ögon scanner?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xelon

ögon scanner?

Inlägg av Xelon »

Undrar om nån vet om det finns nått program där man kan använda en webcam för att göra en "ögon scan"??
typ som fingeravtrycksläsare fast för ögonen..
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Krävs det inte ganska höga upplösningar för sådana applikationer?
Xelon

Inlägg av Xelon »

är inte ute efter något super säkert system..
tanken är att bara ha det hemma..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Oavsett vad den skall användas till så skulle jag nog tro (dock utan att hållt på med det) att om man överhuvudtaget vill ha det till någon som helst nytta så får det nog vara hyfsat så bra upplösning på det, men jag kan givetvis ha fel för det finns kanske mjukvara som kan ordna med det om det är lite sämre kvalitet. Men näthinnan är ju trots allt väldigt detaljerad med sina små blodkärl m.m.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Ta några bilder på dina ögon med din webkamera. jag skulle tro att du kommer upptäcka att bildkvaliten är på tok för låg som alla andra här redan påpekat. Tyvär är det även så att webkameror ofta jpg komprimera bilderna i kameran vilket ytterligare ställer till det. Vad du däremot borde kunna göra är att skilja på ansikten. Vet dock inte om det finns färdiga progg för detta.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Har du en någorlunda bra webkamera så borde upplösnignen räcka ganska långt. Det svåra är naturligtvis att få en bra bild på ögat. Det måste vara en ganska extrem makrofotografering det handlar om så standardlinserna lär inte funka något vidare.
ny börjare

Inlägg av ny börjare »

det är nog VÄLDIGT svårt att få en bra bild av ögats näthinna
men ett system som känner igen ansikten är nog mycket lättare
kolla in några som lyckats med ett mycket enkelt ansikts-igenkännings-system:
http://www.etek.chalmers.se/~almir/
och mycket, mycket annat...
vlad

Inlägg av vlad »

Det du möjligtvis skulle kunna göra är att skriva en applikation som känner igen dina ögons färg. Detta förutsätter dock konstanta ljusförhållanden. Dessutom blir det inte speciellt exakt.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag gjorde en labb i signalbehandling där vi använde matlab för att identifiera fingeravtryck. Liknande teknik borde kunna användas för att scanna ögon.
Skriv svar