Trigga elektronblixt med fototransistor?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
lennon

Trigga elektronblixt med fototransistor?

Inlägg av lennon »

Jag har en "Agfatronic Computer" elektronblixt från 80-talet med ledtal 30 och funderar på om den kan användas med mina digitala Canon-kameror i fickformat som har dålig blixträckvidd. Skulle en fototransistor som reagerar på kamerablixten kunna tända den som "slav"? Jag vet inte med vilken ström och spänning i anslutningskabeln som blixten triggas, det kanske behövs en switchtransistor också. Det vore intressant att höra av någon som har provat.

Lennart
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trigga elektronblixt med fototransistor?

Inlägg av tecno »

Enklaste lösningen, köp en slavtändare.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Har lekt med fototransistor, enda problemet jag stötte på var att en fördröjing ifrån kameras bildtagning till blixtutlösning avgör i väldigt liten skala, alltså bara 5mS kan avgöra om blixten hinner med att registreras av kameran.
Tror jag hittade en guide på makezine om det hela, slutade med att jag köpte en RF lösning till min kamera.
Dock har jag ju blixtsko på kameran, blir enklare.
Finns ju annars slavlösningar som nämts, tror nog mer på en färdig produkt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag byggde en slavblixttrigger för ~10 år sen. Jag tror det var den som Allt om Elektronik hade som (Elektor)bygge, enligt nätsökning nr 8 1982. Den jag byggde hade iaf separat 9V-batterimatning. (Jag minns att jag då hittade två olika schemor på nätet, dels AoE-schemat och dels ett annat, ett av dem klarade sig utan 9V-matning). Jag köpte en "konstig" kamera med blixtsko för en tjuga på loppis, kastade ut det mesta innehållet ur "kameran", och byggde in slavblixten där.

Eftersom jag byggde av komponenter ur bra-att-ha-lådan och jag inte hade någon fototransistor liggandes så klippte jag locket på en BC107 (eller liknande metallkapslad småsignaltransistor).

Jag använde en Sunpak-blixt om jag inte minns fel (kanske en GX-20? ), men antar att Agfablixten borde gå lika bra.

Att jag byggde detta alls berodde på att den inbyggda blixten i min första digitalkamera, Musteg gSmart 350, var bokstavligt talat helt värdelös. Den blixten dög bara för att trigga en slavblixt! På 50 centimeters avstånd dög den inbyggda blixten hjälpligt för att ta ansiktsbilder om man nöjde sig med att konvertera bilderna till svartvitt, det var vad den klarade...

Slavblixttriggern funkade helt okej, jag höll den i andra handen en bit framför kameran (utanför bild).

Jag provkörde även lite då jag just skaffat nästa kamera, en Canon IXUS 400, och konstaterade dels att triggningen funkade fint även på flera meters avstånd och dels att canons inbyggda blixt hade rätt mycket varmare färgtemperatur, antagligen för att den ska passa att blanda med befintligt ljus inomhus. Å andra sidan var det mycket mer fart i Sunpak-blixten.

Sidospår:
En varning: Tydligen så tål utgångssteget i moderna systemkameror inte de spänningar som finns på blixtskon på äldre blixtar. Kameran kan ta stryk av att man försöker köra en äldre blixt. Man får fixa nån slags nivåomvandlare...
(Jag har dock inte sett behovet av mer blixt, fast jag borde kanske labba med det år 2020... kör aldrig blixt på systemkameran jag har nu)
lennon

Inlägg av lennon »

Tack för alla kommentarer. Jag har provat med lånad slavtändare (liten passiv kub) och min Canon Powershot A530 men bilden blev faktiskt mörkare än med enbart kamerablixten. Jag ändrade inte exponeringskompensationen, tänkte inte på det då och vet inte om det hade hjälpt. Det kanske går bättre med min nya Ixus.
Min tanke var en fototransistor monterad med häftmassa vid blixtfönstrets kant och att låta den tända en tyristor som BT149, men då behövs väl en knappcell för att åstadkomma gate-strömmen. Extrablixten har 300 V över kontakten.

Lennart
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har byggt slavtändare som i princip är en fototransistor, en triac, en konding och några motstånd.

Lite som en kombination av dessa två:

http://www.extremecircuits.net/2010/05/ ... igger.html
http://myfunprojects.com/Optical%20slav ... 0A540.html

Den behöver inte sitta i närheten av den blixt som tänds, den reagerar på det reflekterade ljuset i omgivningen, och kondingen gör att den bara reagerar på branta flanker (så den triggar inte av att det är ljust).

Jag har två stycken byggda bara med ihoplödda komponenter (inget kort eller sånt lyx) och inlindade i tejp:)
lennon

Inlägg av lennon »

Tack Nerre! Den undre länken var vad jag behövde med förklaring till mörka bilder både med A530 och Ixus 125. Det lär inte gå att öppna och modifiera innehållet i den lilla tändarkub jag har provat med, så det blir att bygga eget och försöka hitta en blixtsko. Det står i artikeln att ljuskänsligheten blir klart sämre med två tyristorer, det gäller kanske att välja en lätt-triggad typ. Elfa-katalogens MCR100-6 med 0,62 V och 0,04 mA borde duga.

Lennart
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

lennon: När du provade med slavblixttändaren, hade du då digitalkameran i anti-rödaögon-läge? för isåfall triggar slaven för tidigt (på en del slavar går det att ställa vid vilken blixt i ordningen de ska tända på (de räkar)).

MVH Mikael
Nerre

Inlägg av Nerre »

När man fotar med slavblixt sådär måste man i princip alltid ha kameran på Manuell inställning (där man ställer bländare och slutartid manuellt). Kamerans automatiska exponeringskontroll kan inte hantera en extra blixt sådär om inte blixten samtidigt har stöd för kamerans mätmetod (ex. pre-flash).

När kameran använder sin automatik så använder den ofta en metod där blixten "tvångssläcks" när kameran fått tillräckligt med ljus. Men kameran kan ju inte tvångssläcka slavblixten, den kommer att ge fullt ljus. Det man normalt gör när man fotar med flera blixtar sådär är ju att man reglerar blixtarnas ljus och kamerans bländare tills man får den exponering man vill.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du låter slavblixten arbeta utanför den inbyggda blixtens räckvidd så kommer det att går bra.

Den inbyggda blixten kommer att skapa rätt exponering på det som finns inom räckvidden och slavblixten kommer att fylla på med mer ljus där den inte når.

Men visst finns risken för överexponering.
lennon

Inlägg av lennon »

Visst hade jag stängt av elimineringen av röda ögon, förblixten används enligt "myfunprojects" för vitbalansering. Jag har nu köpt en slavtändarkub för att slippa mekaniska bekymmer och jag har öppnat den pålimmade luckan på baksidan med hjälp av en modellkniv. Kopplingen är annorlunda än den "myfunprojecs" visar, här ligger 51 Mohm från anoden i serie med 24 kohm till grinden, en solcell över 24 k-motståndet och en 47 nF kondensator från motståndens sammankoppling till katoden. När jag får tag på tyristorerna, Elfas expeditionskostnad är inte proportionerlig mot priset för dem, ska jag bygga enligt det publicerade schemat.

Lennart
Skriv svar