Nybörjare med lite frågor om delar i skruvdragare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
burton666

Nybörjare med lite frågor om delar i skruvdragare.

Inlägg av burton666 »

Hallå, Jag är helt okunnig på elektronik-området men skulle vilja lära mig lite enklare project med tex Arduino och PicAxe mm. Jag satt och pillade på en gammal skruvdragare som jag inte använder och tänkte försöka prova att styra motorn med Arduino/PicAxe.

Jag provade först om det gick att driva motorn direkt med nätadaptern utan batteri, eller om man kopplade nätadaptern direkt till motorn men det gick inte. Skulle det gå att driva denna motorn om jag har en "motor shield" till arduinon?

Och Vad är det för komponenter som jag tagit kort på? Jag motorn fattar jag vilken det är men vad gör resten?
Om jag skulle gissa så styr knappen bara strömstyrkan för att reglera farten och den lilla komponenten som ser ut att sitta monterad på en kylfläns kanske omvandlar strömmen från/till likström/växelström?

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Nybörjare med lite frågor om delar i skruvdragare.

Inlägg av Klas-Kenny »

En helt vanlig 12VDC-motor. Har ingen koll på några Arduino-shields men klarar det av 12V och den ström motorn drar som mest (mät upp med multimeter) så bör det fungera.

Edit: och komponenten på kylflänsen är antagligen en transistor som PWM-styr motorn mha. Någon kontroll-krets inuti själva fartreglaget.
Skriv svar