bra wireless adapter till arduino?
bra wireless adapter till arduino?
Hej.
Någon som vet om dessa eller någon av dom andra som dx säljer är lätta att kommunicera med. Helst via serieport.
UTC-4432 Long Distance Wireless Transceiver Module w/ Antenna
http://www.dealextreme.com/photogallery.dx/sku.155974
Någon som har mer info än vad som står på webbsidan?
/Magnus
Någon som vet om dessa eller någon av dom andra som dx säljer är lätta att kommunicera med. Helst via serieport.
UTC-4432 Long Distance Wireless Transceiver Module w/ Antenna
http://www.dealextreme.com/photogallery.dx/sku.155974
Någon som har mer info än vad som står på webbsidan?
/Magnus
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: bra wireless adapter till arduino?
a) Vad vill du åstadkomma? Det finns många lösningar för trådlös kommunikation.
b) Jag kan inte från bilderna på DX avgöra vilket chip man använder, vilket gör det svårt att närmare avgöra kortets lämplighet (för något ändamål överhuvudtaget.)
c) Kortet är avsett för 3,3 V, vanilj-arduino arbetar med 5 V, redan där finns ett problem (om du inte redan har tagit med detta i beräkningarna.)
d) Jag gissar att kortet är tänkt för ett ISM-band och att tänkt arbetsfrekvens är 433,92 MHz. Enligt svensk lag (PTSFS 2012:3) får sändare på detta frekvensband ha en maximal uteffekt på 15 mW erp (effective radiated power [effektivt utstrålad effekt] relativt en halvvågsdipol.) 15 mW är 12 dBm, modulen från DX som du nämner har en maximal uteffekt på 19 dBm, alltså närmare 80 mW. Detta innebär att kortet är (potentiellt) olagligt i Sverige. (Jag har själv noterat att DX säljer t ex denna modul som har en angiven uteffekt på 33 dBm, alltså 2 W -- mer än 100 gånger den i Sverige tillåtna uteffekten på denna frekvens. [En ökning med 10 dB motsvarar tio gånger <grundenheten>, 20 dB är 100 gånger <grundenheten> -- det är en 10-logaritmisk skala.])
Mitt tips, även om det kostar mer, är att använda Xbee-moduler. De fungerar, du behöver inte bry dig om hur. Har du mer än två moduler kommer de att automagiskt bygga ett nätverk som ser till att signalen kommer fram (t ex mellan A och C även om de inte "ser" varandra, förutsatt att de båda "ser" B som då kommer att förmedla informationen mellan A och C).
Beroende på vad du vill åstadkomma kan även Bluetooth vara ett alternativ, och i detta fall kan du finna prylar hos DX.
Om du känner ett inre tvång att använda 433,92 MHz kan t ex TME leverera moduler från bl a Hope RF, men även där får du vara uppmärksam på att vissa moduler har en uteffekt som är olaglig här.
433,92 MHz kan vara roligt och intressant, inte minst tillsammans med Arduino, det vet jag verkligen, men var försiktig med prylar för detta frekvensområde (och andra ISM-band) från DX. Flera av forumets andra skribenter är "radioamatörer"/"sändaramatörer", själv hoppas jag att snart vara en i denna skara, och om du ber om råd avseende något som på något sätt kan störa andra, något som inte följer gällande regler avseende användandet av radioutrustning, riskerar du att få ganska skarpa tillsägelser (utifrån vad jag själv har noterat). Radiokommunikation är bra och mycket användbart, men se till att respektera gällande regler, lagar och så vidare.
Jag hoppas att jag inte skrämmer dig, jag har en del erfarenhet av trådlös kommunikation mellan Arduino-kloner, och jag hjälper dig gärna. Se bara till att inte "skräpa ned" i etern.
Referenser:
http://www.moonblinkwifi.com/dbm_to_watt_conversion.cfm
b) Jag kan inte från bilderna på DX avgöra vilket chip man använder, vilket gör det svårt att närmare avgöra kortets lämplighet (för något ändamål överhuvudtaget.)
c) Kortet är avsett för 3,3 V, vanilj-arduino arbetar med 5 V, redan där finns ett problem (om du inte redan har tagit med detta i beräkningarna.)
d) Jag gissar att kortet är tänkt för ett ISM-band och att tänkt arbetsfrekvens är 433,92 MHz. Enligt svensk lag (PTSFS 2012:3) får sändare på detta frekvensband ha en maximal uteffekt på 15 mW erp (effective radiated power [effektivt utstrålad effekt] relativt en halvvågsdipol.) 15 mW är 12 dBm, modulen från DX som du nämner har en maximal uteffekt på 19 dBm, alltså närmare 80 mW. Detta innebär att kortet är (potentiellt) olagligt i Sverige. (Jag har själv noterat att DX säljer t ex denna modul som har en angiven uteffekt på 33 dBm, alltså 2 W -- mer än 100 gånger den i Sverige tillåtna uteffekten på denna frekvens. [En ökning med 10 dB motsvarar tio gånger <grundenheten>, 20 dB är 100 gånger <grundenheten> -- det är en 10-logaritmisk skala.])
Mitt tips, även om det kostar mer, är att använda Xbee-moduler. De fungerar, du behöver inte bry dig om hur. Har du mer än två moduler kommer de att automagiskt bygga ett nätverk som ser till att signalen kommer fram (t ex mellan A och C även om de inte "ser" varandra, förutsatt att de båda "ser" B som då kommer att förmedla informationen mellan A och C).
Beroende på vad du vill åstadkomma kan även Bluetooth vara ett alternativ, och i detta fall kan du finna prylar hos DX.
Om du känner ett inre tvång att använda 433,92 MHz kan t ex TME leverera moduler från bl a Hope RF, men även där får du vara uppmärksam på att vissa moduler har en uteffekt som är olaglig här.
433,92 MHz kan vara roligt och intressant, inte minst tillsammans med Arduino, det vet jag verkligen, men var försiktig med prylar för detta frekvensområde (och andra ISM-band) från DX. Flera av forumets andra skribenter är "radioamatörer"/"sändaramatörer", själv hoppas jag att snart vara en i denna skara, och om du ber om råd avseende något som på något sätt kan störa andra, något som inte följer gällande regler avseende användandet av radioutrustning, riskerar du att få ganska skarpa tillsägelser (utifrån vad jag själv har noterat). Radiokommunikation är bra och mycket användbart, men se till att respektera gällande regler, lagar och så vidare.
Jag hoppas att jag inte skrämmer dig, jag har en del erfarenhet av trådlös kommunikation mellan Arduino-kloner, och jag hjälper dig gärna. Se bara till att inte "skräpa ned" i etern.
Referenser:
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Kan detta vara en lösning?
http://www.lawicel-shop.se/prod/Electri ... 68/SWE/SEK
http://www.lawicel-shop.se/prod/Electri ... 68/SWE/SEK
Jag vill kunna skicka information från ett arduino till ett annat och ev till en pc.jadler skrev:a) Vad vill du åstadkomma? Det finns många lösningar för trådlös kommunikation.
både loggad data och styrsignaler. altså kommunikation åt båda hållen.
OK förstår det. tänkte mest att någon här på forumet hade testat något riktigt bra och enkelt från DX.jadler skrev:b) Jag kan inte från bilderna på DX avgöra vilket chip man använder, vilket gör det svårt att närmare avgöra kortets lämplighet (för något ändamål överhuvudtaget.)
Eftersom 3.3v finns på arduino oxå så fungerar det helt ok... har tetsta med nrf24l01 och det fungerade men jag tyckte det var svårt att komunicera med dessa (via spi) så jag är på jakt efter något som är enklare att använda.jadler skrev:c) Kortet är avsett för 3,3 V, vanilj-arduino arbetar med 5 V, redan där finns ett problem (om du inte redan har tagit med detta i beräkningarna.)
Kanske Swech http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=614
men helst något billigare. (nfr24l01 kostar ca 25kr på dx)
OK, bra info.jadler skrev:d) Jag gissar att kortet är tänkt för ett ISM-band och att tänkt arbetsfrekvens är 433,92 MHz. Enligt svensk lag (PTSFS 2012:3) får sändare på detta frekvensband ha en maximal uteffekt på 15 mW erp (effective radiated power [effektivt utstrålad effekt] relativt en halvvågsdipol.) 15 mW är 12 dBm, modulen från DX som du nämner har en maximal uteffekt på 19 dBm, alltså närmare 80 mW. Detta innebär att kortet är (potentiellt) olagligt i Sverige. (Jag har själv noterat att DX säljer t ex denna modul som har en angiven uteffekt på 33 dBm, alltså 2 W -- mer än 100 gånger den i Sverige tillåtna uteffekten på denna frekvens. [En ökning med 10 dB motsvarar tio gånger <grundenheten>, 20 dB är 100 gånger <grundenheten> -- det är en 10-logaritmisk skala.])
Följer så klart lagar och regler när man vet om dom så nu måste jag följa även dessa...

OK, har inte testat Xbee mest för att dom har en "egen" kontakt och att det verkar gå åt s mycket pinnar och så priset förståss.jadler skrev:Mitt tips, även om det kostar mer, är att använda Xbee-moduler. De fungerar, du behöver inte bry dig om hur. Har du mer än två moduler kommer de att automagiskt bygga ett nätverk som ser till att signalen kommer fram (t ex mellan A och C även om de inte "ser" varandra, förutsatt att de båda "ser" B som då kommer att förmedla informationen mellan A och C).
Tycker det verkar jäkligt enkelt annars, kanske ska testa dessa, vart hittar man xbee till bra pris och vilken xbee ska man ha?
Jag har testat lite med bluetooth och det är ju relativt enkelt "serial in serial ut" men räckvidden på min modul var sådär och det gäller även mottagarna i dom flesta datorerna.jadler skrev:Beroende på vad du vill åstadkomma kan även Bluetooth vara ett alternativ, och i detta fall kan du finna prylar hos DX.
Absolut inget tvång...jadler skrev:Om du känner ett inre tvång att använda 433,92 MHz kan t ex TME leverera moduler från bl a Hope RF, men även där får du vara uppmärksam på att vissa moduler har en uteffekt som är olaglig här.
Så lätt skrämmer du inte mig!jadler skrev:Jag hoppas att jag inte skrämmer dig, jag har en del erfarenhet av trådlös kommunikation mellan Arduino-kloner, och jag hjälper dig gärna. Se bara till att inte "skräpa ned" i etern.
Referenser:

Electric Imp verkar skithäftigt... måste bara läsa på lite innan jag kan svara mer på det förslaget.
Tack för ett väldigt utförligt svar på min något kortfattade fråga.
/Magnus G
Electric Imp verkar mest ha nackdelar tycker jag.
Bland annat så laddar den ner koden varje gång från molnet och behöver ett låschip externt.
Bland annat så laddar den ner koden varje gång från molnet och behöver ett låschip externt.
Med det jag har läst om Electric Imp är den stendöd! Grejen är att hårdvaran nog fungerar men att mjukvara-lösningen gör att det inte finns kod i den och att all kod man skriver ligger hos tillverkarens server.
-
- EF Sponsor
Jag har dessa moduler som har 4 olika "modes" beroende på vad du ska göra: trådlös uart, trådlös styrning, fjärrkontroll, datainsamling.
Dem ser ut att vara väldigt enkla att använda... får återkomma.
Nu var det en beställning från dx som var på g därav frågorna om dx´s trancievers.
/Magnus G
Nu var det en beställning från dx som var på g därav frågorna om dx´s trancievers.
/Magnus G
Vad tror du om denna då, lagom med effekt och vad jag kan se så är det rs232 <> rf433?jadler skrev:d) Jag gissar att kortet är tänkt för ett ISM-band och att tänkt arbetsfrekvens är 433,92 MHz. Enligt svensk lag (PTSFS 2012:3) får sändare på detta frekvensband ha en maximal uteffekt på 15 mW erp (effective radiated power [effektivt utstrålad effekt] relativt en halvvågsdipol.) 15 mW är 12 dBm, modulen från DX som du nämner har en maximal uteffekt på 19 dBm, alltså närmare 80 mW. Detta innebär att kortet är (potentiellt) olagligt i Sverige. (Jag har själv noterat att DX säljer t ex denna modul som har en angiven uteffekt på 33 dBm, alltså 2 W -- mer än 100 gånger den i Sverige tillåtna uteffekten på denna frekvens. [En ökning med 10 dB motsvarar tio gånger <grundenheten>, 20 dB är 100 gånger <grundenheten> -- det är en 10-logaritmisk skala.])
70kr/st är iaf hel rätt pris... måste nog beställa och testa...

http://dx.com/p/rf1100-232-cc1101-433mh ... 55?item=85
/M
Jag lånar den här tråden lite eftersom folk här verkar ha koll på moduler: Är det lätt att hitta moduler som klarar seriekommunikation i 57600 bps? Det räcker med enkelriktat om det kan underlätta (d.v.s. en sändare och en mottagare bara).
Jag kollade runt lite och de flesta verkar inte klara såna hastigheter.
Jag kollade runt lite och de flesta verkar inte klara såna hastigheter.
lillmange: de DX-moduler kan bara jobba med datablock upp till 30 bytes, inget problem som sådan men du måste ha det i minnet.
Det betyder att man kan sända upp till 30 bytes varefter man måste vänta en kort stund medan de sänds. Det kan finnas handskakningssignaler som kan användas för att styra detta, kolla databladet.
Hej!
Jag kan rekommendera modulen som Swechtrading säljer.
Eftersom modulerna har inbyggd intelligens är dom väldigt enkla att använda.
Vill du skicka/ta emot något ifrån Arduino använder du bara serial read/write.
Din PC ansluter du till modulen genom en USB/Seriell adapter och får därefter en COM-port som du kan läsa/skriva till.
Bra räckvidd.
Går givetvis att använda billiga sändare/mottagare tillsammans med VirtualWire, dock inte lika smidigt.
/Olof
Jag kan rekommendera modulen som Swechtrading säljer.
Eftersom modulerna har inbyggd intelligens är dom väldigt enkla att använda.
Vill du skicka/ta emot något ifrån Arduino använder du bara serial read/write.
Din PC ansluter du till modulen genom en USB/Seriell adapter och får därefter en COM-port som du kan läsa/skriva till.
Bra räckvidd.
Går givetvis att använda billiga sändare/mottagare tillsammans med VirtualWire, dock inte lika smidigt.
/Olof