Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Kalf »

Klas-Kenny skrev::D

Funderade en stund på att göra så att de går långsammare, men nä, det blir bara dumt för då är det en stor risk att tåget hinner fram långt innan bommarna är nere om man kör fort och då ser det lustigare ut, och att placera IR-barriärerna längre bort går inte för de är redan i ändarna på det spåret.
Det du skulle kunna göra för att placera bariären tidigare är att använda en AND-grind mellan IR-bariären och växelns läge.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11383
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Behövde några nya T-spårmuttrar till fräsen då jag rundat gängorna i alla. Körde på en ny metod nu och svetsade fast vanliga muttrar på plattjärn istället för att kapa ner kanterna med vinkelslip, betydligt enklare att göra och gängorna blir bättre. Körde även på M6 istället för M8 den här gången, så ökar utbudet med skruvar jag har hemma drastiskt, väldigt dåligt med M8or.

Synd bara att vår svets är värdelös, omöjligt att få det bra. Gaslös MIG är inte mycket att ha. Nåja, de sitter där nog rätt bra även om det ser förfärligt ut.
IMG_20121017_181406.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiSTer »

Hörlursförstärkare (NE5532)
Behöver en till datorn så det var väl dags att göra en själv!
Bild
Schema

Inger vacker syn på bilden med det var bara för att testa och den låter OTROLIGT bra!
Har legat på *att-göra*-listan länge nog nu.
Nu skall allt på ett kretskort (färdigt veroboard - orkar inte etsa) och in i apparatlåda!
Kanske blir en fortsättning med fler varianter av den här!
Senast redigerad av MiSTer 21 oktober 2012, 04:37:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jag har också byggt en med NE5532. Fast jag kör min på +-12V. Låter mycket bra för att vara så enkel att bygga ihop.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 90kar08 »

MiSTer: Har du lust att dela med dig av komponentvärden? Har nämligen planer på att bygga nåt liknande. :)
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 90kar08 »

Behövde ett ljusbord för att rita av ett par figurer i en bok igår. Vad gör man då? Jo man tar fram den gamla
åskskadade LCD-panelen man sparat på, där inget funkar utom backlighten, och kopplar till labbagget. Färdigt. :)
IMG_1062.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33041
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var hittar man åskskadade paneler med fungerande backlight???!!! :drool:
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1538
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Cano »

Smidigt ljusbord! :tumupp:
Jag byggde ett ljusbord för några år sedan som är betydligt klantigare. Träram med infälld glasskiva, "frostad" plastfilm på glaset och lågenergi lampa bakom.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av gOry »

soundbrigade skrev:Var hittar man åskskadade paneler med fungerande backlight???!!! :drool:
Alla har väl en slaktad lcd hemma, där man tänkt använda backlight som ljusbord med aldrig blivit av?
Har även en liten 7" eller om de är 10" också numera, den är ju lite enklare att koppla in (med sina leds) till labbagget när den behövs..
MiaM
Inlägg: 10207
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Den coola flaskhållaren borde kunna fås att klara i stort sett valfri mängd vätska i flaskan, fast då blir den inte lika cool. Flaskan behöver då vara i stort sett helt horisontell. Det kommer bli lite förskjutning av tyngdpunkten i alla fall eftersom flaskan inte är en helt rakt avskuren cylinder, men förhoppningsvis kan det fungera med acceptabelt bred "fot". Då behövs det förstås två trädelar också, om man inte ids böja trä...
1802
Inlägg: 6266
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Labbade med min favorit mikrokontroller. Gratis PC :-). Pluggade in en sådan här Bild som de flesta borde ha i "skrotlådan". DB25 in i par porten. Sen 4 LED's i 10 pin honan. Inga motstånd. Jord via port pinne. Plug&play ingen lödning. Jag har en DB25 förlängningssladd och en a/b printer sw, men de behövs nog inte. Funkar det att jorda LED's via ut pinne på ATMega16u4 och likn? Typ en sådan här Bild? Med en bit stiftlist så blir det plug&play på ovanst.

Försöker kombinera en Bild med Bild (inkl DB9 kontakten)till parallellporten. Men då blir det lite lödning. Tänkt att ta emot ir. Kanske en med LED också. Då med resistor mot jord.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1806
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Oskar »

Sent omsider (med tanke på kyla och snö!) grävde jag idag ned kopparplåten som bilder en del av jordledningen till min planerade longwire antenn. Lödde fast en kopparwire på plåten, samt "sydde" fast wiren med najtråd. Hoppas det håller.

Grävde undan gräsmattan i sjok och lade matjorden i en speciell hög för att kunna återställa det hyffsat snyggt sedan.
2012-10-20 11.19.01.jpg
Grävde cirka 120cm, sedan stötte jag på sandig jord som inte är optimal, leder dåligt
2012-10-20 12.16.40.jpg
Ner med plåt och wire
2012-10-20 12.21.32.jpg
Klart!
2012-10-20 13.38.48.jpg
Jag höll ett frenetiskt tempo och det hela tog strax under tre timmar! Blir intressant att se om det fungerar .. är inte säker .. :) Förutom denna plåt är ett antal enkelledare i solfjädermönster under antenntråden planerade.

Nästa steg blir att sätta upp antennen. Skall gå från knocken på huset iväg till en tall drygt 100m bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Vad i helv.. SNÖ!? :shock:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1806
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Oskar »

Japp :) Har vi haft snö i snart en vecka nu. Inatt var det -8. Det är nästan vinter!!
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jösses. här är det inte ens regn.. Och det är ca +12C ute.
Skriv svar