Jag trodde att jag skulle kunna hitta detta på nåt av dom stora varuhusen (Jula, biltema, classes osv.) men hittar inget.
Visst finns det nån typ av lampa som jag kan ha på garageväggen som har ett skymmningsrelä fast med en fördröjning så att den inte släcks när jag kör upp med bilen på uppfarten.
Som det är nu så släcks ljuset när jag kör upp på uppfarten. Sedan får jag famla i mörkret med motorvärmarkabel och nycklar. Sedan precis när jag får upp dörren så tänds lampan igen.
Jag vill alltså ha en lampa som släcks kanske 10 minuter efter att den har registrerat att det blivit ljust. (Om det inte blivit mörkt igen dvs).
Tips mottages.
Lampa med skymningsrelä med fördröjningseffekt?
-
PopUnoNkoK
- Klas-Kenny
Re: Lampa med skymningsrelä med fördröjningseffekt?
Vore inte en vanlig rörelsedetektor bättre?
Edit: Eller jaha, du vill ha det tänt hela tiden när det är mörkt?
Bättre placering av skymningsreläet vore väl den enklaste lösningen. Sen så brukar de väl inte släcka direkt, inte de jag haft med att göra i alla fall utan att de behöver ha det ljust i några minuter först.
Edit: Eller jaha, du vill ha det tänt hela tiden när det är mörkt?
Bättre placering av skymningsreläet vore väl den enklaste lösningen. Sen så brukar de väl inte släcka direkt, inte de jag haft med att göra i alla fall utan att de behöver ha det ljust i några minuter först.
Jag trodde de flesta skymmningsreläer hade en viss tröghet så de inte triggar av att en bil kör förbi?
Det optimala vore ju annars en oerhört långsamt PLL (med en periodtid på cirka 24 timmar) som synkar in sig mot ljusets variationer. Jag tror faktiskt det finns såna. Fördelen blir ju då att den inte påverkas av huruvida det råkar vara lite molnigt eller inte. Fast det kan ju i vissa fall ses som en nackdel, man kanske VILL att det tänds tidigare på kvällen om det är grått och mulet.
Edit: En tanke: En sån fördröjning görs antagligen oftast med en RC-krets. Om kondingen pajat så det blivit avbrott i den fungerar inte fördröjningen. Kan det vara så att det är ett gammalt relä där kondingen kan ha pajat?
Det optimala vore ju annars en oerhört långsamt PLL (med en periodtid på cirka 24 timmar) som synkar in sig mot ljusets variationer. Jag tror faktiskt det finns såna. Fördelen blir ju då att den inte påverkas av huruvida det råkar vara lite molnigt eller inte. Fast det kan ju i vissa fall ses som en nackdel, man kanske VILL att det tänds tidigare på kvällen om det är grått och mulet.
Edit: En tanke: En sån fördröjning görs antagligen oftast med en RC-krets. Om kondingen pajat så det blivit avbrott i den fungerar inte fördröjningen. Kan det vara så att det är ett gammalt relä där kondingen kan ha pajat?
En lång fördröjning vid frånslag (släckning) efter kanske 10 minuter och tillslag efter 3 sekunder om det blir mörkt borde väl vara det mest optimala. Om en annan lampa som stått på ett tag mitt i natten plötsligt släcks så vill man ju genast ha tillslag. Men man vill inte trigga på om en mås flyger förbi sensorn, varför ett par sekunders fördröjning vid tillslag kanske vore bra (sen tar det ju 10 minuter innan den slår av igen).
EDIT: måsen var väl osannolik i och för sig, men tanken var att filtrera bort eventuella korta störningar, elektriska eller optiska.
EDIT: måsen var väl osannolik i och för sig, men tanken var att filtrera bort eventuella korta störningar, elektriska eller optiska.
-
PopUnoNkoK
Det kanske är så som någon sa att det flesta har så, även de där det inte står utryckligen i infotexten. Den lampa som sitter där nu är en gammal sak som satt där när jag köpte huset för 2 år sedan.
Jag funderar förvisso på att byta lamparmaturen men jag gissar att det även i fortsättningen kommer att vara så att sensorn sitter direkt på lampan. Så att flytta sensorn till ett bättre ställe är svårt.
Jag får nog ta och köpa en och testa.
Mvh Peter
Jag funderar förvisso på att byta lamparmaturen men jag gissar att det även i fortsättningen kommer att vara så att sensorn sitter direkt på lampan. Så att flytta sensorn till ett bättre ställe är svårt.
Jag får nog ta och köpa en och testa.
Mvh Peter
Den bästa investeringen jag gjort i detta avseende är att installera ett astronomiskt tidur, det håller reda på när det skymmer baserat på dagens datum och kan utöver detta programmeras att släcka vid önskad tid (exempelvis vid midnatt eller vad man nu vill). Då slipper man helt problematiken med skymningsrelä eller timer som tänder (eller släcker när man kommer med bil) fast det är ljust ute