Enchippare med enkelt operativ mot RS-232 terminal

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
1802

Enchippare med enkelt operativ mot RS-232 terminal

Inlägg av 1802 »

Enchippare!? Min benämning på mikroprocessor med ram och rom inbyggt i litet format. Lite slarvigt släpper jag igenom alt mindre än 15x15cm. Pic, ATmega, proppeller, arduino, basicstamp och kanske till och med raspberrypie.

Funderar på ett projekt där man kan koppla in Pc-tangentbord, och ut(rs-232) till någon form av skärm. Vid reset skall enheten starta något som liknar MS-dos "debug", med så många funktioner man vill/kan ha. Tänkte att ha mer än ett program i enchipparen samtidigt. Som startas med ex g $1000. Titta i och modifiera minnet är ett krav. Asm disasm inget måste, men bekvämt. Fler programs iden kan även startas genom att bygla några i/o pinnar. Även utan operativ. Tänk att ha flera shields, men bara en arduino.

Inget lätt projekt, men kanske nån dag... Med lite hjälp.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Enchippare med enkelt operativ mot rs-232 terminal

Inlägg av psynoise »

• Enchippare!? Min benämning på mikroprocessor med ram och rom inbyggt i litet format. Lite slarvigt släpper jag igenom alt mindre än 15x15cm. Pic, ATmega, proppeller, arduino, basicstamp och kanske till och med raspberrypie.
Det var en konstig benämning. Det finns redan tydliga beteckningar i litteraturen som de flesta verkar överrens om. Vilka böcker har du läst?

Jag har följande uppfattning:

Mikroprocessor är ett samlingsnamn för olika programmerbara och digitala enheter. T.ex är både en digital signalprocessor (DSP) och CPU olika typer av mikroprocessorer.

En mikrokontroller (microcontroller) är en komplett dator inom en integrerad krets. Vanligare förr var kanske enchipsdator.

Skilja en CPU från en mikrokontroller är enkelt. CPU:n har minnesbuss som man kan nå t.ex.
1802

Inlägg av 1802 »

psynoise: Fakta. Om tillräckligt många anv ett nytt ord, så skrivs det in i ordlistan. Men jag köper mikrokontroller så länge.
1802

Inlägg av 1802 »

Computerless Arduino on Vimeo Här var en variant. Finns det nån med råassembler?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du vill alltså ha en konsollenhet som kan assemblera källkod och sedan köra den?

Det är väl bara att bygga en själv. Du behöver bara:
- RAMminne till programmen som körs samt deras data.
- Något filsystem så att du kan spara de program och källkoder du skriver. SD-kort kanske? FAT32 lär inte behöva värst mycket mer källkod än 32k.
- Sedan behöver du programmera en assembler som kan använda labels.

Då har du vad du söker.

Den länk du visar använder ett interpeterat språk a la BASIC.
1802

Inlägg av 1802 »

"bara" hmmmm kräver nog en hel del, men målet är satt :-). Tänkte utgå från en sån här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=57176 . En handator (ipaq palm) som HID, och "SD" . "bara" mjukvaran kvar då hehehe.

Har en itoh tjockskärm som tar emot RS-232. Jag har skickat lite från PC via terminal program, och den funkar. PC-tbord finns också några st. Behöver jag SD minne? Är det inte flashminne som mikrokontrollena anv mest? Även EEPROM men det verkar litet.

Vissa ser prylar jobbar med TTL 5V, och några med RS-232 -12V +12V så man får vara vaken. Finns det något bra terminalprogram som går via parallellporten? Så man slipper interface. Hmmm min C64 pratar TTL ser, jag har en grunka till C64 userporten med DSUB25. jag har kört nollmodem mot PC och i en riktning funkar det. Vad är det för baud på PC-tbord?

Ovan innehåller säkert fel. Hoppas de blir rättade :-) .
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

16kB flash... Såklart kan du köra med flash, det finns seriella EEPROM-liknande flash som går att använda men någon form av filsystem behövs i vilket fall. Sedan har du 1,25kB RAM att köra program och data i, det blir mycket små program.

Min åsikt: du är så långt borta från verkligheten att jag skulle rekommendera dig att faktisk först försöka få ordning på hur µC fungerar samt att strunta totalt i allt detta 6502-jox du simulerar, du verkar ha fastnat för 6502 bara för att du har simulatorn och den MCU är ju från innan ruter kung var knekt. Get back into this world helt enkelt.

Det går att bygga ett sådant system du vill ha men 1,25kB RAM och 16kB ROM fungerar ingenvart om inte du har MYCKET primitiva önsken.
1802

Inlägg av 1802 »

Du glömde 512bytes EEPROM :-) . Det är 16k flash rom. Kan man anv det som ram? I så fall räcker det för mig. Annars finns det nog med större minne. ZX81 1k ram, ZX spectrum var det 16k eller 48k? Och mina apl kommer inte att vara minneskrävande. Jag tror 16k ram(om det går att anv flash rom) räcker länge. I en cartridge till C64 finns bara EPROM, och det verkar funka.

Eller vad var det gates sa om 512K.....

C64 är bara en passiv enhet i tänkta system. Behöver inte ingå als. Men om den hjälper mig att förstå hur man kommunicerar med ett PC-tangentbord eller ovan lilla kort så varför inte. På min C64 finns terminalprogram och ser ttl färdigt. Om jag hittar ett terminal program till PC som talar ttl, blir det PC.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ZX81 osv. hade 32-48kB ROM med "OS" och interpeterande BASIC körgrej i, ingen möjlighet att spara program i minnet eller liknande.

Och nej, du kan INTE använda FLASH som RAM!!!

EEPROM kan inte användas som programminne då man bara kommer åt en byte åt gången...

Du KAN dock bygga en sådan mojäng du verkar vilja ha men du lär behöva en MCU med extra RAM, evt. som externt minne om det finns en sådan minnesbuss.

Det finns dock en fråga som är intensivt obesvarat: varför?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

1802 skrev:Har en itoh tjockskärm som tar emot RS-232. Jag har skickat lite från PC via terminal program, och den funkar.
Det låter som en terminal. Har den inte en tangentbordsport (som inte är PC-kompatibel)?

Vad för modell/fabrikat är det?
1802

Inlägg av 1802 »

Det är med gigantiska EEPROM på 512 byte var ett skämt. Och som jag ser det ändras inte många rader i ett program, skulle kunna ligga i fast ROM. Det finns gott om register till rörliga variabler.

Fattar avr ldx $0100 stx $0100? Ladda x med vad som finns i minnespositionen $0100. Spara x i minnespositionen $0100. x byts ut mot ex r16.

Varför: Kan inte förklara det ännu. Kanske en typ av forskning. Det får framtiden utvisa. Såg en ytubbe där en maker/hacker fick liknande fråga. Svaret blev - the reason i do this...... yea right like we need a reason..." Jag har inte länken, men vill väldigt gärna ha den igen.

MiaM:C Itoh CIT424 Video Display Terminal. En släkting till grundaren tror jag Shinichi Itoh - Wikipedia
Min gissning pappa fixade stålarna till racing. Ansl COMM1 DB25 COMM1 liknar nätverkskabel COMM2 liknar nätverkskabel AUX DB25. Jag kopplade mot pc comport 9600 baud terminalprogram (telix) och nollmodemadapter. Årtal 1990. CPU 1991?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Vad sjutton yrar du om? Det där var det mest röriga inlägg jag läst. Fattar nada av det...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Låter som om den där terminalgrejen borde ha ett eget tangentbord. Inte så att det gömmer sig en tangentbordsport på nåt halvhemligt ställe?

Minns att det var halvsvårt att hitta uttaget för tangentbord första gången jag kom över en VT-420.
1802

Inlägg av 1802 »

MiaM: Det är nog bara att plugga in i nån av de 4 portarna. Funderar på följande onödighet. Koppla in en dator med nollmodem bara som tangentbord. Och en till som mottagare av vad terminalen sänder ut. Eller räcker det med en dator til bägge? Tyvärr sänder den ut "keyboard error" vid start. Jag har letat efter t-bord uttag, men inte hittat ännu. Skulle vara kul att sätta den i jobb. Tror jag sett en z80 eller clone i den. Ett ASCII jul demo kanske. Eller en enkel process. Då skulle det vara bra med en aktiv skärm avstängare. Kanske bygla mikrokontrollen till alltid på.

Edit: Jag hittade t-bords kontakten. På sidan in under.
1802

Inlägg av 1802 »

Lite kort om enheten. Efter egen forskning.

CIT-424 Terminal skärm
CPU; ZILOG 8018010VSC Z180 MPU 9122
RAM: MB84256A-10LL 2st (512K bit/8 64kB egen gissning)
SRAM:MN4464-08LL SRAM 8 KB (80 ns) (Battery-backed i NES)
ROM: EPROM D270010J V1.3 till CIT424

SCN2681AC1N40 KGG2001 Dual Asynchronous Receiver/transmitter Duart
TC531024P K200
TC531024P/F 1,048,576 bite read only memory organized 65,536 words bit

NJRC DCDC 36p00041 1427F0031
Skriv svar