CNC Plasma + THC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

CNC Plasma + THC

Inlägg av tecno »

Planerar framtida projekt och har fastnat på detta med THC.

Vad krävs det för plasma tändning? Funkar det med skrap tändande enhet eller måste det vara med sk. pilotbåge för att få till detta med styrd skärning?

Ni som har styrda CNC plasma maskiner, vad har ni för maskiner och THC tillbehör?
Användarvisningsbild
NeoTech

Re: CNC Plasma + THC

Inlägg av NeoTech »

Som jag förstått det måste de vara pilotbåge om de ska va "enkelt".. Finns dock såna som fått skrap tändning eller "touch off" tändning o fungera med.. e väl i princip ett macro i mach3 o säga åt den att först gå ner toucha plåten backa upp o vänta x sekunder innan den fortsätter programmet.
Wackt

Inlägg av Wackt »

Vad man behöver beror på vad man ska ha plasman till. Men någon form av "non contact start" är helt klart att föredra, och skulle jag vilja säga i princip nödvändigt om du vill ha en maskin som fungerar och inte kostar för mycket i drift. För att få en hyfsad ekonomi på slitdelar, jag pratar om munstycke och elektroder så ska man börja genombränningen ca 2-3 gånger så högt som man har som skärhöjd. Det som förstör munstycken är att metalen sprutar tillbaka innan man kommit igenom. En uppsättning munstycken kostar någonstans mellan 70-150 kr. Så kan man få ut 400 starter istället för kanske 40 så blir det pengar i långa loppet. Som du förstår så talar detta helt emot skrapstart. Det räcker med en felstart för att förstöra ett munstycke.

Det här med THC. THC står för torch hight control som du kanske vet. Du kan köra en plasma utan THC genom att bara ansluta knappen på handtaget och ev. om plasman har den funktionen "arc ok". Det är en funktion som sluter ett relä när pilotbågen överförs till plåten och blir en skärbåge. Det här är en väldigt bra funktion för om plasman tappar skärlåga under ett snitt så stannar maskinen. Denna inkoppling är väl mest basic kan man säga. Vill du utvecka din maskin lite så sätter du dit en flytande brännarhållare. Då sitter hållaren till brännaren på en linjärskena och innan start så går nu ner mot plåten touchar plåten med brännaren. Då lyfts brännaren i linjärstyrningen och sluter en microbrytare. Mach3 kan då med hjälp av en offset nolla Z automatiskt. På detta sätt så får man optimal start höjd varje gång. Spar som sagt munstycken. Sista steget är att sätta dit en THC. Den mäter kontinuerligt spänningen mellan plasmaskärarens munstycke och jordklämma. Strömmen hålls nämligen alltid konstant av elektroniken i plasman, då ändras spänningen beroende på höjden över plåten. Rätt höjd över plåten är mycket avgörande för att få ett bra snitt. Varför behöver man då ändra höjden, plåten är väl plan ? Nej det är den inte, tunnare plåt slår sig, järnen man lägger plåten på kommer att få skärsår efter ett tag, m.m. Så lite som en 0,1 mm ändrad skärhöjd kan göra mycket på snittet. Volttalet ändras också mycket beroende på matningshastigheten på brännaren. Så vid hörn och skarpa böjar minskar hastigheten och plasman "leta efter metall att skära i" detta kompenserar THC också för till viss del. Så vill man ha bra snitt med minimal avböjning, lite slagg och konstant "skärmån", så ska man satsa på THC.

Vad ska man då ha för plasmaskärare?

Det finns mängder där ute, mitt råd är inte att snåla. Om man tittar och läser på tex CNCZone så finns det sida upp och sida ner med projekt när man börjat och köpt sig en billig kinamaskin och får inte till det. Nästan alla slutar med att man byter till Hypertherm. Dom verkar vara outstanding i amatörklassen. Jag gjorde också som så, ropade in en gammal plasma på en auktion. Men får inte till det... går åt ett munstycke per sak man ska skära ut, inte så kul när en uppsättning kostar 120 kr. Så jag har krupit till korset och köpt en Hypertherm powermax 45. Lyckades hitta en lätt begagnad för halva nypriset. Tyvärr har jag inte fått möjlighet att prova den än, p.g.a utlandsvistelse. Men jag hoppas verkligen att den kommer göra ett bra jobb. Det går säkert att få till en bra CNC maskin med andra kvalitetsplasmor. Men Hypertherm har verkligen nichat sig på amatör byggda CNC system, med i manuallen finns tabeller på skärparametrar för olika material och plåttjocklekar, en sådan sak underlättar oerhört och spar mycket pengar i "lär munstycken".

Vad ska man ha för THC.

Här finns det också mycket och det är jättesvårt att råda. Jag kör med en THC från CandCNC som heter LCTHC. Det är deras budget model som har ett oerhört bra pris. Dom har även en bättre model som har många mycket bra funktioner. Bland annat direktanslutning till hypertherms nyare plasmaskärare. Du kan med denna bygga upp skärprofiler i Mach3 och där bara välja vilket material du ska skära, systemet medelar på plasmaskärare vilken skärspänning och lufttryck den ska ha och ändrar det i plasmaskäraren. Och ställer in rätt volttal, skärhöjd, mm i Mach3. Candcnc är en bra firma att ha att göra med. Bra support och mycket utveckling. Sen kanske det finns andra som är lika bra, men jag har inga erfarenheter av dom.

Hoppas att det är till någon hjälp i ditt planerande. Men som sakt, du får vad du betalar för och vad du är villig att betala beror på hur du ska använda din CNC plasma till... oss hobbynissars eviga dilemma....

Fråga på om det är något mer du vill veta eller om något är otydligt...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kommer att satsa på en med pilotbåge, BenRoyal kommer ut med en ny modell snart som jag kommer slå till på i 55-60A klassen.
THC:n finns det ju en bunt olika att välja på så vilken det blir får jag se framöver.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har nu beställt en Plasma och det vart en kraftigare

http://www.benroyal.se/shop/Plasma-C308 ... 16983.html

Även en AC/DC TIG halkade in på beställningen

http://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/ ... 16708.html

Beträffande THC så tittar jag lite på att fixa och trixa ett eget bygge, en byggtråd om detta kommer sen om det blir eget vill säga.
Wackt

Inlägg av Wackt »

Se där ja ! :tumupp:

Skriv gärna lite hur du upplever maskinerna när du får hem dom. Den när TIG:en har jag tittat lite på....

En egen THC låter intressant, det följer vi med intresse. Tvekar inte på att du kommer lägga upp en byggtråd i så fall, ala Tecno. Dom uppskattas, fortsätt med det... :bravo:
Skriv svar