Diod(Nu känner jag mig väldigt dum)
Diod(Nu känner jag mig väldigt dum)
När jag räknar ut RS motsåndet till en lysdiod. Ska jag då räkna på typvärdet eller inte.
dioden jag räknar på är:
http://www.elfa.se/pdf/75/07503360.pdf
om jag skulle räkna på typvädet så skulle jag få
URS(spänningen över resistorn)=E(inspänningen)-VF(spänningen över dioden)/IF(Stömmen genom dioden och hela kretsen)
URS=5-2/0,02=150 ohm
PRS(effekten över motståndet)=U*I=0,06 W=60mW
Jag hittade som lägsta effekt på motstånden till 0,25 w på elfa(kvartwattare)
Vad skulle hända i fall effekten på resistorn skulle avge =0,24 w
PRS=U^2/R => URS=rotenur(P*R)=6V
If=URS/RS=6/150=40 mA
Detta innebär att min resistor inte kommer att fungera som RS motstånd och dioden brinner upp.
Så mina fråga är.det måste vara jag som tänker fel.kan inte stämma detta. hittar ingen lämplig resistor till RS motstånd.Kan någon hjälpa mig som kan räkna bättre än jag för jag fattar inte vad felet är.Så frågan är hur fan räknar jag ut vilken resistans jag ska ha.
dioden jag räknar på är:
http://www.elfa.se/pdf/75/07503360.pdf
om jag skulle räkna på typvädet så skulle jag få
URS(spänningen över resistorn)=E(inspänningen)-VF(spänningen över dioden)/IF(Stömmen genom dioden och hela kretsen)
URS=5-2/0,02=150 ohm
PRS(effekten över motståndet)=U*I=0,06 W=60mW
Jag hittade som lägsta effekt på motstånden till 0,25 w på elfa(kvartwattare)
Vad skulle hända i fall effekten på resistorn skulle avge =0,24 w
PRS=U^2/R => URS=rotenur(P*R)=6V
If=URS/RS=6/150=40 mA
Detta innebär att min resistor inte kommer att fungera som RS motstånd och dioden brinner upp.
Så mina fråga är.det måste vara jag som tänker fel.kan inte stämma detta. hittar ingen lämplig resistor till RS motstånd.Kan någon hjälpa mig som kan räkna bättre än jag för jag fattar inte vad felet är.Så frågan är hur fan räknar jag ut vilken resistans jag ska ha.
Ok så jag har räknat rätt men vad ska jag ha då för Mot
jag skulle behöva ett motstånd som klara effekten max
P=I^2*R=Ifmax^2*RS=0,02*150=0,06W alltså =060 mw
dom resistorerna hittar jag inte.
Jag fattar inte vad jag ska ha för resistor till RS
P=I^2*R=Ifmax^2*RS=0,02*150=0,06W alltså =060 mw
dom resistorerna hittar jag inte.
Jag fattar inte vad jag ska ha för resistor till RS
Ja vet inte vart det felar,men det kan vara jag som förklar
Dåligt. men min beräknande Resistor ska maw tåla 60 mW.vart får jag ta i sådana resistorer.finns inte typär svaret.så jag fattar inte vad ni har för data på erans Rs motstånd. Om jag klämmer dit ett motstånd som klarar 0,25 Watt så kommer resistorn inte att göra någonnytta heller hut. det skiljer en del mellan 60 mW till 0,25 W typ 190 mW
Markus, det föreligger helt klart ett missförstånd. Det enda som spelar roll för strömmen genom dioden/motståndet i det här fallet är spänningen över motståndet och resistansen. D.v.s du har räknat föredömligt korrekt!!
Missförståndet kommer in i bilden när det gäller effekten. Den effekt som ett motstånd är specat för gäller bara den maxeffekt som motståndet tål innan det brinner upp. Om du sätter ett 0,25W motstånd till den här kopplingen som bara kommer att ge 60mW i motståndet så är det bara bra! Du har större marginal till att motståndet brinner upp. Det kommer fortfarande att ha kvar samma resistans och följaktligen går samma ström genom LED:en, d.v.s 20mA. Maxeffekten på motståndet påverkar inte resistansen eller strömmen. Funkar precis så som du har dimensionerat det.
Är du med?
Missförståndet kommer in i bilden när det gäller effekten. Den effekt som ett motstånd är specat för gäller bara den maxeffekt som motståndet tål innan det brinner upp. Om du sätter ett 0,25W motstånd till den här kopplingen som bara kommer att ge 60mW i motståndet så är det bara bra! Du har större marginal till att motståndet brinner upp. Det kommer fortfarande att ha kvar samma resistans och följaktligen går samma ström genom LED:en, d.v.s 20mA. Maxeffekten på motståndet påverkar inte resistansen eller strömmen. Funkar precis så som du har dimensionerat det.

Är du med?
Fattar inte poängen med RS
ok, men då fattar jag inte vad jag ska ha RS motståndet till. Poängen med motsåndet är väll om det blir något fel om spänningen höjs typ så ska rs motståndet rycka före lysdioden. Vad är poängen med RS annars
Kolla upp någon nybörjarsida för elektronik eller lysdioder.
Det spelar ju ingen roll vad folk här försöker med...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod
http://www.64bits.se/guider/lysdioder/index.php
http://ledmuseum.home.att.net/reserved.htm
Det spelar ju ingen roll vad folk här försöker med...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod
http://www.64bits.se/guider/lysdioder/index.php
http://ledmuseum.home.att.net/reserved.htm
- EagleSpirit
- Kontakt:
Var har du fått beteckningen RS ifrån? Det verkar vara nån standard som du har hittat? Var har du lärt dig att räkna ut värdet på motståndet?
Motståndet är bara till för att sänka strömmen/spänningen. Det är ingen säkring av något slag. Dioden ska ha 20mA genom sig och det får den vid ca 2V.... Motståndet sänker spänningen från 5V till 2V precis som dioden vill ha det. Effekten som ligger på motståndet 3V*0,02A försvinner i form av värme.
Max-effektvärdet som du pratar om, på 0,25W, är den gräns då motståndet inte kan göra sig av med mer värme, i princip. Så om du skulle ha en effekt på 1W på ett 0,25W motstånd så skulle det efter ett tag bli för varmt och gå sönder.
Motståndet är bara till för att sänka strömmen/spänningen. Det är ingen säkring av något slag. Dioden ska ha 20mA genom sig och det får den vid ca 2V.... Motståndet sänker spänningen från 5V till 2V precis som dioden vill ha det. Effekten som ligger på motståndet 3V*0,02A försvinner i form av värme.
Max-effektvärdet som du pratar om, på 0,25W, är den gräns då motståndet inte kan göra sig av med mer värme, i princip. Så om du skulle ha en effekt på 1W på ett 0,25W motstånd så skulle det efter ett tag bli för varmt och gå sönder.
Ok Har fattar litet fel sorry.
När jag ska koppla in en sjusegment display på en av mina utgångar från pic:en är det baraatt göra det, eller måste jag spänning reducera här med tack vare att utgåengen är fem volt och dom arbetar med en spänning på 2,4 volt eller
LEDs (oavsett om det är "lösa" t.ex 5 mm LEDs eller inbyggda i t.ex en 7-seg display) har en max ström (normalt 20 mA) som inte ska överskridas.
Det betyder inte att de *måste* ha 20 mA för att synas. I normala inomhus miljöer kan det räcka med 1-5 mA lite beroende på hur "bra" (d.v.s hur effektiva) just dina LEDs är.
En LED skall *aldrig* anslutas direkt till en spänningskälla !! (Läs denna rad ett par gånger för säkerhets skull !)
En LED skall *alltid* ha *någonting* (vanligast ett motstånd) som begränsar strömmen till vad den tål. (Bäst att även läsa denna rad ett par gånger...)
Glöm allt snack om att en LED "ska ha" den eller den spänningen. Det bara förvillar. Det är fel sätt att se på det hela, och gör bara att man hamnar i den tankevurpa där du befinner dig just nu.
Igen, en LED är *strömmatad* och man använder (vanligast) ett motstånd för att justera strömmen så att den hamnar inom specifikationen.
Oftast (men ibland kan man bortse från det, t.ex om man tänker mata LEDen från 9-12 V, eller om man i alla fall tänker köra LEDen vid lägre strömstyrka) tar man hänsyn till framspänningsfallet (2-4 V beroende på LED typ) när man beräknar värdet på motståndet.
För att återvända till dina displayer. Skall de användas i solljus ?
Om inte, så behöver de antagligen bara ett par mA/segment för att synas.
Kör med någonting mellan 500 ohm och 1Kohm, beroende på vad du har tillgängligt. Eller mindre om du tänker multiplexa dom, men det är en annan fråga...
Det betyder inte att de *måste* ha 20 mA för att synas. I normala inomhus miljöer kan det räcka med 1-5 mA lite beroende på hur "bra" (d.v.s hur effektiva) just dina LEDs är.
En LED skall *aldrig* anslutas direkt till en spänningskälla !! (Läs denna rad ett par gånger för säkerhets skull !)
En LED skall *alltid* ha *någonting* (vanligast ett motstånd) som begränsar strömmen till vad den tål. (Bäst att även läsa denna rad ett par gånger...)
Glöm allt snack om att en LED "ska ha" den eller den spänningen. Det bara förvillar. Det är fel sätt att se på det hela, och gör bara att man hamnar i den tankevurpa där du befinner dig just nu.
Igen, en LED är *strömmatad* och man använder (vanligast) ett motstånd för att justera strömmen så att den hamnar inom specifikationen.
Oftast (men ibland kan man bortse från det, t.ex om man tänker mata LEDen från 9-12 V, eller om man i alla fall tänker köra LEDen vid lägre strömstyrka) tar man hänsyn till framspänningsfallet (2-4 V beroende på LED typ) när man beräknar värdet på motståndet.
För att återvända till dina displayer. Skall de användas i solljus ?
Om inte, så behöver de antagligen bara ett par mA/segment för att synas.
Kör med någonting mellan 500 ohm och 1Kohm, beroende på vad du har tillgängligt. Eller mindre om du tänker multiplexa dom, men det är en annan fråga...