Elektroniklåda till min Kina CNC 6040

Berätta om dina pågående projekt.
archen

Elektroniklåda till min Kina CNC 6040

Inlägg av archen »

Hej på er!

Tänkte starta en liten projekttråd för mitt bygge av en bordspulpet till nya elektroniken till min kina CNC 6040.

Ganska snabbt insåg jag att elektroniken som medföljde inte var vad jag hoppats på.. efter en hel del timmars felsökning så orkade jag inte lägga ner mer tid på den elektroniken så jag la ner de och satsar nu på att bygga en puplet med all elektronik + dator i ett.

Kommer använda frekvensomriktaren som medföljde maskinen tillsvidare.

Detta har jag köpt hittills:

1st All-in-one dator från ebay med 12" touch skärm
1st Gecko G540 stegmotor drivare inkl 48V nätdel
1st Smoothstepper Ethernet versionen
1st Nätkontakt med inbyggt EMC-filter
1st Siemens Logo! Logikmodul
1st Siemens Logo! TD display modul
1st Puls Dimension Q series 24VDC 5A nätdel
3st Telemecanique push buttons med vit LED
1st Telemecanique E-stop med 3st NC kontaktblock
1st Puls nätdel 5VDC 3A
1st Rittal 507025 Elskåp
1st CNC Keyboard från poscope
1st Pokeys 56U från poscope
1st USB Kontakt panel montage
4st Binder 5-poliga kabelkontakter
4st Binder 5-poliga Chassi kontakter
1st 4-polig kabelkontakt
1st 4-polig Chassikontakt

Ska köpas:

1st Siemens Logo! Analog expansionsmodul

Elskåpets dörr skall håltagas för All-in-one datorn, knapparna och Logo! Displayen samt poscope keyboardet. Sedan skall botten på elskåpet monteras på en lutande stomme för att förbättra arbetsergonomin.

Elektroniken kommer monteras i elskåpet på DIN-skina där möjligt. Kopplingsplintar och kabelkanaler kommer användas för en ren och snygg installation.

Vill kunna styra varvtalet på spindeln via programvaran så frekvensomriktarens analoga ingång kommer kopplas till Geckon och sedan kommer den analoga utgången på frekvensomriktaren kopplas till Logon! för varvtalsåtergivelse på Logo! Displayen.

Själva kontrollådan ligger i CAD programmet just nu. Uppdaterar tråden såfort jag gör något nytt.. nästa steg blir att visa en CAD-modell på lådan.

Helt ny inom CNC men har skapliga kunskaper inom elektronik som jag är självlärd inom tack vare mitt flygsimulatorprojekt jag håller på med (anledningen att jag kom in på CNC). Kom gärna med konstruktiv kritik och "bra att tänka på" saker.

Tack för visat intresse!

/Anders
Senast redigerad av archen 1 november 2012, 18:59:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Elektroniklåda till min Kina CNC 6040

Inlägg av tecno »

Vad ska du ha för styrprogram till detta?
archen

Inlägg av archen »

Mach 3 hade jag tänkt
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, då har du alltså Logon utanför styrsystemet då? Ska du bara ha den till att visa varvtal så kan ju Mach3 göra samma sak med rätt givare.
archen

Inlägg av archen »

Logon ligger utanför styrsystemet som du säger. Logons uppgift är att sköta relän och kontaktorer till spindeln samt spänningen till Geckon. Kommer ha så att man håller in knappen en halv sekund för att skifta on/off med strömmen till spindeln.. On/off visas med den inbyggda LEDen i knappen.

Detta är för att jag vill kunna bryta strömmen vid verktygsbyte för att den inte ska kunna hoppa igång av misstag när den blir styrd av mjukvaran. Knapparna är inte avsedda för nödsituationer utan då har jag svampen som skickar en signal till datorn, en signal till snabbstopp på spindeln samt en signal till Logon som slår av strömmen till allt via ett tidsrelä som jag ska trimma in när jag vet hur snabbt grejerna stannar. Så är tanken just nu iaf! Får se hur de blir i praktiken.

En kontaktor som ligger på ett av Logons relän ska bryta U, W, och V på spindeln. Ett annat relä på logon ska bryta AC spänningen till nätdelen som driver geckon.

Sedan ska jag ha varvtalet på Logo displayen tänkte jag.. finns en analog utgång på VFD 0-10V som jag tänkte använda för varvtalsfeedback.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ser ut att vara en genomtänkt lösning, hoppas du får tag på en analog ingångs modul till rätt pengar för Logon.
archen

Inlägg av archen »

Tackar! Låter bra! Har filat på de ett tag men är öppen för förbättringar! Logon är ju ganska flexibel så går ju att ändra mycket!

Jag håller utkik på ebay efter en analog modul. Har inge bråttom med den då de inte är något jag sitter i sjön utan så när den ryker upp till ett bra pris slår jag till. Förbereder allt i logon innan bara.

/Anders
archen

Inlägg av archen »

Kom o tänka på en sak

Vad tror ni om att använda effektmotstånd för att ta ut 5VDC ur 24VDC nätdelen för att slippa köpa ännu en nätdel?
H.O

Inlägg av H.O »

Ingen bra ide....
Det skulle fungera om den ström som dras av 5V-prylarna vore känd och konstant men så fort strömmen ändras så ändras ju spänningsfallet över motstånden och därmed "utspänningen".

En separat nätdel eller möjligen en spänningsregulator som du matar från 24V. Eller plockar du 5V från PC'ns nätaggregat.
archen

Inlägg av archen »

Tack.

Finns de inget sätt att ta ut 5V ur ett 24V nätagg? Vore skönt o slippa ännu en nätdel.
H.O

Inlägg av H.O »

Jo, en spänningsregulator. I sin enklaste form en 7805 och två kondendsatorer.
Men det beror på hur mycket ström du ska plocka ut på 5V-linan. Om du ska ta ut 250mA så blir effektförlusten i 7805'an (24-5)*0.25=4.75W så det krävs en hyffsad kylfläns.

Behöver du mer ström är det nog bättre att leta efter en switchad DC/DC omvandlare.
archen

Inlägg av archen »

Tack H.O! Jag beställde ett Puls 5VDC nätdel istället.

Här kommer första cad bilderna:

Bild
Bild

Den cyan-färgade plattan under datorn är ett tangentbord från poscope.

Hälsningar,
Anders
petercab

Inlägg av petercab »

Finfint!

En fråga/tanke, om den skall sitta till höger om maskinen kanske man vill ha nödstoppet längre till vänster på lådan?

Skall bli kul att se bilder på mästerverket sedan :)

EDIT: fast en 6040 är ju inte så stor :vissla: :vissla: My bad.. :)
archen

Inlägg av archen »

Tips och tankar emotas gärna!

Jag fick ett tips att byta plats på de vita knapparna och logo displayen och centrera nödstoppen mellan de vita knapparna fast lite ovanför. Ska hem och cadda de idag tänkte jag så kommer de upp ett alternativ två ikväll så får ni gärna komma med åsikter om vilket alternativ som är bäst. Helt annan layout är såklart oxå välkommet.

/Anders
archen

Inlägg av archen »

Här kommer alternativ 2:
Fördelar:
Man behöver inte sträcka sig till Logo TD displayen. (Bättre ergonomi)
Nödstoppen mer centrerad
Estetisk dock är ju de en smaksak.

Nackdelar?

Edit: Bra man bifogar bilden :-)
Bild

Kommentera gärna vilken ni skulle byggt.
/Anders
Skriv svar