Timkostnad för att CAD-rita?
Timkostnad för att CAD-rita?
Anta att någon kommer med en handritad sak som han vill ha renritad för att han skall kunna cadda den. Vad skulle man då kunna räkna med för timkostnad, förutsatt att någon alls vill rita? 

Re: Timkostnad för att CAD-rita?
Om man undantar "gratisarbetande" studenter, gissar jag på runt 800:-/h+moms
- Klas-Kenny
Frågeställningen känns lite fel...
"en handritad sak som han vill ha renritad för att han skall kunna cadda den" Låter för mig som att någon har ritat för hand till den som kommer till dig, men då ritat så fult att personen knappast kan utgöra vad som är ritat. Han vill då att du ska rita om, för hand, snyggare, så att han själv sedan kan rita i CAD...
"en handritad sak som han vill ha renritad för att han skall kunna cadda den" Låter för mig som att någon har ritat för hand till den som kommer till dig, men då ritat så fult att personen knappast kan utgöra vad som är ritat. Han vill då att du ska rita om, för hand, snyggare, så att han själv sedan kan rita i CAD...

Låt mig omformulera: Jag försöker förklara för en bekant att det inte är någon poäng att skaffa en 3D-skrivare om man inte han rita 3D... Eller att han skulle ha mera användning av sin CNC-fräs om han själv lärde sig rita.
-
Be honom glo på detta, läsa igenom: "Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)" samt skaffa ett konto här för att ställa frågan "Hur gör jag delar till en 3d-printer med min cnc" i samma tråd, så lovar jag att han får svar på tal.
Det är ju förvisso tämligen meningslöst att ha automatiserad utrustning, om man inte har något att stoppa in i andra ändan.
Såvida man som sagt inte köper in den tjänsten, och då får man nog räkna med de kostnaderna som jag antydde ovan.
Såvida man som sagt inte köper in den tjänsten, och då får man nog räkna med de kostnaderna som jag antydde ovan.
-
Jag tar minimum 600 + moms/h, är kunden jobbig så stiger priset.
-
Att lära sig rita på datorn är inte särskilt svårt, så jag skulle rekommendera att han lär sig ett 3D-program själv.
(Det svåra är inte att hantera programmet, utan att rita något som löser problemet och som samtidigt kan tillverkas på ett rationellt sätt och som kan monteras ihop utan tillgång till specialverktyg)
Om man vet att det enda syftet med pappersritningarna man ritar är att de ska agera indata för den som gör 3D-modellen i datorn så går man över ån efter vatten.
Det blir lite som att en författare skulle anställa en sekreterare istället för att lära sig skriva på ett tangentbord själv.
Det är såå mycket smidigare att rita i datorn när man väl lärt sig.
(Det svåra är inte att hantera programmet, utan att rita något som löser problemet och som samtidigt kan tillverkas på ett rationellt sätt och som kan monteras ihop utan tillgång till specialverktyg)
Om man vet att det enda syftet med pappersritningarna man ritar är att de ska agera indata för den som gör 3D-modellen i datorn så går man över ån efter vatten.
Det blir lite som att en författare skulle anställa en sekreterare istället för att lära sig skriva på ett tangentbord själv.
Det är såå mycket smidigare att rita i datorn när man väl lärt sig.
För den skull behöver han inte rita 3D.AndersG skrev:att han skulle ha mera användning av sin CNC-fräs om han själv lärde sig rita.
I värsta fall behöver man inte cadda överhuvudtaget.
Det gick ju att CNC-fräsa innan CAD var utbrett.

Precis som en del läkare gör och företagsdirektörer gjorde för inte alltför länge?Anders Ohlson skrev:Det blir lite som att en författare skulle anställa en sekreterare istället för att lära sig skriva på ett tangentbord själv.

Jag vet... Gamla hundar och allt detdärDet är såå mycket smidigare att rita i datorn när man väl lärt sig.

Nu är det nästan 10 år sedan jag höll på med CNC. Då i gymnasiet tog vi ritningar från vilken källa som helst, t.ex handritat eller Solid Edge. Ritade upp och lade in parametrar manuellt i Wincam. Problemet var att programmen i mellan inte var helt kompatibla. Likaså kan man knappa in kod direkt i en maskin från sin ritning. Sedan skulle det inte förvåna mig om det finns gamla maskiner som har sitt egna specifika gränssnitt där ytterliggare datorstöd är helt obefintligt. Nu mins jag väldigt lite men allt stödjer väl inte G-kod ute i maskinparkerna?
Ingen aning rent allmänt, men det mesta jag sett gör det.Nu mins jag väldigt lite men allt stödjer väl inte G-kod ute i maskinparkerna?
Jag tror inte att min farsa nånsin har använt nåt CAM-program, han har programmerat sina maskiner "manuellt" så att säga. Men det beror ju då iofs på att han började med NC-maskiner i mitten av 80-talet, då fann knappt CAM.
Men det är ju bara att tänka "Hur skulle jag svarva/fräsa det här om jag körde manuellt?"
Sen har ju maskinerna normalt automatiskt kompensering för fräsdiameter och såna saker som enkelt kan användas för att köra en grovfräsning följt av ett finskär utan att behöva räkna om alla koordinater.
Men det är ju bara att tänka "Hur skulle jag svarva/fräsa det här om jag körde manuellt?"
Sen har ju maskinerna normalt automatiskt kompensering för fräsdiameter och såna saker som enkelt kan användas för att köra en grovfräsning följt av ett finskär utan att behöva räkna om alla koordinater.