Behöver hjälp med att hitta och programmera en Eprom

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
rip.master-fish
Kontakt:

Behöver hjälp med att hitta och programmera en Eprom

Inlägg av rip.master-fish »

Hej allesamman,

Jag behöver hjälp!!
Jag erbjuder monetär assistans för den som hjälper mig (=läs-> pengar -> + Evig tacksamhet)
Jag har en gamal synth (analog men digitalt styrd = jag fattar inte ett dyft ( jag slutade begripa när digitala kretsar introducerades) ) som jag måste uppdatera firmware på då den firmwware jag har är dålig och gör att maskinen inte fungerar som den skall.
I denna firmware finns endast så som jag begriper det själva OperativSystemet för maskinen, men jag kan ha fel eftersom jag inte begriper digital styrning av analoga kretsar.

Jag har senaste Firmware i BIN format
Jag vet ungefär vilka kretsar den går att bränna till

Enligt tillverkaren:
I have put the latest Pulse system Binaries here, these are
only for people who know how to program an EPROM themselves.
Unfortunately I forgot which which type of EPROM you need,
but it has eight Databits and a total capacity of 32 kilobyte.
64 Kilobyte Eprom is also OK, If I recall that right.
The specific files are: (har dessa filer)'
här är länk till dessa filer för de som vill forska;
http://www.waldorf-music.info/en/archiv ... s2bin.html

Jag vet exakt vilken krets som satt i maskinen ursprungligen.
Denna:
m27c256b-20XFI B88BV 9544B ST micro electronics singapore

Hjälp mig uppdatera min maskin snälla söta rara ? + med socker ovanpå och extra mos-bricka ?

MvH
Senast redigerad av rip.master-fish 17 oktober 2012, 04:33:00, redigerad totalt 1 gång.
Johanb

Re: Behöver hjälp med att hitta och programmera en Eprom

Inlägg av Johanb »

Med reservation för accesstiden så bör 73-735-33 fungera.
Någonstans i mina gömmor har jag en programmeringsenhet som kanske klarar att bränna en sådan krets.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=631

En aning billigare..
Kan även programmera den

Swech
rip.master-fish
Kontakt:

Johanb skrev:Med reservation för accesstiden så bör 73-735-33 fungera.
Någonstans i mina gömmor har jag en programmeringsenhet som kanske klarar att bränna en sådan krets.
Vad menar du min ädle Herre med "reservation för accesstider" ?
Detta Chip kommer att husera OS--et för min Waldorf Pulse Analog rack synth

http://www.vintagesynth.com/waldorf/pulse.php
http://www.waldorf-music.info/en/archiv ... eries.html

I analoga synthar är access tider extremt viktiga då tex timings på bara Voltage Controlled Amplifiers (VCA) ligger på runt 2 nano sec attack rate och runt om i synthen skall diffen vara max +/- 1 nano sec mellan functionerna,, eller menar min ädle herre att OS laddas långsammare och sedan är allting A-O.K. ?

Jag har som sagt ingen erfarenhet av EProm annat än att det sitter sådanna i några av mina gamla analoga häck-maskiner från 1980 och frammåt och i ett av fallen nämligen en av mina Waldorf Pulse måste jag uppdatera.

Förlåt en gamal ruttnande farbror som så länge bara kört synthar med CV/GATE controll-spänning och gamla trummaskiner med sync in/out och/eller/DIN-sync 24/48 :-) som pötsligt har bestämt sig att skall konvertera till MIDI men ändå ha kvar det alanoga soundet....

Edit: har uppdaterat första posten med länk till datafilerna

Tack för visat tålamod
Senast redigerad av rip.master-fish 17 oktober 2012, 04:34:00, redigerad totalt 1 gång.
rip.master-fish
Kontakt:

Låter interessant, men eftersom jag vet 0-nada-zilch om Eprom måste du förlåta mig om jag ser ut som en fågelholk :-)
Det enda jag vet är att jag har en analog synth från waldorfmusic.de som är digitalt styrd och har Operativsystemet på en EProm som inte finns längre men jag måste uppdatera OS eftersom den version jag har är buggig.

Jag svarade din/vår forumkolega ovan.

Jag vet inte ett smack om digitala kretsar,, fråga mig hur man bygger konstiga analoga voltage/control-voltage/sound-processors då är jag med i matchen igen :-)

Förhoppningsvis är kretsarna så pass billiga att jag kan betala 2-4 olika personer att göra försök att bränna ?!

Edit: har uppdaterat första posten med länk till datafilerna
men här är länkarna igen:
http://www.vintagesynth.com/waldorf/pulse.php
http://www.waldorf-music.info/en/archiv ... eries.html

Myckna ödmjuka hälsningar
Swech skrev:http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=631

En aning billigare..
Kan även programmera den

Swech
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

>> "I analoga synthar är access tider extremt viktiga då tex timings på bara Voltage Controlled Amplifiers (VCA) ligger på runt 2 nano sec attack rate och runt om i synthen skall diffen vara max +/- 1 nano sec mellan functionerna"

Låter i mina öron som om det är fel enhet du skrivit. 1 nanosekund är ju 10^-9 sekunder. På den tiden hinner ljuset färdas 30 cm. En elektrisk signal hinner ca 20 cm, och jämfört med audiosignaler så skiljer det en faktor 10000-100000 i frekvens. Inte därmed sagt att det inte kan ge hörbara skillnader för en audiofil. De kan ju höra skillnaden på plätteringstjocklecken på guldplätterade kontakter! :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den EPROM som finns är en 32kB med 200ns accesstime. Jag borde ha ett kännbart antal liggande men just nu har jag ingen aning om var. 73-735-33 är en direkt ersättare.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Skicka ett pm alt email till info@swechtrading om du vill ha kretsar brända och liksaså antal

Swech
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag tycker du ska hoppa på swech erbjudande, då går det fort, blir troligen bra pris och jag har uppfattningen att han vet vad han gör.
Och angående accesstiden så var jag lite slarvig när jag skummade igenom databladen, det som sitter original har en accesstid på 200ns och det jag länkade till har en accesstid på 120ns vilket är snabbare ska därför fungera. Det som swech säljer är ännu snabbare och ska därmed också fungera.
rip.master-fish
Kontakt:

Andax skrev:>> "I analoga synthar är access tider extremt viktiga då tex timings på bara Voltage Controlled Amplifiers (VCA) ligger på runt 2 nano sec attack rate och runt om i synthen skall diffen vara max +/- 1 nano sec mellan functionerna"

Låter i mina öron som om det är fel enhet du skrivit. 1 nanosekund är ju 10^-9 sekunder. På den tiden hinner ljuset färdas 30 cm. En elektrisk signal hinner ca 20 cm, och jämfört med audiosignaler så skiljer det en faktor 10000-100000 i frekvens. Inte därmed sagt att det inte kan ge hörbara skillnader för en audiofil. De kan ju höra skillnaden på plätteringstjocklecken på guldplätterade kontakter! :)
Hepp Hupp !
Sorry,, har varit offline p.g.a. min brandvägg dog, då jag hade en enterprise-level brandvägg har det tagit mig litet tid att hitta en bra och vettig ersättare, alla skumma konstiga hem-leksaker som Bredbandsbolaget skickade mig och som dom tvingade mig att testa innan jag slutligen själv hittade en ersättare för min öve 13 år gamla trotjänare får mig att undra om det finns ens en enda hem-router på marknaden med säkerhet värd namnet. men mer om det i OT-post delarna av forumet där jag kan posta mer om mina eskapader med brandväg/router värd namnet anno 2012 :-)

@Andax - Du har rätt det var jag som slarvade
Jag menade 10 nano när jag skrev 1, 20 när jag skrev 2 osv.
Jag blandade ihop en del begrepp och timings,, my bad,, sorry och du har helt rätt.

Jag hade mina timings/tidsperspektiv helt fel då jag var i fel decimal.

Oavsett vilket så gäller att;
I en analog synth särskilt en som skall låta bra så får inte envelopen (oftast menas i detta fall Amplifier Env) vara för snabb (då det genererar klick och andra otrevliga bi-ljud i början och slutet av ljudet, men operationen får inte heller vara så långsam så att du inte kan med hjälp av synthen i fråga skapa snärtiga percussion och trum-ljud.

O-T:
Appropå audio-philer;
Har ni noterat att det finns TOS-Link optisk kabel med guld-plätering på icke-kontakt-ytorna,, Claes, med flera har dessa kablar och säljer dem skamlöst,,,, för dyra pengar,,,
Jag suckar djupt och tar mig för pannan *face-palm*
Skriv svar