Jag har länge funderat på skaffa FPV men har inte tagit tag i å köpt ett.
men min fundering kring detta vad jag hörde förut att vissa frekvenser inte får användas inom Sverige?
Men dom här grejerna säljs från en svensk sida och då tar jag de som att man får använda dom??
Jag gissar att det är ok att använda dem. Lite nyare wlan ligger väl på de frekvenserna? Dessutom såg jag att de hade 1.2GHz och 1.3GHz-sändare också och där har de explicit skrivit att man behöver nån form av licens (amatörradiolicens?)
Som jag fattat det så får man längre räckvidd med lägre GHz, men man får också större antenner.
En annan sak som avgör om den är laglig är sändareffekten.
Ett tipps är att byta till klöverantenner på sändaren och mottagaren för att förbättra räckvidden.
Trebladig antenn på sändaren och fyrbladig till mottagaren.
Precis. Men oftast inte kravet direkt sändareffekten utan ierp, dvs strålningsintensitet. Dvs, om du byter till en antenn med högre gain måste du gå ner i uteffekt motsvarande för att ha samma ierp.
1.3 GHz amatörbandet får du skicka ut 1kw till antennen. Om du har amaradiolicens, vill säga. Annars får du inte använda det alls.
Du skulle säkert kunna få ur en hel del mer räckvidd ur 1,2Ghz då dämpningen genom luften är lägre,reflektioner stabilare(stabilare signal utan snabba bortfall) och så men då kör du inte lagligt - desutom säkerligen på värsta privatspanarbandet som finns - hos radioamatörerna.
Men visst bor du i ödemarken så why not - annars skulle jag droppa det.
Räckviddsökningen vid optimerad installation kan ju faktiskt uppgå till 50% mellan 1,2 och 2,4 vid samma effektnivåer.
Jag skulle valt 5,8GHz. Minst riska att man stör något vitalt på de banden. 1,3GHz har jag för mig kan vara lite känsligt om man är i närheten av en flygplatts.
Den största nackdelen med 5,8GHz är att signalen kan försvinna helt om man inte har fri sikt. Räcker gott för de flesta. Att du inte ska flyga inom synhåll behöver jag väll inte nämna.
Å andra sidan är inte hög effekt alltid bättre. Det genererar även mer störningar som kan göra att du tappar kontrollen. http://www.rcheli.se/phpBB220/viewforum ... c8883a3900
Där står en del nyttigt.