Mätmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped

Mätmaskin

Inlägg av Thorped »

Hejsan!

Jag skulle behöva bygga någon slags mätmaskin som skälv lokaliserar föremålets kant och följer denna, samt mäter höjd. Jag vet inte riktigt vilka verktyg, program och material man bör använda för en sådan maskin dock. Skall använda den till att mäta diverse fasta föremål och maskinen ska max vara 400x600mm stor.

Jag vill givetvis uppnå så hög noggrannhet som möjligt för ett rimligt pris, max 0,01mm. Problemet med en så liten noggrannhet ju att jag inte kan uppnå det med en direktkopplad vanlig stegmotor på 180kugg och en skruv med en stigning på 5mm. Det är möjligt att man kan växla ner det men finns det inte en risk för glapp då? Annars får man väl använda servo men det känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart, servosystem kostar, om inte jag minns fel, en slant extra.

Har jag missat nått kan det bero på att jag är vanskligt trött :dead:
blueint
Kontakt:

Re: Mätmaskin

Inlägg av blueint »

En laser som mäter mätbordet, och en annan som mäter föremålet?
Ultraljud?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En typ CNC-portal med en web-kamera och sedan en laser eller annat strukturerat ljus.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Det finns ju "linjärskalor" eller vad dom nu heter som man sätter in i gamla fräsar för att få digitalt system.
En av fräsarna på jobbet kan visa ner till 1/1000 dels mm, sen gör ju glapp och annat att det inte stämmer men ett par 100delar är inga problem.

Högsta precision skulle nog kombinationen webkamera -> laser -> prob ge

Den maskinen jag mätt lite saker i har 2/1000 i tolerans, bara prob i den.

Edit, det är alltså en riktig mätmaskin på en större industri som jag kan komma åt ibland. (inte mätprob i cncmaskin, såna har vi en hög av på jobbet)
Senast redigerad av ylle 13 oktober 2012, 21:25:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Dream on brother!

Kanske, kanske att jag skulle kunna tillverka en sådan i vår verktygsverkstad med den utrustningen vi har och sedan med hjälp av vår mätmaskin justera mätfelet till inom -+0.01 mm, kanske.

Dagens mätmaskiner är mycket (billigare) enklare och grövre byggda än vad de var förr, istället för att skapa precisionen mekaniskt mäter man felen men laserinterferometri på fabriken och skapar korrigeringstabeller i mjukvaran. Drivningen är också mycket enkel, eftersom att allt är friktionsfritt luftlagrat krävs det inte mer än små servos och remmar, rörelserna är inte supernoga men man vet hela tiden var mätkulan är i rymden på en tusendel när med feedbacken från skalorna och proben.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Misstänker att det är så att jag får vänta tills jag har mer plats så får jag väl köpa någon form av mätmaskin, och allt annat jag har pratat om sen jag blev medlem...

Problemet med en laser är ju att ljuset kommer rakt uppifrån och kan således inte detektera spår i föremålets kanter, fast jag kanske är helt ute å cyklar? Optiska 3D skannrar finns ju men det känns lite overkill (att bygga).
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

De optiska mätsystemen med laser och annat har oftast en mätosäkerhet på +-0.1 mm eller mer, undantagen är tyska GOM (cascade.se) eller chromatic white light-probe (http://www.optiv.net) , men då börjar vi kring miljonen... Men ruskigt coola mätsystem är det:

Vill man mäta inom +-0.01 billigt så är det gamla goda passbitar, planskiva och mätklocka med stativ man får investera i, runt 10.000 kr.
Senast redigerad av Krille Krokodil 14 oktober 2012, 01:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är väl ett par defekta mätmaskiner till salu i tråden?
Visserligen bara 1-axliga.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Krille Krokodil skrev:De optiska mätsystemen med laser och annat har oftast en mätosäkerhet på +-0.1 mm eller mer, undantagen är tyska GOM (cascade.se) eller chromatic white light-probe (http://www.optiv.net) , men då börjar vi kring miljonen... Men ruskigt coola mätsystem är det:

Vill man mäta inom +-0.01 billigt så är det gamla goda passbitar, planskiva och mätklocka med stativ man får investera i, runt 10.000 kr.
Cascade har jag varit i kontakt med innan, dom ville ha 3500kr exkl moms för att mäta ett bromsok, det svarade jag inte ens på.

Att mäta inom +/- 0.01 med en pryl som man kan ha på skrivbordet finns då inte. Synd, då får jag nog vänta tills jag bor i hus.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag skulle vilja påstå att det går. På jobbet har vi två stycken enaxliga mätmaskiner med glass scales (glasskalor på svenska?) som tycks mäta ner till tusendelen. De är inte stora, något större än en negscanner av bättre kvalitet. Kan ta en bild när jag kommer till jobbet.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det heter glasskala på svenska ja. Fulingar mäter ner till 5 tusendelar, medium 1 tusendel, fina <1 tiotusendel. Ungefär.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Vad är det för drivning för dem då? Vanliga precisionsskruvar och servomotorer eller?
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Det är bara en typ av "linjal" som du skruvar fast på befintlig maskin.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Har man skalor behöver inte drivningen vara speciellt exakt, små servos med remmar räcker för att nå +-0.001 mm mätsäkerhet. Men men, det återstår fortfarande att få axlar glappfria, raka och vinkelräta mot varandra, plan plana, effekter av temperatur, friktion, elasticitet, acceleration, en mätprob med bra repeternoggrannhet osv. Och när man har allt det klart får man börja utveckla mjukvara, för det är det ingen annan som har gjort...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, höjningen och sänkningen av mätproben i våra mätmaskiner sker med en vajer som ligger ett par varv runt ett kombinerat "vajerhjul" och kugghjul. Kuggdelen av det hjulet drivs av en skruv (bildar alltså en snäckväxel) direkt kopplad till en helt ordinär liten DC-motor.
Skriv svar