö

Inlägg av daniel_i_malmö »

Jag har bra erfarenheter av prylar från DX. Men allt som ska in i ett vägguttag är jag mycket försiktig med. Hade tidigare en ebay-apple-laddare men kasserade den eftersom den gjorde mig nervös...

Delvis påverkades jag av dessa fynd:
http://www.pcbheaven.com/userpages/how_ ... er_supply/
http://hackaday.com/2012/08/15/buying-c ... ing-money/
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag köpte en mobilladdare (USB-utgång) men när den är inkopplad blir mobilen obrukbar för den stör touchen på nåt vis... känns inte så roligt att ladda med den.
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Hur verkar denna ? Inte märkt något konstigt när den varit inkopplad eller så.. dock ej mätt vad som finns på utgången så att säga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Kort svar: Den ger antagligen ut något som påminner om likspänning så länge allt fungerar, men inget jag skulle vilja mata någon elektronik med!
Halvvågslikriktning!? Inga drosslar öht? :shock: Kondingen på utgången såg inte biffig ut direkt... Och undrar hur mycket den där zenerdioden (DZ1) får ta hand om, och vad som händer med utspänningen ifall den går sönder?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Fast börjar man räkna på vad som händer om olika komponenter går sönder så blir alla laddare dåliga.

Frågan är ju hur den fungerar under normal användning till det som den är avsedd för.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Volvo: Zenern är nog bara till för att aktivera dioden i optokopplaren och ge feedback när sekundären fått rätt spänning.

Resterande konstruktion kan jag inte säga mycket om, mer än att halvvågslikriktning känns lite väl klent.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://dx.com/p/trustfire-tr002-lithium ... 77?item=46

Sådan laddare har jag på jobbet till ficklampsbatteriet och funkar utan anmärkning än så länge måste jag säga. Har iaf inte märkt något konstigt med den och blir inte överdrivet varm heller.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Nu är det ju ett switchat aggregat och likriktningen sitter på primären
Så det är inte samma sak som likriktning på sekundären

Swech
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vilket samtidigt betyder att det inte behövs någon "biffig" konding på utgången.
Jokkocze

Inlägg av Jokkocze »

Efter att ha velat hur lång tid som helst tog jag helt enkelt och la laddaren i ett dragskåp (Vi har överkänsliga brandvarnare som drar hit brandkåren så fort man öppnar ugnen för snabbt), varpå jag kopplade in den i väggen och väntade lite. Status-LED'sen sken grönt och inget hände, så jag klämde i ett par batterier och höll tummarna för att inget skulle hända.

Där glömde jag sen det hela i 7 timmar utan problem.

Eftersom laddandet var färdigt när jag kom tillbaka så vet inte hur det var med värme under dagen, men när jag kom tillbaka var laddaren inte ens varm.
Kan nog våga använda laddaren tills jag hittar någon jag litar mer på, om än den får bo i dragskåp när den är inkopplad..
peterk

Inlägg av peterk »

Hej, jag har köpt en del olika laddare till dessa batterityper, felet med de flesta billiga är att de ofta går över till underhållsladdning och det är ingen höjdare. Finns många trådar om detta på flera ficklampsforum t ex budgetlightforum. Laddaren jag fastnat för är Xtar WP2 II: http://lygte-info.dk/review/Review%20Ch ... %20UK.html

Den är skapligt billig och verkar fungera bra, kan ställas in för både 14500 och 18650 (som inte bör laddas med samma strömstyrka), rekommenderas.

Köp helst inte Ultrafire-batterier, har visat sig att det inte är ett märke egentligen utan namnet används av många olika tillverkare så kvaliteten är väldigt varierande. Trustfire är bättre, bäst blir det om man väljer Panasonic, Samsung med flera men priset är så klart ett annat också.

Till sist rekommenderar jag inte lampor med mer än ett Li-ion-batteri, finns för många exempel på exploderande ficklampor pga olika kvalitet eller hälsa på batterierna, blir rena handgranaterna. Gaserna och skräpet de släpper ur sig är inte att leka med heller.

/Peter
Skriv svar