Spartransformator/Autotransformator förbjuden?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
petermorck

Spartransformator/Autotransformator förbjuden?

Inlägg av petermorck »

Tjena,

Om man läser på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transforma ... formatorer
så står det att de är "förbjudna som konsumentprodukt".
Referens saknas och jag hittar inga regelverk som säger något om det.

Men om så är fallet, innebär det att t.ex. denna är olaglig att sälja till vanliga dödliga?
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 10V%20100W&

Någon här som vet?

Mvh,
Peter
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Re: Spartransformator/Autotransformator förbjuden?

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Det finns ju andra sätt att transformera än att använda spartransformator. Produkten du länkar till använder troligen en vanlig transformator med två separata lindningar.
petermorck

Inlägg av petermorck »

Kanske ska tillägga att jag blev misstänksam av enkellindningssymbolen på transformatorn.
Dessutom har jag transformatorn i fråga hemma och mätte med multimeter. Det är kontakt mellan stiften på in och utgången.
De båda sakerna får mig att dra slutsatsen att det är en spar-/enkellindad/autotransformator :)

Så.. Är de olagliga eller inte? :P
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

nj inte de varianter som omvandlar 230 - 110 V med en amerikansk vägguttagskontakt (hona)

att gå under klenspänning.och ha förväxlingsbara kontakter eller lätt beröringsbara kontakter torde beläggas med säljförbud illa kvickt.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Den där verkar inte va så bra, men det kanske är en annan modell i Sverige? (konstigt om det skulle vara så förstås).

http://www.iaai-uk-productrecall.org.uk ... all_ID=366
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skickade in en anmälan till Elsäkerhetsverket, så får vi se vad som händer.
Jo det är sannolikt samma som MAPLIN dragit tillbaka.
petermorck

Inlägg av petermorck »

Underligt.
På min står det Model: 040068
Å andra sidan står det även Teknikmagasinet AB Sweden på min, vilket det inte gör på bilden på deras hemsida.
I övrigt ser den ju likadan ut, fast den kanske bara är rebrandad liksom.
Bilden är kanske missvisande?

Oavsett tycker jag inte om enkellindade transformatorer...
Fick den "på köpet" när jag köpte en dyr gammal 70-tals-synthesizer.
Vill inte något ska brinna pga billig lågkvalitetstransformator.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet med dem är ju att du får för hög spänning mellan fas och jord, om man vänder den fel i vägguttaget, vilket 110V apparaterna inte är designade för.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

men de är ju avsedda att driva en apparat som "flyter" mot jord. då spelar det ju ingen roll du vänder på kontakten.

fast det står ju inte på den, och gemene man lär inte förstå det heller.

problemen dyker upp om din apparat ansluts till andra apparater, som är jordade. tex audioutrustning, där signaljord ofta är ansluten till nätjord.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det spelar visst roll även med en "flytande" apparat, eftersom den "flytande" apparaten trots allt normalt torde befinna sig på samma plats som människor (och/eller djur) befinner sig på.

Sidospår:
För den som vill köra 110V-prylar på våra 230V så kolla på priserna på "byggplats-isolertrafos" i UK:
http://top.priceinspector.co.uk/110v-tr ... er-prices/
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om man vill så kan man ju sätta in en diod + lampa som visar att den är rätt vänd i eluttaget. Eller vänta ... går det? :humm:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Enda sättet att indikera om den är rättvänd är att mäta mot skyddsjord, och det "får" man i princip inte (förutom läckströmmen i kondensatorer godkända för den typen av användning).

Nån slags polariserat vägguttag är nog bästa idén om man vill använda en sån budgettrafo, eller helst fast installation.

Men är verkligen "USA-kontakten" godkänd för 120V i Sverige/EU? Den verkar inte jättebra för 120V här, speciellt som den iaf förr användes för 24V, förväxlingsrisk.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Intressant med CE märkning om detta stämmer, tog och beställde hem en för skoj, iofs är det ju teknikmagasinet, har för mig att dom "CE märkt" andra produkter som fick lov att återkallas, nån typ av PTZ IP kamera som gick över wifi för nått år sedan eller två, borde inte en firma stor som teknikmagasinet veta skillnaden mellan "Communité Européen" och "China Export" ? :lol:
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

jag har precis en sådan trafo som jag har för att driva en gammal hallicrafters trafikmotagare som är konstruerad för 110v

(jag köpte den från göteborgs radiomuseum av alla ställen...trafikmotagaren alltså...)

trafikmotagaren råkar decutom vara en allströmsmotagare (110v anodström och rörens glödtrådar i serie direkt på 110v)
av den typen som har ena sidan av elnätet kopplad direkt till chassit :shock:

dock har jag alltid misstänkt att trafon var en autotrafo så jag har hållit fingrarna långt borta från metallchassit (bakstycket saknas... elsäkerhet?... vilken elsäkerhet? :vissla: )

dock används den knappt då jag tror en del av rören är svaga så jag har väldigt dålig kännslighet med den får praktiskt taget knappt in något på den även med bra antenn.

kan även nämna att jag brukar ha den och autotrafon urkopplad när den inte används.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Med autotrafo och strömförande chassie så skulle jag tänka mig för en gång extra när det gäller externa antenner.

USA-elkontakterna är ju polariserade dels om man har jordstift och dels om man inte har en helt antik stickpropp, så det kan ju gå lätt att mäta upp om nolla/fas är rättvänt i trafon (så att nollan är genomgående), och sedan mäta upp vilket som är fas/nolla i 230V-uttaget och göra nån märkning så att trafon vänds rätt.
Skriv svar