Förslag på kretsbeskrivning
Förslag på kretsbeskrivning
Hej
Sitter och klurar på en lösning på ett litet problem och är tacksam för förslag.
----
En krets matas med 12volt DC. Beroende på insignalen, som varierar mellan 1 och 10V DC, så ska kretsen generera en stabil utsignal på 12V. Värdet på insignalen ska vara ställbar. Om insignalen är under det inställda värdet ska utsignalen vara 0V, annars 12V. Lasten som ska drivas har resistansen ungefär 700 ohm (runt 17mA).
----
Mina funderingar ligger på att låta en transistor växla på utgången och låta reglera på spänningen över Ube med en trimpot på Re. Jag har provat lite olika lösningar men teorin är tyvärr bättre än verkligheten så där har man gått bet lite. Vore tacksam för förslag?
Sitter och klurar på en lösning på ett litet problem och är tacksam för förslag.
----
En krets matas med 12volt DC. Beroende på insignalen, som varierar mellan 1 och 10V DC, så ska kretsen generera en stabil utsignal på 12V. Värdet på insignalen ska vara ställbar. Om insignalen är under det inställda värdet ska utsignalen vara 0V, annars 12V. Lasten som ska drivas har resistansen ungefär 700 ohm (runt 17mA).
----
Mina funderingar ligger på att låta en transistor växla på utgången och låta reglera på spänningen över Ube med en trimpot på Re. Jag har provat lite olika lösningar men teorin är tyvärr bättre än verkligheten så där har man gått bet lite. Vore tacksam för förslag?
- Klas-Kenny
Re: Förslag på kretsbeskrivning
Tänkte på det men den vill matas på både positiv som negativ spänning och det har jag inte, bara +12V stabiliserad. Men det är helt korrekt med en jämförare fast som transistor (var ett tag sedan man läste elektronik så jag har glömt en del teori)
- Klas-Kenny
Nejdå, det finns massor med modeller (de flesta, faktiskt) som klarar sig med enkel matning, så länge du bara behöver positiv spänning ut såklart.
Dock krävs en modell med rail-to-rail-utgång för att klara kravet att ge ut 0V och 12V på 12V-matning.
Dock krävs en modell med rail-to-rail-utgång för att klara kravet att ge ut 0V och 12V på 12V-matning.
Å tusan, det visste jag inte
... du har möjligen inte något förslag på en enkel sådan OP?

- Klas-Kenny
Lasten är i och för sig ett litet problem, krävs en relativt dyr OP för att fixa det.
Behöver du bara kunna styra av och på så är nog det enklaste att låta OP'n styra en transistorn som styr lasten av/på. Då behövs ingen riktig rail-to-rail heller, om du bara behöver kunna styra transistorn.
Behöver du bara kunna styra av och på så är nog det enklaste att låta OP'n styra en transistorn som styr lasten av/på. Då behövs ingen riktig rail-to-rail heller, om du bara behöver kunna styra transistorn.

LM339 är ingen rail-to rail-typ, men transistorn gör att du får 12 volt över lasten. (Byt ordet VMOS mot N-kanals MOSFET så blir det bra). Schemat ovan förutsätter att din "last" inte måste ha kontakt med GND.
OP-förstärkare
Var uppe på vinden och dammade av mina gamla pärmar och hittade en om just komparatorer. Det låter vettigt ett låta den styra över en transistor på utgången. Min första spontana tanke var ju att försöka reglera på tröskelspänningen för on/off...Fin teckning jesse jag tror mig ana en idé där men lasten måste vara ansluten mot jord dock.
Om den ska vara ansluten mot jord så byter du bara till en P-kanals MOSFET (eller en PNP-transistor) och sätter den på plus-sidan av lasten istället. Bara OP:n kan ge så pass hög max-spänning att inte transistorn leder då den ska vara avstängd (Man kan använda ett pull-up motstånd så brukar det fungera).
(jag brukar länka till ritningar från nätet - orkar inte rita ett schema varje gång någon ställer en fråga)
(jag brukar länka till ritningar från nätet - orkar inte rita ett schema varje gång någon ställer en fråga)
Tack för tipsen, jag tror jag hittat en lösning. Får prova på labbordet i morgon 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PNP-transistorn är upp-och ner och lasten är på fel sida.
Koppla emittern direkt till +12V och kollektorn till lasten. Andra sidan på lasten till GND. Annars har ju din last ändå inte kontakt med GND, vilket var viktigt.
Värdena på R1, R4 och R5 kan multipliceras med 100 för att spara ström. Kanske även R3 kan höjas något.
Koppla emittern direkt till +12V och kollektorn till lasten. Andra sidan på lasten till GND. Annars har ju din last ändå inte kontakt med GND, vilket var viktigt.
Värdena på R1, R4 och R5 kan multipliceras med 100 för att spara ström. Kanske även R3 kan höjas något.
Fungerar fint fint nu (satte en LED som indikering). Men vad skulle hända rent teoretisk om man dubblerade spänningen från 12 till 24 volt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om insignalen är proportionerlig mot matningsspänningen (som i ritningen, där den är en pot) så blir det ingen skillnad alls. Men om insignalen är en absolut spänning så får du justera R4 och/eller R5 till motsvarande nivå.
Kolla att OP:n tål så pass hög matning.
Du behöver även öka R3 och R6 till det dubbla.
Hoppsan: Jag ser nu att det saknas ett basmotstånd till Q1. Det måste finnas. Sätt det till 10k.
R2 ska fortfarande vara ansluten direkt till OPns utgång, men R3 kan med fördel flyttas så att det är kopplat direkt till basen på transistorn. Då går det betydligt lägre ström i kretsen.
Kolla att OP:n tål så pass hög matning.
Du behöver även öka R3 och R6 till det dubbla.
Hoppsan: Jag ser nu att det saknas ett basmotstånd till Q1. Det måste finnas. Sätt det till 10k.
R2 ska fortfarande vara ansluten direkt till OPns utgång, men R3 kan med fördel flyttas så att det är kopplat direkt till basen på transistorn. Då går det betydligt lägre ström i kretsen.