Moderkort som mikrokontroller mini proj i egen tråd.
Re: Moderkort som mikrokontroller mini proj i egen tråd.
Tips om du får datorn att starta utan grafikkort:
MODE COM1: 9600,n,8,1 obs den här raden är jag osäker på
CTTY COM1:
Detta gör att de rena doskommandona (och editorn EDLIN från dos upp till version 5, går att köra under dos 6) kan köras med en terminal (t.ex. pc ansluten med nollmodem och körande terminalprogram) mot COM1.
OBS att detta funkar INTE med program som själva hanterar skärm och tangentbord, d.v.s. det funkar bara med t.ex. enklare dos-kommandon.
INT 20 ingår i DOS, de lägre INT-numren finns i BIOS-rom'et.
Angånde ISA-platserna så har de alla adresser och all data, samtidigt, kan man säga.
När datorn kör ditt assemblerprogram så skickar processorn först ut adressen till din första instruktion och minnet lägger ut instruktionens kod på databussen, processorn tar emot instruktionens kod och kör den, och då kanske den laddar in data i nåt register och då skickar processorn ut adressen till den datan och minnet skickar tillbaka den datan. Allt detta, ihop med en klase kontrollsignaler (som t.ex. säger om processorn vill läsa eller skriva) skickas bland annat ut på ISA-bussen.
En paralellport består i stort sett av dels en krets som tittar på adressbussen och känner igen om rätt adress finns där, och då säger den kretsen till en annan krets att "lyssna av" databussen och lagra vad som ligger på databussen. Det lagrade skickas sen hela tiden ut på paralellportens datapinnar. OBS, detta är något förenklat, dels använder paralellporten inte en enda utan ett par adresser, dels har den även ett par ingångar förutom utgångarna, och dessutom ingår det läs/skrivsignaler och port/minne-styrsignaler å lite annat jox åxå).
Det absolut minsta du behöver för att bygga en egen I/O-port ansluten mot ISA-bussen är en komparator t.ex. 74xx688 och antingen en styrbar buffer (t.ex. 74xx244) för inport eller en d-vippa (t.ex. 74xx273 om jag inte minns numret fel) och ett par till kretsar.
Kolla på sidan D-25 i den här PDF'en, det är schemat på originalparallellporten i en "ur-PC":
http://www.retroarchive.org/dos/docs/ibm5160techref.pdf
En bild på kortet:
http://www.c-reset.com/images/ibmprt2.jpg
Det här är ungefär vad du behöver för att bygga en egen port för ISA-bussen själv. Skillnaden är att idag bygger man inte adressavkodning med 74LS30, 74LS86, 74LS02 utan med 74xx688 eller liknande.
(Om man har ett sånt kort så kan man i princip bygga till det så att man får två åttabitarsutgångar till genom att bara hänga på två till 74LS374'or på samma sätt som U4 fast med 2Y1 och 2Y3 istället för 2Y0 från U6, fast det är väl ingen som idag moddar ett sånthär vintagekort idag)
Förresten, är du säker på att du inte har nåt grafikkort i burken? Det brukar vara 9-polig DSUB och kanske 1-2 RCA-kontakter, och kanske en paralellport, på de gamla grafikkorten. RCA-kontakten kan funka att koppla till video in på en vanlig TV (oftast NTSC).
MODE COM1: 9600,n,8,1 obs den här raden är jag osäker på
CTTY COM1:
Detta gör att de rena doskommandona (och editorn EDLIN från dos upp till version 5, går att köra under dos 6) kan köras med en terminal (t.ex. pc ansluten med nollmodem och körande terminalprogram) mot COM1.
OBS att detta funkar INTE med program som själva hanterar skärm och tangentbord, d.v.s. det funkar bara med t.ex. enklare dos-kommandon.
INT 20 ingår i DOS, de lägre INT-numren finns i BIOS-rom'et.
Angånde ISA-platserna så har de alla adresser och all data, samtidigt, kan man säga.
När datorn kör ditt assemblerprogram så skickar processorn först ut adressen till din första instruktion och minnet lägger ut instruktionens kod på databussen, processorn tar emot instruktionens kod och kör den, och då kanske den laddar in data i nåt register och då skickar processorn ut adressen till den datan och minnet skickar tillbaka den datan. Allt detta, ihop med en klase kontrollsignaler (som t.ex. säger om processorn vill läsa eller skriva) skickas bland annat ut på ISA-bussen.
En paralellport består i stort sett av dels en krets som tittar på adressbussen och känner igen om rätt adress finns där, och då säger den kretsen till en annan krets att "lyssna av" databussen och lagra vad som ligger på databussen. Det lagrade skickas sen hela tiden ut på paralellportens datapinnar. OBS, detta är något förenklat, dels använder paralellporten inte en enda utan ett par adresser, dels har den även ett par ingångar förutom utgångarna, och dessutom ingår det läs/skrivsignaler och port/minne-styrsignaler å lite annat jox åxå).
Det absolut minsta du behöver för att bygga en egen I/O-port ansluten mot ISA-bussen är en komparator t.ex. 74xx688 och antingen en styrbar buffer (t.ex. 74xx244) för inport eller en d-vippa (t.ex. 74xx273 om jag inte minns numret fel) och ett par till kretsar.
Kolla på sidan D-25 i den här PDF'en, det är schemat på originalparallellporten i en "ur-PC":
http://www.retroarchive.org/dos/docs/ibm5160techref.pdf
En bild på kortet:
http://www.c-reset.com/images/ibmprt2.jpg
Det här är ungefär vad du behöver för att bygga en egen port för ISA-bussen själv. Skillnaden är att idag bygger man inte adressavkodning med 74LS30, 74LS86, 74LS02 utan med 74xx688 eller liknande.
(Om man har ett sånt kort så kan man i princip bygga till det så att man får två åttabitarsutgångar till genom att bara hänga på två till 74LS374'or på samma sätt som U4 fast med 2Y1 och 2Y3 istället för 2Y0 från U6, fast det är väl ingen som idag moddar ett sånthär vintagekort idag)
Förresten, är du säker på att du inte har nåt grafikkort i burken? Det brukar vara 9-polig DSUB och kanske 1-2 RCA-kontakter, och kanske en paralellport, på de gamla grafikkorten. RCA-kontakten kan funka att koppla till video in på en vanlig TV (oftast NTSC).
MiaM: "MODE COM1: 9600,n,8,1" "Vatt där gjort det". Jag har nämnt min halvtrasiga 386 laptop. Det var ett par år sen jag fick hem terminalen. Och till trådens projekt, skall den mest visa från program. Aha INT i både bios och dos. Märkte att jag måste köra igång DOS, annars tar den inte emot nått. Det får jag leva med ett tag. Jag tror jag vet hur ISA funkar, men har inga adresser. Men det borde vara nån av de första berömda 512K
. Om vi pratar basic borde de gå att nå med PEEK och POKE. Moderkortet som blev offret, har PAR: COM1 COM1 FDD HDD. Så jag behöver inte bygga. Ca 10 i/o kort i varierande ålder, ett nästan samma som på bilden. Att jag forskar i ISA är mest av nyfikenhet. CGA skärm finns, men herculesskärmen är nog återvunnen(sodjan jublar
). Även min 8088 har gått samma väg. Men man vet aldrig vad jag hittar i källaren.... Projektet i denna tråd är inte en burk, bara ett modekort med "shields". Burkar har jag ca 10, för olika ändamål men det är en annan historia.
Icecap: Jag har både ISA och PCI på kortet. Det är dem jag vill labba med direkt. Jag har förstått att de är mycket känsliga, kommer inte att koppla LED's utan skyddskrets. Om man kollar databitarna borde de fladdra konstant. Även de låga adressbitarna. Och vissa av de höga bara när plugin kort jobbar. PC(program counter)= adress direkt från CPU. Nu e jag på hal is....

Icecap: Jag har både ISA och PCI på kortet. Det är dem jag vill labba med direkt. Jag har förstått att de är mycket känsliga, kommer inte att koppla LED's utan skyddskrets. Om man kollar databitarna borde de fladdra konstant. Även de låga adressbitarna. Och vissa av de höga bara när plugin kort jobbar. PC(program counter)= adress direkt från CPU. Nu e jag på hal is....
Kom på att jag har en minimalistisk terminal EBADGE NAMEPLATE - YouTube se min tråd Svenska ElektronikForumet • Visa tråd - Fixa e-badge ATMEGA48 Ingen äkta terminal då den saknat tangentbord.
Varför måste räckvidden vara så kort? Typ några cm. Har en mottagare IR, men den tar bara fjärrisar på samma usla avstånd :-C
Varför måste räckvidden vara så kort? Typ några cm. Har en mottagare IR, men den tar bara fjärrisar på samma usla avstånd :-C
Northbridge och/eller southbridge kan hindra mig att direkt adressera. Jag har inte det bekräftat. Men vad hindrar mig ätt löda in mig före dessa? Jag kommer nog inte att anv hela minneskartan, så det skall nog gå.
Vad har du för frekvens på databussen? Det kan kanske bli lite problem om det är allt för hög frekvens - det blir speglingar och annat knepigt som stör om man kopplar in sig rakt på. Det är ju inte helt enkelt att bygga moderkort, just av den anledningen.
Kan man bygga ett isakort med LED's, som visar adress och data bitarna live? Utan speciell mjukvara? Liknande Z-80 LDIR Instruction - YouTube men inte exakt. I så fall kan man styra lite vad som sker med en kort egen rutin ex membitblink alt membyteblink.
Ja, kör du med den frekvensen så blir det nog inga problem i alla fall. Det är bara att sätta en rad buffrar på adressbussen och databussen och koppla utgångarna till var sin LED. Kanske vill man sätta LED även på kontrollsignaler etc... Men det ger nog inte så mycket annat än att det blinkar en massa. Bygg något med en Z80 och bygg lite roliga kort som du kopplar direkt mot databussen och som du adresserar indirekt via adressbussen med enkla grindar. Tex. en 8-bitars ingång med DIP-omkopplare, ett hexadecimalt tangentbord, en parallellport med 8 LED, två 7-segmentsdisplayer som har var sin adress... kan bli en kul liten pryl. 

jesse: Det tolkar jag som att southbrige inte sitter i vägen
. Det kommer nog som du skriver blinka så fort att man får svårt att hinna med. Men om man kör move dx,%100000000000(vad som finns på adressen till dx) flera ggr. Borde man se den adress bitten. Trots att den kanske ligger i dummy minne(som inte anv av nått). Hur lågt man kan klocka ner
en CPU? SP borde vara adress, men vilket register är data? Jag har några C64 som offer. De har expansionsporten med adress och data bitar direkt. Och lite långsammare CPU
.

Du skulle ju löda in dig direkt var det väl?
Därför är det enklare att bygga ett litet experimentkort med t.ex. Z80 så slipper du det opraktiska och krångliga med ett modernt moderkort.
Därför är det enklare att bygga ett litet experimentkort med t.ex. Z80 så slipper du det opraktiska och krångliga med ett modernt moderkort.
jesse: Inte löda om jag slipper. bara om jag blir tvungen. Det är smått... Så frågan lever. Är southbridge i vägen?
I filmen ovan fick jag en ide. flatkabel mellan ISA kontakten och plug in kortet. Går att bygga platt då.
. Jag har ägt ett 96 bitars i/o kort till ISA. Med ett sådant klarar man sig nog ett tag. Även 4 par: kort blir en del. 17(tror det finns fler)*4 = 68 bitar. Stabilt och lättprogrammerat.
I filmen ovan fick jag en ide. flatkabel mellan ISA kontakten och plug in kortet. Går att bygga platt då.

>Är southbridge i vägen?
Det har jag noll koll på.
Det har jag noll koll på.

ISA porten är känslig. Så buffer är nog ett krav. Inga LED's direkt. Men en logikprob borde funka, om jag hade en
. Hmm jag har nog nått på experimentplatta jag kan hacka mig in på. Orkar CPU Och/eller ISA driva en analog voltmeter? Alt digital voltmeter?

Inte analog. Den digitala kan få spel eftersom den inte vill ha höga frekvenser in. Sätt först ett motstånd på 10k på testpinnen, sedan en kondensator på kanske 100n så du får ett RC-filter. Då skapar du ingen avledare som speglar signalerna (motståndet blir en barriär) och så flitrerar du bort höga frekvenser in till voltmetern.
Hur låter RS-232? Är det typ det man hör när gamla modem kopplar upp?
> Hur låter RS-232?
Ungefär som R2D2
Ungefär som R2D2