Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 volt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
f1lth

Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 volt?

Inlägg av f1lth »

Hej allesammans!

Jag har en lådcykel som jag tänkte komplettera med ett konverteringskit till elcykel.
Det är en borstlös elmotor på 500w och typad som 36 volt.

Min fråga är nu vad som händer om jag placerar två bilbatterier, silver-kalcium på 45Ah, i botten i lådan och seriekopplar dessa.

Då får jag 24 volt och jag gissar att det kommer gå åt mer ampere för att driva hjulet?

Mer ström kanske frestar på motorn så att den går sönder fortare?

Hur påverkas effekten?

Det gör ingenting om effekten blir lägre. Det är av ampere och utrymmesmässiga skäl som jag gissar att denna lösning kanske kan vara något.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Konsekvens av att köra borstlös elmotor i 24 resp. 36 vo

Inlägg av Icecap »

Med lägre spänning blir effekten lägre då strömmen blir lägre. En motor på 500W vid 36V kommer då att ge ung. 220W vid 24V.
f1lth

Inlägg av f1lth »

Okej, 220w räcker åt mig.

Men motorn påverkas inte negativt av den lägre spänningen?

Hur blir strömförbrukningen då? Räknar jag då på 24v och 220w?

Tackar för så snabbt svar!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Watt förkortas W, inte w.

Motorn motsvarar ett visst motstånd, hur den än kommuteras. Alltså kan man räkna ut motståndet ut ifrån effekten och spänningen och då räkna tillbaka med samma motstånd men den nya spänning.
f1lth

Inlägg av f1lth »

Så motorns elektronik misshandlas inte av att mata den med 24 istället för 36 volt?

Jag läste någonstans här på forumet att högre volt är skonsammare mot ledningar och att bilar borde vara på 48 volt.
bearing

Inlägg av bearing »

Hur påverkas effekten?
Effekten brukar begränsas av att controllern. Den mäter strömmen som går från batteriet in i controllern, och ser till att den inte överskrider en viss nivå, vilken skulle kunna vara 15A ifall batteriet har 36V och motorn är på 500W. Om du byter till 24V från 36V kommer alltså effekten begränsas till 24/36 = 2/3 av ursprunget. Varvtalet kommer även minskas till 2/3.

Controllern brukar även ha ett urladdningsskydd, vilket är ställt på ca 30V ifall batteriet ska ha 36V nominell spänning. Ifall du använder ett 24V-batteri finns risk att controllern inte vill köra motorn, eftersom att den tror att batteriet är slut. I så fall är det bättre att köpa en controller/motor för 24V.

För att få bättre svar behöver du så klart länka till produkterna i fråga.
f1lth

Inlägg av f1lth »

Här kommer länken till den motor jag har tänkt mig:

http://www.rull.se/?sID=30&p=webshop&q= ... d=99301500
bearing

Inlägg av bearing »

Det står inte något om att controllern slår av vid 30 volt, men antagligen gör den det. Fråga dem om den går att köra på 24V.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Har du plats till en liten dc-dc transformator?
f1lth

Inlägg av f1lth »

Jag ringde och pratade med killarna på rull.se som sa att man måste köra i 36 volt.

Dom sa också att det har visat sig att bilbatterier kopplade till dessa elmotorer gör att dom går sönder. Dom sa att det förmodligen beror på att startströmmen är så stark i bilbatterier.

Det verkar som att det får bli 3st blyackumulatorer från biltema á la 12 volt och 12Ah.

Om inte ni har någon annan billig och bra lösning?

Seroster >>> Vad hade jag kunnat göra med en dc - dc transformator?

Jag ska lägga upp en bild på cykeln ikväll.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Du hade kunnat stoppa in 24vDC i ena sidan och fått dina 36vDC ut på andra sidan.

Blyackumulatorer tycker generellt sett inte om att bli helt urladdade, men det är inte ett jätteproblem på eldrivna småfordon, min elektriska sparkcykel slutar helt enkelt rulla när batterispänningen går från 24v till 12v.

Hade jag varit dig hade jag absolut försökt att använda tre batterier på 12v i serie.

Har ett litet schema för hur jag laddar mina två seriekopplade 12v batterier med en tolvvoltsladdare istället för en 24v laddare. =)
Bild
bearing

Inlägg av bearing »

Fast när det handlar om sådana här effekter blir det ju inte så enkelt att använda en DC/DC. Och ifall han prompt ska köra 24V är det nog enklare att öppna lådan och byta ut ett motstånd i spänningsdelaren som känner av batterispänningen.
f1lth

Inlägg av f1lth »

Tack för kopplingsschemat men det får bli tre stycken 12 voltare med mindre ampere så att dom får plats under sittbänken i lådan. Det blir även ett fjärde 12 volts batteri som får driva 2st 8 watts LED-arbetsstrålkastare i fronten samt positionsljus i sidorna och baklyktor.

Cykeln, motorn och dekaler till sidorna (stora klistermärken på Bärgarn från Bilar-filmen och hajen Bruce från Hitta Nemo) kommer i veckan.
Då tänkte jag starta en projektlogg där ni gärna får komma med goda råd och kunskap.

Lådcykeln ska användas till att pendla till jobbet och plocka upp grabben på hemvägen. Från dagis och hem sen är det 3 km och i januari kan det bli riktigt kallt. Så det heltäckande kapellet som följer med kommer till nytta.

Frågan är hur mycket tre 12 volts 12 ampere blyackumulatorer orkar med i minus 20. Jag antar att benen får användas mycket även om jag isolerar batterierna väl.

Nåja... Fortsättning följer...
f1lth

Inlägg av f1lth »

Glömde bifoga en bild på cykeln som kommer i veckan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

"Dom sa också att det har visat sig att bilbatterier kopplade till dessa elmotorer gör att dom går sönder. Dom sa att det förmodligen beror på att startströmmen är så stark i bilbatterier."
:humm:

En annan reflektion är väl att det bör bli trevligare ju lättare slutresultatet blir.
Att släpa runt på 2 bilbatterier verkar onödigt tungt

Swech
Skriv svar