kodlås till garageport

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: kodlås till garageport

Inlägg av Icecap »

Det kvittar ju ganska totalt om det är fysisk nyckel, RFID, kod, ID-bricka, retinaskanning, radio, mobilapp eller liknande som används till att öppna med, var och en har sin fördel och nackdel och de flesta kan rimligt enkelt kopieras på något vis. Att ha en kodlås betyder därför inte att man ska anse sig har Fort Knox men att kunde låsa är bättre än att inte kunde låsa alls.

Välj alltså först vilket nivå som önskas och välj teknik efter det och ha i åtanke att allt kan manipuleras.
Nerre

Inlägg av Nerre »

danei skrev:Det räcker med ett bra foto på en nyckel. Det kam tas antingen med tele eller en sunkkamera om man här tillgång till nyckeln ett ögonblick.
Visst, men sen måste man ha ett nyckelämne och kunna slipa till nyckeln. Och att mäta sig fram till nyckelns mått från ett foto är inte så himla lätt. Jag har försökt kopiera nycklar och jag måste ju säga att det är betydligt enklare att kopiera en kod än att kopiera en nyckel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och det är betydligt att byta kod i ett rätt konstruerat kodlås än att stifta om en låscylinder. Att, på kort tid, ta kort på en nyckel så att ämnets form och "lumps and bumps" syns tydligt lär knappast vara ett problem nu för tiden där alla har kamera med i mobilen, inte heller är det svårt att bygga in en funktion i kodlåset som "slumpar" fram dagens kod när man trycker på en knapp, allt beror ju på vilket nivå säkerhet man kräver.

Och blir låset "för bra" blir det besvärligt för dom som har rätt att ha tillgång medan det "bara" är lika besvärligt för de oönskade element. Och finns det något dessa oönskade element vill åt då kommer de att komma åt det, är låsen för bra blir det medelst strukturell förstörelse i form av gaffeltruck, lastbil, frontlastare, grävskopa, smash-and-gram eller liknande.

Och är det inget som gör det värd att göra inbrott kan låssystemet vara mindre besvärligt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

För "användaren" så är det ingen skillnad mellan gammal och ny nyckel, i alla fall inte om den sitter på samma plats på nyckelknippan.

Men att behöva memorera en ny 6-siffrig kod varje månad är ingen höjdare, särskilt inte om det är en kod man bara använder ett par gånger i månaden. Det är därför lösningar med kod inte är så vanliga.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alltså argumenterar du för att bekvämlighet är viktigare än säkerhet. Och det är OK om det som skyddas inte är ett lager av guldtackar.

Men mycket i denna tråd är en fråga om säkerhetsbrister och skydd men knappast någon som reflekterar över vilket nivå på säkerheten som rent faktisk behövs.

Själv bryr jag mig ganska lite om detta, det är TS som måste besluta vilket nivå som är det rätta och, när det är avklarat, sedan välja rätt teknik. Men mo nivån för tillfället är "ledning ut från väggen" (= inget säkerhetsnivå) kan en vanlig 4-sifrig kod vara en stor skillnad. Om den sedan räcker får TS avgöra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, bekvämlighet påverkar säkerheten. Människor är av naturen lata.

Sen handlar det ju i den här diskussionen inte om vilken nivå på säkerheten som TS tycker behövs, det handlar om vilken nivå försäkringsbolaget tycker behövs.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Men om man sätter en pic på insidan i garaget. och bara kablar ut till tryckknapparna så måste det vara omöjligt att komma in utan rätt kod. och därmed tycker jag att det inte ska vara några problem för försäkringsbolaget.

Jag ar börjat att leta efter en fungerande vandalsäker panel som inte är allt för dyr. den behöver inte ha massa lysdioder eller dylikt. för har man slagit rätt kod så kommer ju dörren att öppnas. så hittar ni någon så säg till.

det borde väl inte vara så svårt att göra en liten programsnutt som säger att:
koden 12341 öppnar dörr 1
koden 12342 öppnar dörr 2.

sedan har man 2 olika utgångar som ger 1. så kan man dra en transistor på det.
detta låter lätt, men jag som inte kan programmera tycker att det är svårt :(
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ärligt talat tror jag att försäkringsbolaget skiter i hur du konstruerar. Knäcker tjuven kodlåset så är det ditt problem oavsett hur bra du trodde att det var. Likadant åt andra hållet, bygger du ett kasst lås men tjuven bryter upp dörren så kan jag inte tänka mig att försäkringsbolaget kan ha några invändningar mot kodlåset.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Efter några veckor ständigt jagande så hittade jag tillslut ett bra projekt.
Ett axema cl-121.
Jag har skruvat isär det och ska nu sätta i ett nytt kretskort i lådan som jag ska ha ute. På kretskortet ska bara 12 knappar finnas. så även om någon gör sig jobbet att slita bort kodlåset, så kommer de inte vidare utan rätt komination.

Så nu får någon flytta tråden till projekt istället :)
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

En fingeravtryckssensor vore ju coolt iofs http://www.fingerprints.com/en/Products ... sc_lang=en.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

biometri är för lätt att kopiera, även om du köper en dyr anläggning så är risken stor att någon kommer över ditt fingeravtryck.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Vilka jävla spekulationer - det märks att ni är nördar.

Det går fortare att sätta kobenet i portjäveln än att knäcka koder eller kopiera nycklar från foton...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pejlaren: Exakt! Och det är på den bakgrund man ska välja vilket nivå man vill ha säkerhet på! Att ha en sjujävlar säker lösning som är rimligt krånglig att öppna på rätt sätt betyder bara att det blir mer intressant att ta fram kofoten för att se vad som är så skyddsvärd...
Halvorsen

Inlägg av Halvorsen »

För att Citera min fader "Lås, det är till för ärligt folk"
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo men grejen är ju att om nån har knäckt koden så betalar inte försäkringsbolaget ut nåt, för du kan inte bevisa att du inte varit oaktsam med koden.

Bryter nån upp dörren med kofot har de svårt att säga att du varit oaktsam (det skulle då vara om det stått värdefulla saker synligt).

Det är försäkringsbolagens så kallade aktsamhetskrav som är det viktiga.

Om skurkarna kan skimma PIN-koder till bankomatkort så kan de sno låskoder på samma sätt. Jag har ännu inte hört talas om skurkar som kopierat nycklar till bankomater och snott pengar den vägen även om det antagligen skulle ge högre utdelning.
Skriv svar