Koppla datorn till tv:n

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
UNIT

Koppla datorn till tv:n

Inlägg av UNIT »

Har ingen tv-ut på mitt grafikkort, men skulle vilja koppla datorn till tv:n. Var inne på en datorbutik idag och kollade lite, visst! ett nytt grafikkort kostar inte så mycket, typ 400-500 spänn. En färdigbyggd grunka som omvandlar vga-signalen till tv-signal var dyrare faktiskt ca 600 bagare. Men...

1. Går det att göra det billigare om man gör en själv så gör man ju hellre det

2. Hur kul är det egentligen att köpa färdigt när man kan göra det själv och då samtidigt få sitt pysselbehov tillfredsställt? :wink:

Nån som har nån sjysst ritning på en sån konverter, eller vet var det finns eller har nåt annat bra förslag? Eller varför inte bara höra av sig och tala om hur illamående du blev av mitt usla språkbruk... eller nåt... :?

/Björn
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vad har du för grafikkort idag?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

jag har totalt gett upp vga->s-video/rca konvaterare då dessa ger så otrolig kass bild,

Har du plats för ett pci krot så köp detta
http://www.webhallen.com/prod.php?id=22356
Och ifall bildkvallen från tv-outen på det där kortet inte duger, så kan du pyssa dig med att bygga en rgb-scart kontakt ifall din tv stödjer rgb-signal via scartkontkaten,
Sägs att de bara funkar med ati kort, men jag vet inte.

Bild
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tänkte länka till en liknande, men bättre förklarad. http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
UNIT

Inlägg av UNIT »

Jag har NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro

Blir det bättre bild med en vga/scart-koppling alltså?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

På en tv med scart som "bästa" ska detta vara det bästa. Lika bra som RGB från en DVD-spelare.
UNIT

Inlägg av UNIT »

Ok, verkar ju genomförbart. Men då är det ju lite ovisst om det funkar med mitt grafikkort i slutändan... Har inte just nån mjukvara till kortet eftersom det satt i när jag köpte datorn. Men det finns väl på nätet kanske. Måste ju gå att göra de inställningarna med programvaran för nvidia-kortet oxå tycker man...

Annars var ju grafikkortet på webbhallen ännu billigare. Kanske får krypa till korset och köpa ett nytt iaf... ;)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Läs länken jag postade.

Bara ATI-kort bättre än R7000 funkar, de har en pinne lite annourlunda än andra märken.

Bäst är om du köper kortet som länkades till innan och bygger kabeln.
Skriv svar