Styra uppvärmning i fritidsstuga

Berätta om dina pågående projekt.
södden

Styra uppvärmning i fritidsstuga

Inlägg av södden »

Vi har tänkt att skaffa en webswitch http://www.webswitch.se/wp/ för att fjärrstyra via internet uppvärmning och lite annat i fjällstugan.
Vi har en vattenburen elpanna med golvvärmesystem och regleringen sköts av en automix 20 http://www.acaso.se/sv/LK-Acaso/Produkt ... utomix-20/

Webswitchen har fem reläutgångar och en av dom kommer att styra till/frånslag av elpannan (380V) och cirk.pump (230V) via kontaktor.
Ett önskemål är att via switchen kunna aktivera ett 5gradigt driftläge i stugan. Vi kan ju inte reglera temperaturen på befintlig termostat vi har i stugan via switchen.
- Lösning 1: man skulle kunna försätta ena reläutgången i ett "termostatläge, värmande läge" som styrs av en tempgivare som kopplas till switchen och sätta gränsen för tillslag på pannan när tempen sjunker under fem grader. Det skulle kunna fungera om det inte vore för att själva regleringen utgörs då av till/frånslag på pannans elpatroner och det är inte bra...
- Lösning 2: man skulle även kunna med denna reläutgång styra huvudcirkulationspumpen till/från men det är inte heller bra. Den är konstruerad för kontinuerlig drift.

Har någon ett förslag hur man kan lösa detta?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Styra uppvärmning i fritidsstuga

Inlägg av danei »

Varför skulle ni inte kunna styra den ordinarie termostaten?
södden

Inlägg av södden »

Ja, det är en bra fråga... jag har ingen koll (just nu) vilka signaler som går i den kabeln eller hur man skulle kunna påverka rumsgivarenheten... den har ju en manuell ratt som man justerar börvärdet på. Hade du något förslag eller var det bara en allmänn fundering?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det verkar som att styrningen sitter i inne delen. Men ratten sitter väl på en pott. Den delar antagligen ner 5V till en spänning som µC läser av. Så att manipulera den med ett växlande rlä borde inte vara så svårt. Då behåller du ju frostvakts funktioner mm. Det känns som en säkrare lösning.

Vad jag inte fattar är varför du har uteslutit den lösningen jag ser som mest logisk.
södden

Inlägg av södden »

nej, alltså jag har inte uteslutit det utan jag trodde att det inte skulle vara möjligt men jag är tacksam för alla förslag som kan tänkas fungera...
Ett annat förslag skulle kunna vara att mäta mostståndet i börvärdeskabeln vid olika temperaturer och kolla motståndet vid börvärdestinställning 5grader och jobba vidare med det... jag fattar bara inte hur...

Du får gärna vidareutveckla ditt förslag.... du vet, jag är bara en mek.ingenjör så det här med sladdar är lite främmande för mig, men roligt...

Friskt kopplat, hälften brunnet!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vilken kabel pratar du om? Det finns väl ingen kabel med börvärde efter som potten för börvärde sitter några mm från µC som vill ha informationen.
södden

Inlägg av södden »

Vad "µC" och "potten" är har jag ingen aning om...
Från rumsgivaren går det en kabel till shuntventilen som på något sätt talar om vilken öppningsvinkel ventilen ska ha... det är den kabeln jag pratar om...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

µC => mikrokontroller, eller som de skriver i produktbladet mikroprocessor
Pott => potentiometer, en ställbar resistor.

Börvärde är den temperatur du ställer in att du vill ha inne. Jag uppfattade det som att det är någon typ av buss på ledningen, men jag är inte säker.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur regleras temperaturen på själva pannan? Den lär ha en separat temperaturreglering eftersom det är en shuntstyrning.

(Jag är lite förvånad, jag trodde att om man ändå kör direktverkande el så lät man rumstermostaten styra elpatronen direkt, och kör varmvattnet helt separat).

Om det går att påverka regleringen av själva pannans temperatur så kan den fjärrstyras. Om pannan bara är +10 grader varm så kvittar det om rumsstyrningen drar på max shunt när den är ställd på +20 börvärde, det blir inte varmare än +10 ändå. Om man sedan värmer upp pannan så kommer regleringen styra till rätt rumstemperatur.

Nackdelen med att reglera själva pannan är att systemet tål inte lika långt strömavbrott innan det blir frysrisk. Förekommer det några strömavbrott av betydelse?

En annan skillnad är att det kommer ta lite längre tid att värma upp stugan om panntemperaturen styrs jämfört med att hålla pannan varm konstant men styra rumstemperaturen.
södden

Inlägg av södden »

Pannan (glykolfylld) har ingen annan reglering än att man kan öka/minska med fasta effektsteg. Vi har alltid pannan på det effektsteg som max krävs. Man skulle ju kunna koppla om så att man via reläutgångarna aktiverar de olika effektstegen men man har ju ingen koll vad vi får för temp i stugan. Om vi lämnar stugan på "steg 2" och man får en rejäl köldknäpp ute så kanske det skulle ha vart det 3.e effektsteget som behövts...

Strömavbrott kan nog förekomma, men man får kolla med elleverantören... vi är ju där bara delar av året så vi har ingen större koll på det.

Man skulle kanske kunna lösa det med två st identiska rumstermostater (alltså köpa en till som vi har redan) och koppla dom via ett tre- eller fyrpoligt växlande relä.
En reläutgång på switchen drar ordinarie termostat och frånslag på den reläutgången drar den andra termostaten som är ställd på frostvaktsläge.
Jag har inte koll på vad manöverkabeln är för typ av kabel i dagsläget, men det ska väl inte vara något problem att kolla upp...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, men nån slags termostat har väl pannan också, annars skulle den ju koka på lägsta effektsteget när det inte förbrukas varken värme eller varmvatten?

Valet av effektsteg kan kanske skötas av en enkel rumstermostat ställd på 5-10 grader, och ett fjärrstyrbart relä som kopplar förbi den termostaten och då fast väljer högsta effektsteg?

En annan variant som kanske eller kanske inte funkar är att bryta hela strömmen till pannan, med en kontaktor som styrs av en rumstermostat och där fjärrstyrningen kan koppla förbi rumstermostaten. Det förutsätter att pannan inte "blir arg" av evigt upprepande "strömavbrott". Däremot bör cirkulationspumpen och antagligen även shuntstyrningen ha strömmen påslagen hela tiden.

Sen finns det en mycket enklare lösning, det är att ställa den fast installerade värmen på "underhållstemperatur" och sen ha ett par separata direktverkande elvärmeelement (t.ex. portabla för ett par hundralappar per styck) som styrs av fjärrstyrningen. Dessa kan i sin tur styras av en rumstermostat.

Det blir dock inte alls lika snyggt, antingen måste man riva fram respektive ställa undan elementen eller leva med att de står ivägen när man är i stugan...

P.S. hör med tillverkaren av automix'en om det är möjligt att modifiera den dels så att nattsänkningen styrs av en extern styrsignal och dels så att nattsänkningen kan vara mycket större än de inställbara 1/2/3 graderna. Om man kan få "nattsänkning" på 10-15 grader och fjärrstyrning på den funktionen så är ju problemet löst.
södden

Inlägg av södden »

så här skulle det kunna se ut! Någon som ser något konstigt med detta eller har något bättre tips!
webswitch 201210.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar