Enchippare med enkelt operativ mot RS-232 terminal

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Enchippare med enkelt operativ mot rs-232 terminal

Inlägg av Icecap »

En Z180 är en Z80 med extra minnestillgång via en MMU. Och visst finns det terminaler med en MCU i, detta betyder ändå inte att man kan downloada kod i den!

Men det hindrar inte heller att man kan dekoda all hårdvara och klura ut hur den fungerar varefter man gör ett nytt program till den, ett program som medger att man kan just ladda ner program till den. Detta program bränner man sedan in i en EPROM och byter ut originalprommet.

Jag ser dock inte nyttan, värdet är i höjd med att blinka en LED, detta kan förvisso vara kul att göra men inte nödvändigtvis speciellt användbart. Om det är för att få en skärm finns det mycket enklare och bättre sätt.

Och den stora fråga kvarstår: vad vill du uppnå egentligen? Alltså förutom att vilja köra AVR-kod på PIC eller 6502 eller vilken kombination du nu kan komma på...

En enkel lösning kan vara att skaffa emulatorer för Linux och ta en HallonPaj med lämplig monitor, då kan du använda t-bord, skärm, minne och vilken emulator du vill, allt kan vara batteridriven om du vill.
1802

Inlägg av 1802 »

Icecap: Terminalen är bara ett sidospår. Målet står i mina första inlägg. AVR med minimalt operativ(typ MS-dos (ned minskat) debug). Någon form av terminal(Pc palm ipac CIT424 vilken som), så man ser nått. Nån form av inmatning(t-bord, pc, pulsande ir från annan enhet, mfl). En mikrokontroller som bara väntar på kommando när den startas. Fylld med program, som går att startas och moddas.

Då säger vi att det går att hacka terminalen till att göra mer. Och stannar där.

sodjan: Tänk att du sitter och knappar vid din terminal. Du ser vad du skriver på skärmen. Och du menar att detta inte skickas vidare till minidatorn? Är inte det som är hela vitsen med en terminal?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Tänk att du sitter och knappar vid din terminal. Du ser vad du skriver på skärmen.
> Och du menar att detta inte skickas vidare till minidatorn? Är inte det som är hela vitsen med en terminal?

Jo, men det var inte det som du frågade.

> Man skriver på den första, det visas på skämen och skickas vidare till term2.

Helt OK (vilket jag sa tidigare).

> Som visar på skärmen och sänder ut.

Nej, *enbart* "visar på skärmen".
1802

Inlägg av 1802 »

sodjan: Men om terminal 2 ser infon som tangentbord data då? Och skickar till terminal 1 som tangentbord data. Hänger du med på vad jag är inne på?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men om terminal 2 ser infon som tangentbord data då?

Det gör den inte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1802: det som skickas till terminalen visas på skärmen, inget annat!
Det som knappas in på t-bordet skickas ut på seriella linjen, inget annat.

Sedan kan det vara inställningar som ger lokala eko osv men det ändrar knappast något.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> > Man skriver på den första, det visas på skämen och skickas vidare till term2.
> Helt OK (vilket jag sa tidigare).

Icecap har helt rätt!
Delen med "visas på skärmen" är normalt avstängd
(och är också normalt valbar). Man vill att systemet
som man "pratar med" ekar tillbaka det man skriver...
1802

Inlägg av 1802 »

sodjan: och vad händer då :vissla: ?

Att koppla ut från en till t-bord på den andre är kanske enklare än man tror. från tidigare inlägg. Totalt 5 ansl. "Ansl: COMM1 DB25 COMM1 liknar nätverkskabel COMM2 liknar nätverkskabel AUX DB25." Då hade jag inte hittat t-bordskontakten. Som är snarlik de till LAN. Det skiljer lite på de 3. Lås tappen(som ofta går av :vissla: ) sitter offcenter på baksidan, och i center på sidan(t-bordskontakten). Är t-bordet en seriell enhet? Är det ttl eller RS-232? Jag ser en möjlighet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är mycket sannolikt RS232 och med två terminaler kopplat "ihop" kan man chatta mellan dessa två.
1802

Inlägg av 1802 »

Icecap: Det är inte chatta jag tänker på, utan ett helt annat fenomen. Nån som kan gissa?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Nån som kan gissa?

In your dreams...
Ställ konkreta och tydliga frågor så får vi se.

> och vad händer då :vissla: ?

Vadå "vad händer då"? Händer när då?

> Att koppla ut från en till t-bord på den andre...

Man kopplar "terminalerna" till varandra, det har inget
med tangentborden att göra. De är bara kopplade till
"sin" terminal.
1802

Inlägg av 1802 »

sodjan: Om ingen kommer på vad jag tror kommer att hända, så avslöjar jag det. Det borde vara så enkelt att ni tar det för givet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk om nån kommit på det utan att skriva! :mrgreen:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja vet inte vad du tänker på. Men dina "något snurriga inlägg" får mig att minnas tillbaka ett antal år. Jag hade då ett helt labb fyllt med allehanda datorer. Mest ABC-80 ABC-800 en gammal Altos och ett antal gamla IMC AT m.m.

Min plan var att någon gång "när jag får tid" ville koppla ihop dessa datorer i ett RS232-nät, förse dem med en typ av halvintelligent programvara (skriven av mig) och låta dem småprata gamla minnen med varandra. Kanske skarva lite grann och vara som pensionärer i allmänhet när de (/jag) ser tillbaka på sitt aktiva liv.

Typ :Hööru Altos, kommer du ihåg när lill-ABC haltade in och frågade efter resetknappen och vi lurade ut honon på 300-bauds modemet för att att kolla i cashen. Inte ens bandspelaren funkade på en hel vecka. :D

Så oavsett vad du pysslar med, kör på! :D
1802

Inlägg av 1802 »

Ledtråd: Tal-mic-förstärkare-högtalare...... Jag påstår inte att det blir så, för jag har inte provat.
Skriv svar