Vilken typ av elinstallation till hobbyverkstad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mattias Hellore

Re: Vilken typ av elinstallation till hobbyverkstad?

Inlägg av Mattias Hellore »

Prototypen: nu var jag en smula otydlig, eller jätteluddig egentligen.
Jag bygger innerväggar och drar flexrör och dosor själv, sen så i samråd med en elektriker drar jag kabel i rören, har gjort så i ett par hus tidigare och mitt jobb behövde inte göras om och godkänt var det.

Rätt och fel bryr jag mig inte om bara det blir ordentligt gjort.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men då är det OK ibland räcker det med ett kryss på väggen så blir det som man tänkt ändå. Men fortsätt att dosa så blir det nog bra.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Egentligen får man inte ens dra flexrören själv. Däremot får man tillverka kablarna om man har egen hobbyverkstad som kan framställa koppartrådar och lägga på plastisolering på trådarna, ungefär. Lite knasigt...

Jag ställer mig i "helt separat central"-lägret. En anledning god som någon är att man kan slå av huvudbrytaren i vanliga huset och ändå ha strömmen påslagen i garaget. Det är väl extremt sällan man har något praktiskt behov av att göra detta, men den dagen det är dags att göra nåt med elen i huset så kan det vara rätt skönt att kunna dra en skarvsladd från garaget för att ha tillgång till ström när huvudbrytaren är avstängd.

Å andra sidan kan man ha ett uttag direkt vid mätarskåpet. Man kan iofs ha både och också om man vill.

Vad gäller att dra kablar så skulle jag se till att dra med ett par nätverkskablar där en är reserverad för att styra typ 24V-kontaktorer i elcentralen. Då kan du enkelt med en 24V-manöverspänning innifrån huset styra t.ex. motorvärmare av/på. En till nätverkskabel för just datornätverk, och kanske en tredje för eventuell analog telefon, snabbtelefon o.s.v.. Eventuellt också nån koaxkabel fast det är nog bättre att bara se till att det finns slang i marken där det framöver går att dra fler kablar. Man vet aldrig om man t.ex. vill skruva upp parabol på garaget för att titta i huset, eller för den delen ställa en bullrig server som spelar in tv-sändningar ute i garaget fast antennen sitter på huset.

Låt dock inte det bästa bli det godas fiende.

P.S. tänk efter var uttag, strömbrytare o.s.v. krockar med var du vill montera hyllor, skåp å sånt. Snåla inte på sånt som trappkoppling för belysning i alla rum där man kan komma in genom två vägar. Det kan kanske vara smidigt med nån huvudbrytarfunktion för alla elverktyg å sånt, fast då bör du tänka till så att det verkligen blir rätt grejer som bryts (så att det inte blir så att strömmen ändå måste vara på hela tiden för att t.ex. datorn inte ska bli sur eller vad det kan vara), och on/off ska gå att styra vid varje entré och gärna vid nån slags arbetsplats om det är långt till entréerna.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag planerade noga var mina uttag skulle sitta. Så jag fick uttag där arbetsbänken skulle vara och uttag lite högre upp så att instrumenten på hyllorna ovanför bänken fick sina egna uttag.

En lärdom är: Man kan ALDRIG få för många uttag!
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Har ett vanligt mätarskåp plats för flera brytare för olika utgående ledningar? Det vore ett alternativ för mig, men det känns som en extrem overkill. Hur ofta är det egentligen man behöver pilla i centralen?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man har bra grejer i sina centraler så kan det funka acceptabelt att jobba även med spänningen påslagen fram till avslagen huvudbrytare. Hagers centraler utlovar t.ex. IP20 med skalet avtaget om jag inte minns fel! Enda elsäkerhetsföreskriften som kräver att skalet på en Hagercentral är monterat är alltså kravet på att alla strömförande ledare ska ha dubbla isoleringslager.

Med andra ord, bedömer du det som tillräckligt ofarligt att beröra utsidan av isoleringen på en strömförande FK så har du ungefär också gjort bedömningen att det är ofarligt att arbeta i en Hagercentral med strömmen på!

OBS, ovanstående är absolut inte någon rekomendation att arbeta med strömmen på!

================================

Sidospår: Ett tips ifall du hakar på idén att ha ett gäng uttag centralt avstängbara med ett par manöverknappar: Det finns vägguttag som är separerbara så att en halva kan ha konstant ström påslagen och andra halvan manövreras på önskat vis. Brunnständning är ett bra sökord. En inofficiell tumregel är väl att fyrvägsuttag "alltid" består av två ihopbyggda tvåvägsuttag och att de därför alltid går att dela. Det finns även tvåvägsuttag som går att dela, men där måste man specifikt köpa ett sådant uttag.

Kan vara bra för att kunna låta t.ex. datorn som styr svarven ha konstant ström samtidigt som lödkolven bryts av "centralbrytaren", trots att de är kopplade i samma flervägsuttag.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Den sortens uppdelningar måste ju vara bland det dummaste man kan göra. Det är ju garanterat så att man kommer koppla fel. Hellre då att de där uttagen som alltid ska vara på görs lite mer avvikande så att man inte kopplar in grejer där oavsiktligt.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Måla de som alltid ska vara på röda och de som ska manövreras blå. Ingen risk att man blandar ihop då.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jonas L skrev:Den sortens uppdelningar måste ju vara bland det dummaste man kan göra. Det är ju garanterat så att man kommer koppla fel. Hellre då att de där uttagen som alltid ska vara på görs lite mer avvikande så att man inte kopplar in grejer där oavsiktligt.
Bra uppmärkning är givetvis ett måste :)

Jag föreslår absolut inte detta till nån slags nödstoppkrets eller liknande, utan bara en "stänga av när man går därifrån"-krets.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

MiaM skrev:
Sidospår: Ett tips ifall du hakar på idén att ha ett gäng uttag centralt avstängbara med ett par manöverknappar: Det finns vägguttag som är separerbara så att en halva kan ha konstant ström påslagen och andra halvan manövreras på önskat vis. Brunnständning är ett bra sökord. En inofficiell tumregel är väl att fyrvägsuttag "alltid" består av två ihopbyggda tvåvägsuttag och att de därför alltid går att dela. Det finns även tvåvägsuttag som går att dela, men där måste man specifikt köpa ett sådant uttag.

Kan vara bra för att kunna låta t.ex. datorn som styr svarven ha konstant ström samtidigt som lödkolven bryts av "centralbrytaren", trots att de är kopplade i samma flervägsuttag.
Jag tycker också det är ett dumt förslag, när man nu kan göra från början så låter man hela dubbeluttaget vara brutet eller med "fast ström".
I min verkstad så är alla uttag brutna utom de som det står Datakraft på. Bara dubbeluttaget.
Tänk på att fyrdubbla är mer än dubbelt så dyra som dubbla. De med skilda tändningar torde vara dyra också då de tillverkas i mindre serier.

Protte
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Det där med dubbla elcentraler kan jag bara intyga att det är smidigt, själv jag 10mm2 (säkrats 16A med riktiga säkringar, måste eventuellt ökas till 20A?) in i huset från "stolpen" sedan delas detta ut till de två centralerna i var sin 6mm2.

Två jordfelsbrytare en upp och en nere är också smidigt iom fukt i källare och liknande, än så länge har inte någon av dom slagit i från :D utom när jag använde en gammal elmätare ni vet en sådan med dioder som lyser i serie, då sa det klock!... ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad gäller jordfelsbrytare så är väl annars rekomendationen att dela på "utomhus" och "inomhus"...
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Det är så det kommer bli framöver hemma, källaren får mata utebelysning, motorvärmare, etc
Skriv svar